This research attempts to examine the effects of social media on self-esteem development and its psychological personality development based on Erik Erikson's personality development theory. The experimental method which is one of the quantitative research methods that allows the research conditions to be changed and repeated as desired was used. The dependent variable of the research was self-esteem and psychosocial personality development the independent variable was the use of social media and YouTube videos. The research was conducted with 60 students studying at an Anatolian High School in Rize for 6 (six) months, in accordance with the necessary ethical permissions. Student groups were selected through targeted sampling, considering aspects such as gender, social-economic level, etc. Petersen's self-expression questionnaire for adolescents and Erikson's socio-psychological development questionnaire of personality measurement tools, whose validity and reliability have been proven, were used in the study. In the study, a dependent sample t-test was conducted to examine the significance of the difference between the self-esteem and psychosocial personality development pre-test/post-test scores of the experimental group. As a result of the analysis, it is seen that the scores of the students in the experimental group regarding the self-esteem scale competence and coping, superiority and professional goals sub-dimensions increased significantly before and after the experiment. When the results regarding the psychosocial personality development scale scores are examined, it is seen that among the post-test results of the students in the experimental-control group, there is an increase in favor of the experimental group in the dimensions of trust, autonomy, initiative, personality, personality, except for the dimension of diligence. The findings of this study show that social media plays an effective role in the personality development of adolescents.
Social Media Impact Self-Esteem Psychosocial Personality Development YouTube Videos
Bu araştırma, sosyal medyanın benlik saygısı becerisine ve bireylerin psikososyal kişilik gelişimine olan etkilerini Erik Erikson'un kişilik gelişimi teorisine dayanarak incelemeye çalışmaktadır. Araştırmada koşulların istenildiği gibi değiştirilebilmesine ve tekrarlanabilmesine olanak sağlayan nicel araştırma yöntemlerinden biri olan deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenleri benlik saygısı ve psikososyal kişilik gelişimi bağımsız değişkenleri ise sosyal medya kullanılması ve izletilen YouTube videoları olarak belirlenmiştir. Araştırma, gerekli etik izinler doğrultusunda Rize Merkez Anadolu Lisesinde öğrenim gören 60 öğrenci ile 6 (altı) ay boyunca gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrenciler, amaçlı örnekleme yöntemi yoluyla seçilmiştir. Deney ve kontrol grupları seçkisiz atama yoluyla oluşturulmuştur. Gruplar seçilirken cinsiyet, sosyal-ekonomik düzey vb. faktörler göz önüne alınmıştır. Araştırmada geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış Petersen’in ergenler için kendini ifade etme ölçeği, Erikson’un kişiliğin Psikososyal gelişim ölçeği kullanılarak veriler toplanmıştır. Araştırmada .05 manidarlık düzeyi benimsenmiştir. Araştırmada deney grubunun benlik saygısı ve psikososyal kişilik gelişimi öntest/sontest puanları arasındaki farkın manidarlığını incelemek için bağımlı örneklem t-testi yapılmıştır. Analiz neticesinde deney grubundaki öğrencilerin deney öncesi ve deney sonrası benlik saygısı ölçeği yeterlilik ve baş etme, üstünlük ve mesleki hedefler alt boyutlarına ilişkin puanların manidar şekilde arttığı görülmektedir. Psikososyal kişilik gelişimi ölçeği puanlarına ilişkin sonuçlar incelendiğinde ise deney-kontrol grubundaki öğrencilerin sontest sonuçları arasında çalışkanlık boyutu hariç güven, özerklik, girişkenlik, kişilik, kişisellik boyutlarında deney grubunun lehine artış olduğu görülmektedir. Araştırmanın bulguları, sosyal medyanın ergenlerin kişilik gelişiminde etkili bir şekilde rol oynadığını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Benlik |
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2 |
____________________ RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ | ISSN 2149-2239 ____________________