Makale, milyonlarca Afrikalının, özgürlükten Amerika’ya
ve Amerika’dan özgürlüğe giden “köle yolu”nu (double passage) betimler. Makalede, köle anlatısında ve özellikle
sergilenen köle anlatısında (tiyatro ve müzik) sesin rolüne odaklanarak anlamın
oluşturulmasında ve köle anlatısındaki özgürlük savaşında sesin önemi ele
alınacaktır. Eğer köleler özgürlüklerinin yazı aracılığıyla yok olduğunu
görmüşlerse düşüncelerini açıklama hakkı kazanmaları ve özgürlüklerini elde
etmeleri, çoğu zaman söylenen söz ve müzik aracılığıyla olmuştur. Dion
Boucicault'nun The Octoroon; or Life in Louisiana (1861) başlıklı
melodramı, LeRoi Jones/Amiri Baraka'nın Slave Ship: A Historical Pageant
(1967) başlıklı oyunu, Hannibal Lokumbe'nin African Portraits (1990)
başlıklı oratoryosu, Ouladah Equiano'nun The
Interesting Narrative of the Life of Olaudah Equiano, or Gustavus Vassa, the
African, Written by Himself (1789), Frederick Douglass'ın Narrative of
the Life of Frederick Douglass, an American Slave, Written by Himself
(1845) başlıklı eserleri, Octavia Butler'ın Kindred (1979) başlıklı
romanı ve Clarence Major'ın The Slave Trade: View from the Middle Passage
(1994) başlıklı şiiri çalışmanın bütüncesini oluşturmaktadır.
Ses köle anlatısı sergileme Afrika Afrikan-Amerikan edebiyatı middle passage köle yolu
The article
describes the “double passage” of millions of African people from freedom to
America, and from America to freedom. Focusing on the role of sound in slave
narrative, and in particular in slave narrative for performance (drama and
music), the article will try to reach an understanding of the importance of
sound in the construction of meaning, and in the fight for freedom in slave
narrative. If slaves have in fact seen their freedom vanish through writing, it
is often through the spoken word and through music that they have acquired a
right to speak out and obtain freedom. The corpus analyzed includes Dion
Boucicault's melodrama The Octoroon; or Life in Louisiana (1861), LeRoi
Jones/Amiri Baraka's play Slave Ship: A Historical Pageant (1967), and
Hannibal Lokumbe's oratorio African Portraits (1990), as well as Ouladah
Equiano's The Interesting Narrative of
the Life of Olaudah Equiano, or Gustavus Vassa, the African, Written by Himself
(1789), Frederick Douglass's Narrative of the Life of Frederick Douglass, an
American Slave, Written by Himself (1845), Octavia Butler's novel Kindred
(1979), and Clarence Major's poem The Slave Trade: View from the Middle
Passage (1994).
Sound slave narrative performance Africa African-American literature middle passage double passage
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 6 |