Türk Edebiyatı tarihinde şairlerin
birbirine nazire yazması meşhurdur. Divan Edebiyatı’nda sıkça görülen bu
gelenek Tanzimat Edebiyatı’nda da devam etmiştir. Bu dönemde nazire geleneğine
en çarpıcı örneklerden birini Namık Kemal, Abdülhak Hâmid’in “Kabr-i Selim-i
Evvel’i Ziyaret” adlı şiirine mukabil olarak yazmıştır. “Kudretli bir padişah”
olarak Yavuz Sultan Selim’i tanıtan her iki şiirdeki ifadeler birbirine
benzemekle beraber, yazarlarının fikir ve ideolojisini yansıtan ciddi bir
farklılık vardır. Bu farklılık, “toplum için sanat” anlayışında olan Kemal’in,
devletin yıkılışına bir çözüm olarak öne sürdüğü “ittihâd-ı İslam” hedefini,
naziresinde önemle vurgulamasından kaynaklanmaktadır. Bu sebeple Kemal’in
naziresi, onda özellikle 1872 yılından sonra kuvvetle görülen ittihâd-ı İslam
ideolojisini çarpıcı bir şekilde dillendirmesi açısından önemlidir. Bu makale,
Kemal’in naziresinden yola çıkarak “hilâfet” metaforu üzerinden onun ittihâd-ı
İslam ideolojisini nasıl yansıttığını ortaya koymak amacındadır. Makalede metot
olarak iki şiir arasında karşılaştırma yapmak esas alınmıştır. Hâmit’in
kullandığı kavramlar ile Kemal’in naziresindekiler karşılaştırılmış ve
özellikle sözcük seçiminden yola çıkılarak nazireye hâkim olan hilâfete dayalı
ittihâd-ı İslam söylemi ortaya konulmuştur. Sonuç olarak, Hâmit’in Yavuz’a
bakışında yer almayan pek çok vasfın Kemal’in naziresinde dile getirildiği
görülmüştür. Ayrıca Kemal şiirinde
ittihâd-ı İslâm’ın direği olarak gördüğü hilâfet tarihi ile ilgili pek çok
telmihte bulunmuştur. Yavuz’un saltanat döneminde yaptığı icraatları hilâfet
tarihi açısından değerlendirmiş ve bu siyasi güç ile devletin bugünlere kadar
gelebildiği iddiasını dillendirmiştir.
Tanzimat edebiyatı Namık Kemal Abdülhak Hâmid Tarhan Yavuz Sultan Selim ittihâd-ı İslam halifelik nazire şiir
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 7 |