Sagas, stories, anecdotes,
poems, novels etc. are literary works that history teachers can use in their
courses. Literary works are the leading materials to arouse students’ curiosity
for history courses who consider history courses boring and who develop a
negative attitude towards history courses. There are three learning areas in
the education: cognitive, psychomotor and affective learning. One of the important
elements operating in the affective learning area, which is one of these
learning areas, is literary works. As in many courses, literary works are used
in history courses as teaching materials even if it is not at the desired
level. It is seen that the importance of the use of literary works in history
teaching is emphasized in books on field education, at scientific meetings and
symposiums held in recent years. Furthermore, the importance of literary works
in history courses is underlined in the secondary education history course
teaching programs, as well and history teachers are asked to use literary works
in their courses. In parallel to these, the use of literary works as an
instructional material in history teaching has begun to increase. The aim of
this study is to instruct about the literary genres that can be used in history
courses. In this context, literary genres that can be used in the
teaching-learning process are explained, and the importance of their use and
the methods to use them in history courses are elaborated. In history courses,
literary works that can contribute to making history teaching more effective
and productive should be used.
Destan, hikâye, menkıbe, şiir, roman vb. tarih
öğretmenlerinin derslerinde yararlanabilecekleri edebî ürünlerdir. Edebî
ürünler, tarih derslerinin sıkıcı olduğunu düşünen ve tarih dersine karşı
olumsuz tutum geliştiren öğrencilerin tarih dersine karşı ilgisini
uyandırabilecek materyallerin başında gelmektedir. Eğitim sürecinde bilişsel,
psikomotor ve duyuşsal öğrenme alanı olmak üzere üç öğrenme alanı
bulunmaktadır. Bu öğrenme alanlarından biri olan duyuşsal öğrenme alanını
etkileyen önemli unsurlardan biri edebî ürünlerdir. Birçok derste olduğu gibi
tarih derslerinde de istenilen düzeyde olmasa da öğretim materyali olarak edebî
ürünler kullanılmaktadır. Son yıllarda yapılan bilimsel toplantılarda ve
sempozyumlarda, yazılan alan eğitimi kitaplarında tarih öğretiminde edebî
ürünlerin kullanılmasının vurgulandığı görülmektedir. Ayrıca ortaöğretim tarih
dersi öğretim programlarında da tarih derslerinde edebî ürünlerin önemine vurgu
yapılmakta ve tarih öğretmenlerinden derslerinde edebî ürünleri kullanmaları
istenmektedir. Bunlara paralel olarak tarih öğretiminde edebî ürünlerin bir
öğretim materyali olarak kullanılması artmaya başlamıştır. Bu çalışmanın amacı
tarih derslerinde kullanılabilecek edebî türler hakkında bilgi vermektir. Bu
çerçevede öğretme-öğrenme sürecinde kullanılabilecek edebî türler açıklanmakta
ve bunların tarih derslerinde nasıl kullanılacağı ve kullanımının önemi
üzerinde durulmaktadır. Tarih derslerinde, tarih öğretiminin daha etkili ve
verimli gerçekleşmesine katkı
sağlayabilecek edebî ürünler kullanılmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 11 |