Turkish language course books contain texts which
introduce the literary genres to the students. One of these literary genres is
biography. The aim of
this study was to determine the extent of biography genre use in secondary
school Turkish lessons. A total of 10 teacher guidebooks, including 5 from the
7th and 5 from the 8th grade, constituted the sample of the study conducted by
a document review. It was aimed to determine how frequently the biography genre
was used both in coursebook texts and in-class activities. The texts in the
biography genre were reviewed as main and complementary texts and their
distributions according to class levels were examined. The activities in which
the biography genre was used were examined in two categories as
person/people-oriented and genre-oriented activities. Person/people-oriented
activities were sub-divided as research-based, information-based and
autobiographical. Genre-oriented activities were also subdivided into
research-based, information-based and practice-based activities. The findings
were presented via tables and figures. Activity guidelines were also included
to support findings. It was determined that texts in the biography genre were
used more in the National Culture and Personal Development themes. Activities
in which biographical texts were used as complementary texts were mainly
activities related to the teaching of punctuation. It was also found that the
activities were mainly organized as people-oriented and that such activities
consisted mainly of research-based works. It was revealed that people-oriented
biographical activities were prepared for the people whose names or
characteristics were given while certain people whose names were given were
searched in the activities.
Turkish lesson coursebooks activity literary genre biography
Türkçe ders kitapları, öğrencilerin çeşitli edebî
türleri tanıyabileceği metinleri içerir. Bu edebî türlerden biri de
biyografidir. Bu araştırmanın amacı biyografi türünün ortaokul Türkçe
derslerindeki kullanım durumunu tespit etmektir. Doküman incelemesi ile
gerçekleştirilen çalışmanın örneklemini 7. ve 8. sınıftan beşer olmak üzere
toplam 10 adet öğretmen kılavuz kitabı oluşturmuştur. Araştırmada biyografi
türünün hem ders kitaplarındaki metinlerde hem de ders içindeki etkinliklerde
hangi sıklıklarda kullanıldığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Biyografi
türündeki metinler ana ve yardımcı metinler şeklinde ele alınmış ve sınıf
seviyelerine göre dağılımlarına bakılmıştır. Biyografi türünün kullanıldığı
etkinlikler ise kişiye/kişilere yönelik ve türe yönelik etkinlikler olmak üzere
iki başlıkta incelenmiş; kişiye/kişilere yönelik etkinlikler kendi içinde
araştırmaya dayalı, bilgilendirmeye dayalı ve otobiyografi; türe yönelik
etkinlikler ise araştırmaya dayalı, bilgilendirmeye dayalı ve uygulamaya dayalı
şeklinde alt başlıklara ayrılmıştır. Elde edilen bulgular tablo ve şekiller
yardımıyla sunulmuş; bulguları desteklemek amacıyla etkinlik yönergelerine de
yer verilmiştir. Araştırmada biyografi
türündeki metinlere daha çok Millî Kültür ve Kişisel Gelişim temalarında yer
verildiği belirlenmiştir. Biyografi metinlerinin yardımcı metin olarak
kullanıldığı etkinlikler ise genelde noktalama işaretlerinin öğretimiyle ilgili
etkinlikler olmuştur. Etkinliklerin ise
büyük oranda kişilere yönelik etkinlikler olarak düzenlendiği, bu türden
etkinliklerin de daha çok araştırmaya dayalı çalışmalardan oluştuğu tespit
edilmiştir. Kişilere yönelik biyografi etkinliklerinin isimleri veya
özellikleri verilen kişiler üzerine hazırlandığı, etkinliklerde ise daha çok
isimleri verilen belirli şahısların araştırıldığı ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 12 |