Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

From Odin to Batraz: a study on the comparison of Germen mythology and the Ossetian Folk Epic

Yıl 2019, Sayı: 15, 208 - 226, 21.06.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.580502

Öz

Without doubt, literature feeds from life itself,
from life’s core. Any kind of event which takes place in the life cycle can
constitute the main theme of a literary work. This study serves to a deeper
area which has been coded in human soul like mythology and epic. Myths are the
identity of a nation and all of the aspects which are a part of the narrations
give information about a nation’s past, culture and folklore. Myths have a
hereditary quality in the sense that they follow a nation throughout its
history and have a structure which sustains its vitality until the new
generations. Epics are focused on heroes and they are in general about events
which involve the nation in which the hero comes from. Both myths and epics are
the sources of literature. Throughout history, writers, poets and theorists
have been drawing inspiration from myths, epics and legends while creating
their works. The most important reason behind this is that myths, epics and
legends act as a mirror to society. The symbols, attributes and themes in myths
and epics have some common features for all humankind. The main framework of
the study is made up of Germen Mythology and the Ossetian Folk Epic which
belongs to North Caucasus. The purpose of the study is to give place to the
gods and narrations related to Germen Mythology and the Ossetian Folk Epic and
determine their similarities or differences. In parallel to this objective, the
study aims at reaching a general evaluation about both of the narrations.
In this study,
both works will be analysed to use work-immanent method with comparative
method.

Kaynakça

  • Akyıldız Ercan, C. (2014). “Germen Mitolojisinde Yaratılış”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (1), 121-132. Akyıldız Ercan, C. (2017). “Söylencelerde ve Masallarda Elma Sembolü”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 1043-1060. Allan, Charlie A. (10.05.2018). Alan Tarihi ve Kafkaslar. (Engin Polat, Çev.). Erişim Tarihi: 05.10.2018. http://www.alanvakfi.org.tr/alan-tarihi-ve-kafkaslar. Alptekin, M. .(2018). “Meddah Behçet Mahir’in Halk Anlatılarında Halk Hekimliği ve Baytarlığı”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (3), 879-893. Ata, H. (2014). Nartlar Oset Halk Destanları. Ankara: Kuban Matbaacılık Yayıncılık. Aydın, K., (2008). Karşılaştırmalı Edebiyat: Günümüz Postmodern Bağlamında Algılanışı. İstanbul: Birey Yayıncılık. Campbell, J. (2018). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. (Sabri Gürses, Çev.). (3. Baskı). İstanbul: İthaki Yayınları. Carlyle, T. (1993). On Heroes, Hero-Worship, and the Heroic in History. Berkeley, Los Angeles, Oxford: University of California Press. De Vries, J. (1970). Einleitung – Vorgeschichtliche Perioden – Religiöse Grundlagen des Lebens – Seelen- und Geisterglaube – Macht und Kraft – Das Heilige und die Kultformen. Berlin: Walter de Gruyter &Co. Demir, N., Erdem, M. D. (2006). “Türk Kültüründe Destan ve Battal Gazi Destanı”. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 1(1), 106-159. Dumézil, G. (2012). Mit ve Destan I: Hint-Avrupa Halklarının Destanlarında Üç İşlev İdeolojisi. (Ali Berktay, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Frye, N. (2007). Büyük Şifre: Kitab-ı Mukaddes ve Batı Edebiyatı. (S. Aygül Baş, Çev.). İstanbul: İz Yayıncılık. Haciyeva, T.M. (1997). “Karaçay-Malkar Türklerinin Eski Folklor Ürünleri”. (Adilhan Adiloğlu, Çev.). Bilig Dergisi, S. 6, 184-192. Jung, C. G.,(1997). Analitik Psikoloji. (Ender Gürol, Çev.). İstanbul: Payel Yayınevi. Karadeniz Yağmur, S . (2018). “Efsane ve Mitoloji Üzerine Genel Bir Değerlendirme ve Efsane Mitoloji İlişkişi”. Asia Minor Studies, 6 (12), 317-328. Keçeli, F. (2003). “Güngör Dilmen’in Oyunlarında “Mitolojik, Tarihsel ve Fantastik Olan”ın Kulanımı”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, S. 16, 18-45. Keleş, N. (2010). Nibelunglar Destanı, Tarih, Kültür ve Edebiyat Analizi. Erzurum: Bozkır Yayınevi. Keleş, N. (2017). “Kuzey Germen-İskandinav ve Türk Efsanelerinde At Motifi”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 29. 121-142. Lindow, J. (2001). Handbook of Norse Mythology. Santa Barbara: ABC-CLIO. Mellor, R. (2010). Tacitus' Annals. New York: Oxford Press. Nartlar: Asetin Halk Destanı, (1999). (Kayhan Yükseler, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Kazım Taşkent Klasik Yapıtlar Dizisi. Özbay, Ö. (1999). Dünya Mitolojisi ve Nartlar. Ankara: Kafkas Derneği Yayınları. Rousseau, A. M., Pichois, Cl. (1994). Karşılaştırmalı Edebiyat. (Mehmet Yazgan, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. Sivri, M, Köylü, I. (2015). “Karşılaştırmalı Edebiyat ve Mitoloji İlişkisi”. Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 185-208. Temizkan, A. (2007). “Kafkasya Muhacirlerinin Denizli’de İskânı”. Uluslararası Denizli ve Uluslararası Denizli Ve Çevresi Tarih Ve Kültür Sempozyumu Bildirileri, Pamukkale Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü, Denizli. Tetzner, R. (2004). Cermen Tanrı ve Kahramanlarının Efsaneleri I. (Arzu Yarbaş, Çev.). İzmir: İlya Yayınevi. Tetzner, R. (2004). Cermen Tanrı ve Kahramanlarının Efsaneleri II. (Arzu Yarbaş, Çev.). İzmir: İlya Yayınevi. Yücel, Çetin, A. (2015). “Dede Korkut Kitabı’nda Baba, Oğul ve Baba-Oğul İlişkisi”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 15(2), 55-63. Zymner, R., Hölter, A. (Hrsg.). (2013). Handbuch Komparastik: Theorien, Arbeitsfelder, Wissenspraxis. Metzler, Stuttgart, Weimar: Verlag J.B.

Odin’den Batraz’a: Germen mitolojisi, Asetin Halk Destanı karşılaştırılması üzerine bir çalışma

Yıl 2019, Sayı: 15, 208 - 226, 21.06.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.580502

Öz

Edebiyat, kuşkusuz yaşamın kendisinden, tam
merkezinden beslenir. Yaşam döngüsünde cereyan eden herhangi bir olay, bir
eserin ana temasını oluşturabilir. Yapılan bu çalışma, daha derinlere, mitoloji
ve destan gibi insan ruhuna kodlanmış alanlara hizmet etmektedir. Mitler, bir
ulusun kimliğidir ve anlatılarda yer alan tüm unsurlar, o ulusun geçmişi,
kültürü, folkloru hakkında bilgi verir. Mitler, bir ulusun tüm tarihi boyunca
peşi sıra gelmesi bağlamında kalıtımsal özelliktedir ve gelecek nesillere değin
canlılığını sürdüren bir yapıya sahiptir. Destanlar ise kahraman odaklı olup,
destanlarda genellikle kahramanın içinden çıktığı ulusu da içine alan olaylar
konu edinilmektedir. Gerek mitler gerek ise destanlar olsun edebiyat alanına
kaynak oluştururlar. Tarih boyunca yazarlar, şairler, kuramcılar eserlerini
oluştururken mitlerden, destanlardan, efsanelerden esinlenirler. Bunun altında
yatan en önemli sebep, mitlerin, destanların ve efsanelerin topluma ayna tutma
vazifesi görmesidir. Mitlerde ve destanlarda yer alan semboller, simgeler ve
izlekler tüm insanlık için bazı ortak özellikler taşırlar. Çalışmanın ana
çatısını Germen mitolojisi ve Kuzey Kafkasya'ya ait olan Asetin Halk Destanı
oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, Germen mitolojisinde ve Asetin Halk
Destanı’nda yer alan tanrılara, anlatılara ve motiflere yer vererek,
aralarındaki benzerlikleri ya da farklılıkları saptamaktır. Buna koşut olarak
her iki anlatıya ait genel bir değerlendirmeye ulaşmaktır. Çalışmada her iki
eser, karşılaştırmalı yöntem ile birlikte metin odaklı yöntem kullanılarak
çözümlenecektir. 

Kaynakça

  • Akyıldız Ercan, C. (2014). “Germen Mitolojisinde Yaratılış”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (1), 121-132. Akyıldız Ercan, C. (2017). “Söylencelerde ve Masallarda Elma Sembolü”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 1043-1060. Allan, Charlie A. (10.05.2018). Alan Tarihi ve Kafkaslar. (Engin Polat, Çev.). Erişim Tarihi: 05.10.2018. http://www.alanvakfi.org.tr/alan-tarihi-ve-kafkaslar. Alptekin, M. .(2018). “Meddah Behçet Mahir’in Halk Anlatılarında Halk Hekimliği ve Baytarlığı”. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (3), 879-893. Ata, H. (2014). Nartlar Oset Halk Destanları. Ankara: Kuban Matbaacılık Yayıncılık. Aydın, K., (2008). Karşılaştırmalı Edebiyat: Günümüz Postmodern Bağlamında Algılanışı. İstanbul: Birey Yayıncılık. Campbell, J. (2018). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. (Sabri Gürses, Çev.). (3. Baskı). İstanbul: İthaki Yayınları. Carlyle, T. (1993). On Heroes, Hero-Worship, and the Heroic in History. Berkeley, Los Angeles, Oxford: University of California Press. De Vries, J. (1970). Einleitung – Vorgeschichtliche Perioden – Religiöse Grundlagen des Lebens – Seelen- und Geisterglaube – Macht und Kraft – Das Heilige und die Kultformen. Berlin: Walter de Gruyter &Co. Demir, N., Erdem, M. D. (2006). “Türk Kültüründe Destan ve Battal Gazi Destanı”. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 1(1), 106-159. Dumézil, G. (2012). Mit ve Destan I: Hint-Avrupa Halklarının Destanlarında Üç İşlev İdeolojisi. (Ali Berktay, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Frye, N. (2007). Büyük Şifre: Kitab-ı Mukaddes ve Batı Edebiyatı. (S. Aygül Baş, Çev.). İstanbul: İz Yayıncılık. Haciyeva, T.M. (1997). “Karaçay-Malkar Türklerinin Eski Folklor Ürünleri”. (Adilhan Adiloğlu, Çev.). Bilig Dergisi, S. 6, 184-192. Jung, C. G.,(1997). Analitik Psikoloji. (Ender Gürol, Çev.). İstanbul: Payel Yayınevi. Karadeniz Yağmur, S . (2018). “Efsane ve Mitoloji Üzerine Genel Bir Değerlendirme ve Efsane Mitoloji İlişkişi”. Asia Minor Studies, 6 (12), 317-328. Keçeli, F. (2003). “Güngör Dilmen’in Oyunlarında “Mitolojik, Tarihsel ve Fantastik Olan”ın Kulanımı”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, S. 16, 18-45. Keleş, N. (2010). Nibelunglar Destanı, Tarih, Kültür ve Edebiyat Analizi. Erzurum: Bozkır Yayınevi. Keleş, N. (2017). “Kuzey Germen-İskandinav ve Türk Efsanelerinde At Motifi”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 29. 121-142. Lindow, J. (2001). Handbook of Norse Mythology. Santa Barbara: ABC-CLIO. Mellor, R. (2010). Tacitus' Annals. New York: Oxford Press. Nartlar: Asetin Halk Destanı, (1999). (Kayhan Yükseler, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Kazım Taşkent Klasik Yapıtlar Dizisi. Özbay, Ö. (1999). Dünya Mitolojisi ve Nartlar. Ankara: Kafkas Derneği Yayınları. Rousseau, A. M., Pichois, Cl. (1994). Karşılaştırmalı Edebiyat. (Mehmet Yazgan, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. Sivri, M, Köylü, I. (2015). “Karşılaştırmalı Edebiyat ve Mitoloji İlişkisi”. Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 185-208. Temizkan, A. (2007). “Kafkasya Muhacirlerinin Denizli’de İskânı”. Uluslararası Denizli ve Uluslararası Denizli Ve Çevresi Tarih Ve Kültür Sempozyumu Bildirileri, Pamukkale Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü, Denizli. Tetzner, R. (2004). Cermen Tanrı ve Kahramanlarının Efsaneleri I. (Arzu Yarbaş, Çev.). İzmir: İlya Yayınevi. Tetzner, R. (2004). Cermen Tanrı ve Kahramanlarının Efsaneleri II. (Arzu Yarbaş, Çev.). İzmir: İlya Yayınevi. Yücel, Çetin, A. (2015). “Dede Korkut Kitabı’nda Baba, Oğul ve Baba-Oğul İlişkisi”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 15(2), 55-63. Zymner, R., Hölter, A. (Hrsg.). (2013). Handbuch Komparastik: Theorien, Arbeitsfelder, Wissenspraxis. Metzler, Stuttgart, Weimar: Verlag J.B.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Şenay Kırgız 0000-0001-8753-2859

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Kırgız, Ş. (2019). Odin’den Batraz’a: Germen mitolojisi, Asetin Halk Destanı karşılaştırılması üzerine bir çalışma. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(15), 208-226. https://doi.org/10.29000/rumelide.580502