Ali-Shir
Nava'i came into prominence with his literary features, as well as being a
statesman. Number of his known works is close to thirty. Foundations was the
symbol of the understanding of a social state in that era. Sources suggest that
Ali-Shir Nava'i played a vital role in the formation of many foundations.
Ali-Shir Nava'i created his work titled 'Vakfiye', which serves as a road map
to foundations, from the departments under the foundation to its operations. The purpose of this study is to
determine and examine the educational elements in 'Vakfiye'. Sections
containing educational content was determined by using document analysis in the
qualitatively designed study. Obtained data were analysed with content analysis
method. Evaluations were made by generating codes from determined educational
elements. As a result of the study, it was found that there is information
relating to various areas in 'Vakfiye', from the qualities of teachers who
perform educational activities, to points to take into consideration in order
to properly maintain social life. In the light of this information, it was
determined that the work contains information on the qualities teacher must
have, the importance of keeping a secret, the importance of being just / fair,
the importance of merit, the importance of loyalty, the importance of
responsibility, the importance of commitment, and social problems.
Ali Şir Nevâyî devlet adamı kişiliğinin yanı sıra
edebî özellikleriyle de ön plana çıkmıştır. Kendisine ait otuza yakın eseri
olduğu bilinmektedir. Dönemin sosyal devlet anlayışının simgesi vakıflardır. Vakfiye’de Ali Şir Nevâyî’nin birçok
vakfın kuruluşunda da önemli rol oynadığı düşünülmektedir. Ali Şir Nevâyî
kurduğu vakfın bölümlerinden işleyişine dek vakfın yol haritası niteliğindeki Vakfiye adlı eserini ortaya koymuştur. Bu
araştırmanın amacı, Vakfiye’deki
eğitsel unsurları tespit ederek incelemektir. Nitel olarak tasarlanan
araştırmada doküman analizi kullanılarak eğitsel içerikli bölümler belirlenmiştir.
Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Tespit edilen
eğitsel ögelerden kodlar oluşturularak değerlendirmeler yapılmıştır. Araştırma
sonucunda, Vakfiye’de eğitim öğretim
faaliyetlerini yerine getiren öğretmenlerin niteliklerinden toplum hayatının
düzgün bir şekilde devam etmesi için nelere dikkat edilmesi gerektiğine kadar
birçok alanda bilgiler bulunmaktadır. Bu bilgilerden yola çıkarak eserden
öğretmenlerde bulunması gereken özelliklere, sır tutmanın, adaletli / adil
olmanın önemine, liyakatin önemine, vefalı olmanın önemine, sorumluluğun
önemine, bağlılığın önemine ilişkin bulgular ve toplumsal sorunlara ilişkin
bilgiler olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 15 |