Bu makalenin amacı, Susan Glaspell’in A Jury of Her Peers adlı öyküsünü okur-odaklı kuram ışığında değerlendirmektir. Okur-odaklı kuram, bir metnin okunmasında ve değerlendirilmesinde okurların aktif katılımcılar olarak önemini vurgular. Bu bakış açısına göre, okuyucu metinden anlam üretmek veya metinleri/mesajları çözümlemekle sorumludur. Bir cinayet hikayesini anlatan A Jury of Her Peers öyküsünün gizemi aktif okurları tarafından çözümlenmeyi beklemektedir. Öykü boyunca hakkında çok tartışmalar yapılan ancak öznel sesini hiç duymadığımız Minnie Wright, kocasının katili olarak gözaltında tutulmaktadır. Ancak geride bıraktığı eşyaları içerdiği gizli mesajlar ve ve ipuçlarıyla, onu cinayete yönlendiren metinler olarak değerlendirilir/okunur. Bu meta-metinler kadın ve erkek karakterler/okurlar tarafından toplumsal cinsiyet rollerine göre okunup değerlendirildiği için metnin okur-odaklı çözümlemesi feminist bir bakış açısı ile yeni bir anlam kazanır. Öykünün erkek karakterleri durumu ataerkil bakış açıları ve önyargılarıyla koşullu bir şekilde değerlendirdikleri için ne bir mesaj ne de okunacak bir metin bulabilirler. Ancak Minnie ile empati kurabilen kadın karakterler tüm ipuçlarını görür, Minnie’nin metninde gizlenmiş mesajları okur ve cinayetin sırrını çözerler. Böylece hem ortak kadın öznelliklerini kutlamış olur hem de özerk kimliklerini bulmakla sonuçlanan bir değişim süreci geçirmiş olurlar.
diyalektik metin retorik metin feminist eleştiri okur-odaklı eleştiri
The purpose of this article is to study Susan Glaspell’s story A Jury of Her Peers from the perspective of the reader-response criticism which emphasizes the significance of the readers as active participants in reading and evaluating a text. In this criticism, the active reader is endowed with the responsibility of generating a message or a meaning from the text. A Jury of Her Peers offers a meta-text of a murder mystery waiting to be solved by its active readers. The absent voice of the story Minnie Wright is suspected of being the murderer of his husband while she leaves behind a series of clues which have to be read as hidden texts with their hidden messages, leading their readers to the motives behind the murder case. As the text is read both by male and female characters/readers in relation with their gender roles, a feminist perspective adds a further connotation to the reader-response criticism of the text. Since male characters evaluate the situation with their prejudices shaped by the priority of a patriarchal perspective, they cannot read the hidden messages. Yet, they even cannot find a text to be read. However, female characters identifying themselves with Minnie are capable of finding all the clues and reading all the messages hidden in the text of Minnie. And they solve the mystery of the crime. Hence, they not only celebrate their common membership in sisterhood but they also experience a transformation towards their autonomous selves.
dialectical text rhetorical text feminist criticism reader-response criticism
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Dünya dilleri, kültürleri ve edebiyatları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 26 |