Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kişinev örneğinde Moldova’da Türkçe öğrenenlerin dil ihtiyaç analizi

Yıl 2022, Sayı: 29, 113 - 132, 21.08.2022
https://doi.org/10.29000/rumelide.1164857

Öz

Avrupa'da Türkçenin resmi dil olduğu tek özerk bölgeye ev sahipliği yapan Moldova, Türkçenin öğretimi açısından önemli bir ülkedir. Moldova, Türkçenin hem ana dili hem yabancı dil ve hem de ikinci dil olarak öğretildiği bir ülkedir. Başkent Kişinev Türkçenin yabancı dil olarak öğretildiği en büyük merkezdir. Bu araştırma, Kişinev’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Moldovalıların dil ihtiyaçlarını belirlemek ve bu ihtiyaçları analiz etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın modeli nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelidir. Araştırma kapsamında katılımcıların Türkçe dil ihtiyaçları betimlenmiş ve değişkenlerin (yaş, ana dili, eğitim, Türkçe öğrenme süresi, Türkiye’ye gitme durumu, Türkiye’ye gitme amacı) dil ihtiyaçlarına göre farklılaşma durumu incelenmiştir. Araştırmanın verileri demografik bilgi formu ve dil ihtiyaç analizi ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmaya Kişinev’de Türkçe öğrenen 93 kişi katılmıştır. Araştırma sonuçları katılımcıların Türkçe konusunda yüksek düzeyde öğrenme ihtiyacına sahip olduğunu göstermektedir. Dil ihtiyaçlarına ayrıntılı bakıldığında bireysel ilgi ve ihtiyaçlara yönelik alt boyutun diğer alt boyutlardan öne çıktığı görülmektedir. Bunu eğitim ve iş imkânına dönük dil ihtiyaçları izlemektedir. Türkçe öğrenen kişilerin ağırlıkla 26 yaş ve üzerindeki kişiler olduğu belirlenmiştir. 25 yaş ve altındaki katılımcılar Türkçeyi eğitim ve iş imkânları nedeniyle öğrenmektedir. Özellikle Türkiye’yi ziyaret etmek isteyen katılımcıların Türkçe öğrenimlerini daha çok 0-4 ay olarak sürdürdüğü ve daha sonra kursu bıraktığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abukan, M. (2022). Kolombiya’da Türkçe öğretimi ve Kolombiyalı öğrencilerin Türkçe öğrenme gereksinimlerinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 1- 23. doi:10.29000/rumelide.1074500.
  • Adıyaman, H., Çangal, Ö. & Yazıcı, M. H. (2015, Nisan 24-26). Kazakistan'da Türkçe öğrenen öğrencilerin ihtiyaç analizi: Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi örneği [Sempozyum sunumu]. I. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Sempozyumu, Gent, Belçika.
  • Başar, U. & Akbulut, E. (2016). Yabancılara Türkçe öğretiminde öğrenen ihtiyaçlarının belirlenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Tiflis Türk Kültür Merkezi örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1005-1020. doi.org/10.7884/teke.673
  • Bölükbaş, F. (2016). Suriyeli mültecilerin dil ihtiyaçlarının analizi: İstanbul örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 21-32.
  • Brown, J. D. (1995). The elements of language curriculum: A systematic approach to program development. Heinle & Heinle.
  • Boylu, E. & Çangal, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analiziİ: İran örneği. International Journal of Language Academy, 5, 127-151. https://ijla.net/?mod=makale_tr_ozet&makale_id=25140#
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. Eğiten Kitap.
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Bosna-Hersek örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • European Training Foundation. (2021). Skills and migration country fiche Moldova. https://www.etf.europa.eu/
  • Farzan, E. (2019). Afganistan’da Türkçe öğrenen öğrencilere yönelik dil ihtiyaç analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Grier, A. S. (2005). Integrating needs assessment into career and technical curriculum development. Journal of Industrial Teacher Education, 42(1), 59-66. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ753120.pdf
  • Günsel, G. (2020). Geçici koruma altındaki Suriyelilerin mesleki ve Türkçe eğitiminde dil becerilerine yönelik bir ihtiyaç analizi (Mersin örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Iwai, T., Kondo, K., Lim, D., Ray, G., Shimizu, H., & Brown, J. (1999). Japanese language needs analysis 1998-1999. (Report No. NFLRC NetWork #13). University of Hawai, Second Language Teaching and Curriculum Center. http://www.nflrc.hawaii.edu/networks/NW13/NW13.pdf
  • İpek, S. & Çelik, N. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Polonya örneği. Aydın Tömer Dergisi, 4(2), 101-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aydintdd/issue/50736/614323
  • Kasar, A. (2020a). Moldova’da Türkiye Türkçesi öğretimi ve Gagauzya’da öğrencilerin yaptığı yazım yanlışları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Komrat Devlet Üniversitesi.
  • Kasar, A. (2020b). Yabancılara Türkçe öğretimi ve Moldova’da Türkçe eğitim veren resmî kurumlar. T. İ. Rakovçena, G. G. Sult, R. N. Kovrikova (Ed.). Sbornik Statey içinde (ss. 374-377). Komrat Devlet Üniversitesi.
  • Kastal, F. G. (2021). Arnavutluk’ta yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin Türkçe öğrenmeye yönelik algı ve ihtiyaçlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Long, M. H. (2005). Methodological issues in learner needs analysis. In M. H. Long (Ed.), Second Language Needs Analysis (pp. 19-76). Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511667299.002
  • Minhaj, M. (2021) Yabancı dil olarak ve ikinci dil olarak Türkçe öğretiminin ihtiyaç analizi: Hindistan örneği. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • National Bureau of Statistics of the Republic of Moldova (NBS). (2022, July). Statistical yearbook of the Republic of Moldova. https://statistica.gov.md/pageview.php?l=en&id=2193&idc=263
  • Necsutu, M. (2022, January 17). Number of Moldovan students collapses as youngsters flee country. BalkanInsight. https://balkaninsight.com/2022/01/17/number-of-moldovan-students-collapses-as-youngsters-flee-country/
  • Phutkaradze, M. (2018). Düzensiz göçmenlerin dil ihtiyaç analizi ve bir program önerisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Ramanenkava A. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil ihtiyaçlarının belirlenmesi: Belarus örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Sayar, E. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme nedenlerine yönelik bir ihtiyaç analizi: Cibuti örneği. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 5, 95-108
  • Vandermeeren, S. (2005). Foreign language need of business firms. In M. H. Long (Ed.), Second Language Needs Analysis (pp. 159-181). Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511667299.002
  • World Integrated Trade Solution. (2019, July). Moldova quarterly trade data. https://wits.worldbank.org/CountrySnapshot/en/MDA

Language need analysis of Turkish language learners in Moldova in the case of chisinau

Yıl 2022, Sayı: 29, 113 - 132, 21.08.2022
https://doi.org/10.29000/rumelide.1164857

Öz

Moldova, home of the only autonomous region in Europe where Turkish is the official language, is an important country in terms of teaching Turkish. Moldova is a country where Turkish is taught as a mother tongue, a foreign language and a second language. Chisinau as a capital is the largest center where Turkish is taught as a foreign language. In this research, it is aimed to determine and analyze the language needs of Moldovans who learn Turkish as a foreign language in Chisinau. The model of the research is the survey model, which is one of the quantitative research methods. Within the scope of the research, the Turkish language needs of the participants were described. Language needs was examined according to variables (age, mother tongue, duration of Turkish learning, visiting, purpose of visit). Research data were collected with demographic information form and language need analysis scale. 93 individuals who learning Turkish in Chisinau participated in the research. The research results show that the participants have a high level of learning needs in Turkish. When language needs are examined in more detail, it is seen that the factor of individual interests and needs stands forward from the other factors. This is followed by language needs for education and job opportunities. It has been determined that people who learn Turkish are mostly 26 years old and over. Participants aged 25 and under learn Turkish for education and job opportunities. Particularly, it has been observed that the participants who want to visit Turkey mostly continue their Turkish education for 4 months and leave the courses in the later stages.

Kaynakça

  • Abukan, M. (2022). Kolombiya’da Türkçe öğretimi ve Kolombiyalı öğrencilerin Türkçe öğrenme gereksinimlerinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 1- 23. doi:10.29000/rumelide.1074500.
  • Adıyaman, H., Çangal, Ö. & Yazıcı, M. H. (2015, Nisan 24-26). Kazakistan'da Türkçe öğrenen öğrencilerin ihtiyaç analizi: Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi örneği [Sempozyum sunumu]. I. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Sempozyumu, Gent, Belçika.
  • Başar, U. & Akbulut, E. (2016). Yabancılara Türkçe öğretiminde öğrenen ihtiyaçlarının belirlenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Tiflis Türk Kültür Merkezi örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1005-1020. doi.org/10.7884/teke.673
  • Bölükbaş, F. (2016). Suriyeli mültecilerin dil ihtiyaçlarının analizi: İstanbul örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 21-32.
  • Brown, J. D. (1995). The elements of language curriculum: A systematic approach to program development. Heinle & Heinle.
  • Boylu, E. & Çangal, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analiziİ: İran örneği. International Journal of Language Academy, 5, 127-151. https://ijla.net/?mod=makale_tr_ozet&makale_id=25140#
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. Eğiten Kitap.
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Bosna-Hersek örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • European Training Foundation. (2021). Skills and migration country fiche Moldova. https://www.etf.europa.eu/
  • Farzan, E. (2019). Afganistan’da Türkçe öğrenen öğrencilere yönelik dil ihtiyaç analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Grier, A. S. (2005). Integrating needs assessment into career and technical curriculum development. Journal of Industrial Teacher Education, 42(1), 59-66. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ753120.pdf
  • Günsel, G. (2020). Geçici koruma altındaki Suriyelilerin mesleki ve Türkçe eğitiminde dil becerilerine yönelik bir ihtiyaç analizi (Mersin örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Iwai, T., Kondo, K., Lim, D., Ray, G., Shimizu, H., & Brown, J. (1999). Japanese language needs analysis 1998-1999. (Report No. NFLRC NetWork #13). University of Hawai, Second Language Teaching and Curriculum Center. http://www.nflrc.hawaii.edu/networks/NW13/NW13.pdf
  • İpek, S. & Çelik, N. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Polonya örneği. Aydın Tömer Dergisi, 4(2), 101-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aydintdd/issue/50736/614323
  • Kasar, A. (2020a). Moldova’da Türkiye Türkçesi öğretimi ve Gagauzya’da öğrencilerin yaptığı yazım yanlışları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Komrat Devlet Üniversitesi.
  • Kasar, A. (2020b). Yabancılara Türkçe öğretimi ve Moldova’da Türkçe eğitim veren resmî kurumlar. T. İ. Rakovçena, G. G. Sult, R. N. Kovrikova (Ed.). Sbornik Statey içinde (ss. 374-377). Komrat Devlet Üniversitesi.
  • Kastal, F. G. (2021). Arnavutluk’ta yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin Türkçe öğrenmeye yönelik algı ve ihtiyaçlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Long, M. H. (2005). Methodological issues in learner needs analysis. In M. H. Long (Ed.), Second Language Needs Analysis (pp. 19-76). Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511667299.002
  • Minhaj, M. (2021) Yabancı dil olarak ve ikinci dil olarak Türkçe öğretiminin ihtiyaç analizi: Hindistan örneği. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • National Bureau of Statistics of the Republic of Moldova (NBS). (2022, July). Statistical yearbook of the Republic of Moldova. https://statistica.gov.md/pageview.php?l=en&id=2193&idc=263
  • Necsutu, M. (2022, January 17). Number of Moldovan students collapses as youngsters flee country. BalkanInsight. https://balkaninsight.com/2022/01/17/number-of-moldovan-students-collapses-as-youngsters-flee-country/
  • Phutkaradze, M. (2018). Düzensiz göçmenlerin dil ihtiyaç analizi ve bir program önerisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Ramanenkava A. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil ihtiyaçlarının belirlenmesi: Belarus örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Sayar, E. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme nedenlerine yönelik bir ihtiyaç analizi: Cibuti örneği. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 5, 95-108
  • Vandermeeren, S. (2005). Foreign language need of business firms. In M. H. Long (Ed.), Second Language Needs Analysis (pp. 159-181). Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511667299.002
  • World Integrated Trade Solution. (2019, July). Moldova quarterly trade data. https://wits.worldbank.org/CountrySnapshot/en/MDA
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Türk dili ve edebiyatı
Yazarlar

Kayhan İnan Bu kişi benim 0000-0002-7438-0742

Yayımlanma Tarihi 21 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA İnan, K. (2022). Kişinev örneğinde Moldova’da Türkçe öğrenenlerin dil ihtiyaç analizi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(29), 113-132. https://doi.org/10.29000/rumelide.1164857

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.