Bu çalışma ile Türkçe Dersi Öğretim Programında (2019) yer alan bilgilendirici metin türüne yönelik program içeriği bağlamında farklı bir bakış açısı sunulmuştur. Bu bakış açısı oluşturulurken programın uygulama boyutunu oluşturan Türkçe ders kitaplarındaki metinler, çok katmanlı, tek katmanlı ve kanıt temelli metin özellikleri açısından incelenmiştir. Yapılan açıklamalardan hareketle araştırmanın amacı, Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici metinlerin tek katmanlı, çok katmanlı ve kanıt temelli metin türleri açısından incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemiyle desenlenen çalışmada veri toplama tekniği olarak doküman analizinden yararlanılmıştır. Doküman olarak 5., 6., 7. ve 8. sınıf ders kitaplarındaki metinler kullanılmıştır. 5.sınıf, Anıttepe Yayınları; 6. sınıf, Ekoyay ve Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) Yayınları; 7. sınıf, Özgün ve MEB Yayınları; 8. sınıf, MEB Yayınları, incelenen metinlerin yer aldığı kitaplardır. Veriler, betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmada, çok katmanlı metinlerin oldukça fazla kullanıldığı belirlenmiştir. Çok katmanlı metinlerden sonra nicel olarak tek katmanlı metinler gelmektedir. Karmaşık metin yapısına rağmen çok katmanlı kanıt temelli metinlerin sayısının tek katmanlı metinlerden fazla olması dikkat çeken bir bulgudur. En az yer verilen metin ise tek katmanlı kanıt temelli metinlerdir. Araştırmanın bulgularından hareketle metin türlerinin oran olarak tutarlı bir dağılım göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Çok katmanlı kanıt temelli metinlerin sayısının arttırılması bilgilendirici metinlerin etkin olarak işlenebilmesi açısından yararlı olabilir. Bunun sebebi ise bu metinlerin yazılı, sözlü, görsel içeriklere sahip olmaları sayesinde birden çok duyuyu hareke geçirebilir olmalarıdır.
Türkçe ders kitabı bilgilendirici metin tek katmanlı metin çok katmanlı metin kanıt temelli metin Turkish language textbook informative text monomodel text multimodal text evidence-based text
With this study, a different perspective on the content of the informative text type in the Turkish Language Curriculum (2019) was offered. The texts in the Turkish language textbooks, which comprise the program's application dimension, were examined in terms of multimodal, monomodel and evidence-based text features for developing this perspective. The goal of the research, based on the explanations provided, is to investigate the informative texts in Turkish language textbooks in terms of monomodal, multimodal, and evidence-based text types. Document analysis was used as a data collection technique in the study, which was designed using the qualitative research method. 5., 6., 7., and 8. grades textbooks were used as documents. 5th grade, Anıttepe Publications; 6th grade, Ekoyay and Ministry of Education (MEB) Publications; 7th grade, Özgün and MEB Publications; 8th grade, MEB Publications are the books in which the analyzed texts are included. The descriptive analysis technique was used to examine the data. In the research, it was determined that multimodal texts were used quite a lot. After the multimodal texts, quantitatively monomodal texts come. Despite the complex text structure, it is a striking finding that the number of multimodal evidence-based texts is higher than monomodal texts. The least included text is monomodal evidence-based texts. The study discovered that monomodel texts were frequently used. Following the monomodel texts are quantitatively multimodel texts. The number of multimodal evidence-based texts has been determined to be quite low when compared to other text types. Based on the research findings, it was concluded that the text types did not exhibit a consistent distribution in terms of ratio. In terms of effective processing of informative texts, increasing the number of multimodal evidence-based texts may be beneficial. This is because the written, oral, and visual content of these texts can stimulate more than one sense.
Turkish language textbook informative text monomodel text multimodal text evidence-based text
Türkçe ders kitabı bilgilendirici metin tek katmanlı metin çok katmanlı metin kanıt temelli metin Turkish language textbook informative text monomodel text multimodal text evidence-based text
Türkçe ders kitabı bilgilendirici metin tek katmanlı metin çok katmanlı metin kanıt temelli metin Turkish language textbook informative text monomodel text multimodal text evidence-based text
Türkçe ders kitabı bilgilendirici metin tek katmanlı metin çok katmanlı metin kanıt temelli metin Turkish language textbook informative text monomodel text multimodal text evidence-based text
Türkçe ders kitabı bilgilendirici metin tek katmanlı metin çok katmanlı metin kanıt temelli metin Turkish language textbook informative text monomodel text multimodal text evidence-based text
Türkçe ders kitabı bilgilendirici metin tek katmanlı metin çok katmanlı metin kanıt temelli metin Turkish language textbook informative text monomodel text multimodal text evidence-based text
Türkçe ders kitabı bilgilendirici metin tek katmanlı metin çok katmanlı metin kanıt temelli metin Turkish language textbook informative text monomodel text multimodal text evidence-based text
Türkçe ders kitabı bilgilendirici metin tek katmanlı metin çok katmanlı metin kanıt temelli metin Turkish language textbook informative text monomodel text multimodal text evidence-based text
Türkçe ders kitabı bilgilendirici metin tek katmanlı metin çok katmanlı metin kanıt temelli metin Turkish language textbook informative text monomodel text multimodal text evidence-based text
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 31 |