Ortaokul öğrencilerinin sosyobilimsel konuların okuryazarlığına yönelik tutumlarının ortaya çıkarılması, eleştirel düşünme ve karar verme becerileri ile sosyobilimsel konulara yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada nicel verilerin toplandığı ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyobilimsel konuların okuryazarlığına yönelik tutumlarını ortaya çıkarmak amaçlı sosyobilimsel konulara yönelik tutum ölçeği (SKYTÖ) kullanılmıştır. Veri analizinde betimsel ve kestirimsel istatistik yöntemlerinden yararlanılmıştır. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre eleştirel düşünme eğilimleri yüksek ve karar verme becerilerine güvenen öğrencilerin sosyobilimsel konulara karşı sergiledikleri tutum da yüksektir. Karar verme, analitik düşünme, argümantasyon ve eleştirel düşünme becerisi yüksek olan öğrencilerin sosyobilimsel konular gibi ikilem içeren konularda kendilerini daha iyi ifade edebildikleri ve çözüm odaklı düşünebildikleri görülmektedir. Sonuç olarak sosyobilimsel konulara karşı olumlu tutum geliştirmede karar verme becerisi ve eleştirel düşünme eğiliminin önemli iki faktör olduğu tespit edilmiştir. Farklı örneklem grubu ve veri toplama araçlarıyla bu çalışma değişik boyutlarda gerçekleştirilebilir. Öğrencilerin sosyobilimsel konularda karar verirken hangi faktörlerden etkilendikleri nitel bir çalışma ile ortaya çıkarılabilir. Sınıf ortamında sosyobilimsel konulara daha fazla yer verilmesi ve öğretim programına bu konular ile ilgili daha fazla kazanım eklenmesi öğrencilerin karar verme becerisini ve eleştirel düşünme eğilimlerini artırmada faydalı olacaktır. Bununla birlikte sosyobilimsel konular kavramının ortaokul öğrencileri tarafından tam olarak anlaşılmaması çalışmada bir sınırlılık olmuştur. Bu sebeple bu alanda ortaokul öğrencileri ile yapılacak olan çalışmalarda sosyobilimsel konular kavramı öğrencilere açık ve net bir şekilde ifade edilmelidir.
Sosyobilimsel konuların okuryazarlığı ortaokul öğrencileri eleştirel düşünme karar verme becerisi Literacy of socioscientific ıssues secondary school students critical thinking decision making skills
In this study, which was conducted to reveal the attitudes of secondary school students towards socioscientific issues, to determine the relationship between their critical thinking and decision-making skills and their attitudes towards socioscientific issues, a relational survey model was used in which quantitative data were collected. In order to reveal students' attitudes towards socioscientific issues, the attitude scale towards socioscientific issues (ASTSI) was used. Descriptive and predictive statistical methods were used in data analysis. According to the results of multiple linear regression analysis, students who have high critical thinking dispositions and confident in their decision-making skills have a high attitude towards socioscientific issues. It has been revealed that students with high decision-making, analytical thinking, argumentation and critical thinking skills can express themselves better on dilemmas such as socio-scientific issues and can think solution-oriented. As a result, it has been determined that decision making skills and critical thinking disposition are two important factors in developing a positive attitude towards Socioscientific Issues. This study can be carried out in different dimensions with different sample groups and data collection tools. It can be revealed by a qualitative study which factors are affected by students while making decisions on socioscientific issues. Giving more place to socioscientific issues in the classroom environment and adding more acquisitions related to these topics to the curriculum will be beneficial in increasing students' decision-making skills and critical thinking dispositions. However, the fact that the concept of socioscientific issues is not fully understood by secondary school students has been a limitation of the study. For this reason, in the studies to be carried out with secondary school students in this field, the concept of socioscientific ıssues should be expressed clearly.
Literacy of socioscientific ıssues secondary school students critical thinking decision making skills
Sosyobilimsel konuların okuryazarlığı ortaokul öğrencileri eleştirel düşünme karar verme becerisi Literacy of socioscientific ıssues secondary school students critical thinking decision making skills
Sosyobilimsel konuların okuryazarlığı ortaokul öğrencileri eleştirel düşünme karar verme becerisi Literacy of socioscientific ıssues secondary school students critical thinking decision making skills
Sosyobilimsel konuların okuryazarlığı ortaokul öğrencileri eleştirel düşünme karar verme becerisi Literacy of socioscientific ıssues secondary school students critical thinking decision making skills
Sosyobilimsel konuların okuryazarlığı ortaokul öğrencileri eleştirel düşünme karar verme becerisi Literacy of socioscientific ıssues secondary school students critical thinking decision making skills
Sosyobilimsel konuların okuryazarlığı ortaokul öğrencileri eleştirel düşünme karar verme becerisi Literacy of socioscientific ıssues secondary school students critical thinking decision making skills
Sosyobilimsel konuların okuryazarlığı ortaokul öğrencileri eleştirel düşünme karar verme becerisi Literacy of socioscientific ıssues secondary school students critical thinking decision making skills
Sosyobilimsel konuların okuryazarlığı ortaokul öğrencileri eleştirel düşünme karar verme becerisi Literacy of socioscientific ıssues secondary school students critical thinking decision making skills
Sosyobilimsel konuların okuryazarlığı ortaokul öğrencileri eleştirel düşünme karar verme becerisi Literacy of socioscientific ıssues secondary school students critical thinking decision making skills
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 31 |