Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecini değerlendirmek üzere geliştirilen uygulama öğrencisi değerlendirme formlarının 21. yüzyıl öğretmen yeterliklerini karşılama durumunun ortaya koyulmasıdır. Nitel olan çalışmanın araştırma nesneleri, Uygulama Öğrencilerinin Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Öğretim Kurumlarında Yapacakları Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Yönerge’deki Uygulama Öğrencisi Değerlendirme Formu ile MEBBİS Uygulama Öğrencisi Değerlendirme Modülü’nde yer alan günlük ve genel değerlendirme formlarıdır. Veriler doküman incelemesi yöntemiyle toplanmış, betimsel analiz ile çözümlenmiş ve araştırmacılar tarafından 21. yüzyıl sınıf içi ve genel öğretmen yeterliklerinin belirlendiği bir tablo oluşturulmuştur. Tabloda yer alan yeterlik maddelerinin geçerlik ve güvenirliğinin sağlanması için belirlenen sınıflamanın özellikleri açıkça çizilmiş, sınıflamalar ile maddelerin uygunluğuna dikkat edilmiştir. Hazırlanan maddeler üç araştırmacı tarafından farklı zamanlarda çözümlenerek gözden geçirilmiş ve tablolaştırılmıştır. Ayrıca hazırlanan tablo, uzman olarak Türkçe eğitimi alanından 1 öğretim elemanı ve 2 farklı branştan (İngilizce, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık) öğretmene gönderilerek görüşleri alınmıştır. Tabloda yer alan maddeler ile araştırma nesneleri karşılaştırmalı olarak incelenmiş ve bulgular; açık, nesnel, ayrıntılı bir biçimde betimlenip ortaya konarak anlamlı bir bütün oluşturmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda adı geçen formların 21. yüzyıl öğretmen yeterliklerini karşılamada yetersiz olduğu görülmüştür. Çalışmanın çıkış noktasını da oluşturan bu sonuca yönelik araştırmacılar tarafından hazırlanan yeterlik maddelerinin ise değerlendirme formu geliştirme ve/veya güncelleme çalışmaları için bir öneri niteliği taşıdığı düşünülmektedir.
Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st Century Skills and Competences Fornew Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers, No. 41, OECD Publishing.
https://dx.doi.org/10.1787/218525261154
Applefield, J. M., Huber, R. & Moallem, M. (2001). Constructivism in Theory and Practice: Toward a Better Understanding. High School Journal, 84(2), 35-53.
Ardıç, E. & Altun, A. (2017). Dijital Çağın Öğreneni. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1, 12-30.
Bernhardt, P. E. (2015). 21st Century Learning: Professional Development in Practice. The Qualitative Report, 20(1), 1-19. http://nsuworks.nova.edu/tqr/vol20/iss1/1
Brooks, G. & Brooks, M. G. (1999). The Courage to be Constructivist. Educational Leadership, 56, 18-24.
Cansoy, R. (2018). Uluslararası Çerçevelere Göre 21.Yüzyıl Becerileri ve Eğitim Sistemine Kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. http://www.itobiad.com/issue/39481/494286
Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (2nd edition). California: Sage Publications.
de Corte, E. (2010). Historical Developments in the Understanding of Learning. Dumont, H., Istance, D. & Benavides, F. (Eds.) (2010), The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice, Educational Research and Innovation (pp. 35-68). Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264086487-en
Duffy, T. M. & Jonassen, D. H. (1992). Constructivism: New Implications for Instructional Technology. Duffy, T. M. & Jonassen, D. H. (Eds.). Constructivism and the Technology of Instruction: A Conversation (pp. 1-16). USA: Lawrence Erlbaum.
Güneş, F. (2014). Yaklaşımlar ve Modeller. Güneş, F. (Ed.). Öğretim İlke ve Yöntemleri (ss. 23-39). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Güneş, F. (2020). Türkçe Öğretimi: Yaklaşımlar ve Modeller (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Gürbüz, S. & Şahin, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (Gözden Geçirilmiş ve Güncellenmiş 2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Hacıoğlu, F. (1990). 21. Yüzyıl için Öğretmen Eğitimi. Eğitim ve Bilim, 14(77),48-53.
Hamarat, E. (2019). 21. Yüzyıl Becerileri Odağında Türkiye’nin Eğitim Politikaları. Seta Analiz, 272, 1-28.
Harari, Y. N. (2018). 21. Yüzyıl için 21 Ders. (Çev. Selin, Siral). İstanbul: Kolektif Kitap.
Honebein, P. C. (1996). Seven Goals for the Design of Constructivist Learning Environments. Wilson, B. G. (Ed.), Constructivist Learning Environments: Case Studies Instructıonal Design (pp. 11-24). New Jersey: Educational Technology Publications.
Istance, D. & Dumont, H. (2010). Future Directions for Learning Enviroments in the 21st Century. Dumont, H., Istance, D. & Benavides, F. (Eds.) (2010), The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice,
Educational Research and Innovation (pp. 317-338). Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264086487-en
ISTE (2015). ISTE Standards: Educators. https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-teachers
Marlowe, B. A. & Page, M. L. (2005). Creating and Sustaining the Constructivist Classroom. California: Corwin Press.
Mayer, R. E. (1999). Designing Instruction for Constructivist Learning (2nd ed.). Reigeluth, C. M. (Ed.). Instructional-design Theories and Models (pp. 141-158). New Jersey: Lawrence-Erlbaum Publishers.
MEB (2001). 21. Yüzyıla Girerken Türk Eğitim Sisteminin İhtiyaç Duyduğu Çağdaş Öğretmen Profili. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
MEB (2005). İlköğretim Türkçe (6, 7 ve 8. Sınıflar) Dersi Öğretim Programı Konulu Kurul Kararı (186). Tebliğler Dergisi, 68(2575), 484. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/69-2005
MEB (2006a). İlköğretim Türkçe (6-8. Sınıflar) Dersi Öğretim Programında Değişiklik Yapılması Konulu Kurul Kararı (331). Tebliğler Dergisi, 69(2588), 966-1005. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/70-2006
MEB (2006b). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
MEB (2006c). İlköğretim (6, 7 ve 8. Sınıf) Öğretim Programlarının Uygulanması Konulu Genelge (77). http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/09043236_ilkogretim768prguygulamasi.pdf
MEB (2011). 21. Yüzyıl Öğrenci Profili Raporu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENELYETERLYKLERY.pdf
MEB (2018a). Güçlü Yarınlar İçin 2023 Eğitim Vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf.
MEB (2018b) Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v.pdf
MEB (2018c) Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=353
MEB (2018d) Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325
MEB (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02-
T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%202019. pdf
MEB (2021). Öğretmenlik Uygulaması Yönergesi. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 84(2767-EK), 1049-064.
MEB (2022) Ortaöğretim Tarih Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=1223
Melvin, L. (2011). How to Keep Good Teachers and Principals: Practical Solutions to Today’s Classroom Problems. R&L Education
MYK (2015). Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi. https://www.myk.gov.tr/index.php/turkiye-yeterlilikler-cercevesi
OECD (2009), Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS. OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/school/43023606.pdf
OECD (2010). Strong Performers and Successful Reformers in Education: Lessons from PISA for the United States. OECD Publishing. https://www.oecd.org/pisa/46623978.pdf
OECD (2019a). OECD Skills Outlook 2019: Thriving in a Digital World. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/df80bc12-en
OECD (2019b). The Future of Education and Skills: Education 2030. https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20P21
Özden, B., Kabapınar, Y. & Önder, A. (2015). Yansıtıcı Düşünme Uygulamaları Sonunda Öğretmen Adaylarının Yapılandırmacı Öğrenme İlkelerine Yönelik Tercihleri ve Tercihlerin Nedenleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 1-21.
Partnership for 21st Century Learning (2006). http://www.p21.org/
Schleicher, A. (2012). Preparing Teachers to Deliver 21st-century Skills. A. Schleicher (Ed.). Preparing Teachers and Developing School Leaders for the 21st Century: Lessons from around the world. Paris: OECD Publishing.
Senemoğlu, N. (2020). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya (27. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Skehan, P. (1999). A Cognitive Approach to Language Learning (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press.
Şahin, M. C. (2009). Yeni Bin Yılın Öğrencilerinin Özellikleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 155-172.
Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills; Learning for Life in Our Times. Jossey-Bass Company Press.
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yükseköğretim Kurulu (1998). YÖK Dünya Bankası Fakülte-Okul İşbirliği Kılavuzu. Ankara: Öğretmen Eğitimi Dizisi.
Yükseköğretim Kurulu (2018). Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
Yurdakul, B. (2011). Yapılandırmacılık. Demirel, Ö. (Ed.). Eğitimde Yeni Yönelimler (ss. 39-65). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Melda Oryaşın
Bu kişi benim
İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkçe Eğitimi ABD0000-0001-9584-545XTürkiye
Ak Başoğul, D., Oryaşın, M., & Coşkun, Z. (2023). MEB uygulama öğrencisi değerlendirme formlarının 21. yüzyıl öğretmen yeterliklerini karşılama durumu. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(33), 192-214. https://doi.org/10.29000/rumelide.1285272