Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Soyut Dışavurumcu Resim Sanatında, Sarı Renk

Yıl 2023, Sayı: 37, 658 - 676, 21.12.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1405781

Öz

Bu araştırmanın amacı, soyut dışavurumcu sanatçıların sarı rengi nasıl kullandıklarını ve bu rengin eserlerindeki önemini anlamaktır. Araştırma, soyut dışavurumcu sanatçıların sarı rengi kullanma nedenlerini, bu rengin farklı anlamlarını ve eserlerindeki etkisini inceleyerek bu konuya ışık tutmayı amaçlamaktadır. Soyut dışavurumculuk, 20. yüzyılın ortalarında Amerika Birleşik Devletleri’nde ortaya çıkan bir sanat hareketidir. Renk ve biçim, bu akım kapsamında önemli ifade araçlarıdır. Soyut dışavurumcu resimler genellikle soyut biçimlerden oluşur. Bu tür resimlerde, sanatçılar duygularını ve iç dünyalarını ifade etmek için renk ve biçimi kullanırlar. Renk, izleyicilerde yeni kavramlar oluşturabilme yeteneğine sahiptir ve ayrıca duygusal mesajlar iletir. Rengin yorumlanması sırasında sadece duygu aktarımı değil, aynı zamanda içerik hakkında bir iletişimin izleyiciye aktarılması amaçlanmaktadır. Sarı renk, sıcak renkler arasında yer alır ve kullanımı zordur. Bu renk, güçlü duygusal etkiler bırakabilen bir renk olarak değerlendirilmektedir. Sarı rengin birçok kullanım tekniği vardır ve bu makalede sarı rengi kullanan sanatçıların bağlamları tartışılmış ve eserlerinin yorumlarına yer verilmiştir. Sarı renk, bu sanatçılar için önemli bir renktir. Rengin verdiği sıcaklık, enerji ve ışık kavramları izleyicilere aktarılır ve daha olumlu bir atmosfer oluşturur. Sarı rengin soyut dışavurumcu sanatçılar üzerindeki etkisi incelenen bu çalışmada, Theodoros Stamos, Norman Lewis, Gary Stephan, Norman Bluhm, Camille Bryen’in eserlerine odaklanarak, sarı rengin hakim olduğu yapıtları seçilmiştir. Ressamların bağlamları ve renk kullanımları analiz ederek incelenmiştir. Araştırma, literatür analizi ve betimsel analiz yöntemlerini kullanmış ve yorumlarda bulunulmuştur. Araştırma sonucuna göre, sarı rengin soyut dışavurumcu sanatçılar üzerindeki etkisi, incelenmiştir. Makale konusu, sarı rengin sanat eserlerinde nasıl bir anlam yarattığı ve sanatçıların bu rengi hangi amaçlarla kullandığıdır. Araştırma sonucunda, sarı rengin soyut dışavurumcu sanatçılar için özgün bir ifade aracı olduğu ve eserlerinin mesajını güçlendirdiği ortaya çıkmıştır. Sanatçılar, sarı rengi kendi bağlamlarında farklı şekillerde biçimlendirip, yorumlamışlar ve eserlerinde kişisel olarak farklı algılar oluşturacak biçimde, aktör bir renk ögesi olarak kullanmışlardır. Sanatçılar, bu rengi estetik alanın ötesine taşımışlar ve dinamik bir kompozisyon yaratmışlardır. Bu sanatçıların eserlerinde sarı rengi kullanımı, sadece görsel bir zenginlik sağlamakla kalmayıp, aynı zamanda izleyicilere duygusal bir deneyim sunmada önemli bir rol oynamıştır.

Kaynakça

  • Arnheim, R. (2007). Görsel Algılama. Metis Yayınları.
  • Beaujean, D. ( 2005) Van Gogh, literatür yayıncılık.
  • Berger,J. (1998) Görünüre Dair Küçük Bir Teoriye Doğru Adımlar Metis Yayınları
  • Boydaş, N. (2007). 18. Yüzyıl Türk Resim Sanatı. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Delamare, F. §Guineau, B. ( 2015) Renkler ve Malzemeleri, 4. Baskı, Yapı Kredi Yayınları
  • Erinç, M. S. (2004). Resmin Eleştirisi Üzerine. Ütopya Yayınları.
  • Genç, A. & Sipahioğlu, A. (1990). Görsel Algılama. Sergi Yayınları.
  • Georg, L. ( 1992) Estetik-II Payel Yayınları, 2 Baskı.
  • Gombrich, E. H. (1992). Sanat ve Yanılsama: Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi. Remzi Kitabevi.
  • Güvemli, Z. (2007) Sanat Tarihi, Varlık Yayınları,
  • Hartwig, M. (2013). Paint and painting, Pharaonic Egypt. The Encyclopedia of Ancient History, 4983-85.
  • Hegel, G. W. F. (2019). Estetik - I - Güzel Sanat Üzerine Dersler. (3. Baskı). Payel Yayın
  • Hollingsworth, M. (2009), D ü n y a S a n a t T a r i h i, inkılâp Kitabevi
  • İpşiroğlu, N. (1994). Resimde Müziğin Etkileri. Remzi Kitabevi.
  • İsmail Tunalı, (2008). felsefenin ışığında modern resim modern resimden avangard resme, remzi kitabevi, 7. Baskı
  • Klee, P. (1995). Modern Sanat Üzerine. Altmışbeş Yayın.
  • Merleau-Ponty, M. (2010). Algılanan Dünya Sohbetler. Metis Yayınları.
  • Nerdrum, O. (2010). Kitsch Üzerine. Mitos-Boyut Yayınları / Sanat Dizisi 1.
  • Onursoy, S. (2010). "Görsel İletişimde Renk Kullanımı." Marmara İletişim Fakültesi Dergisi, 16(1), 57-74.
  • Rudolf, A. (2002). Öteki Yayınevi, Sanat Olarak Sinema,
  • Sena, C. (1972). Estetik Sanat ve Güzelliğin Felsefesi, Remzi Kitabevi
  • Timuroğlu, V. (2013). Estetik. Berfin Yayınları.
  • Tunalı, İ. (1996). Estetik. (4. Baskı). Remzi Kitabevi.
  • Walter-Karydi, E. (2018). The Emergence of Polychromy in Ancient Greek Art in the 7th Century BC. Les arts de la couleur en Grèce ancienne… et ailleurs. Approches interdisciplinaires, BCH Suppl, 56, 95-114.
  • Wittgenstein, L. (2007). Renkler Üzerine Notlar. Salkımsöğüt Yayınları.
  • Yau, J. (2019) Norman Bluhm The 70s, Catalog, Hollıs Taggart
  • Ziss, A. de (1984). Gerçekliği Sanatsal Özümsemenin Bilimi Estetik. İstanbul: YKY.
  • Eler, A. (2020, Feb 02). Minneapolis art scene screams for yellow: A new art history book -- and a minneapolis gallery exhibition -- try to redeem the often-maligned color. Star Tribune Retrieved from https://www.proquest.com/newspapers/minneapolis-art-scene-screams-yellow/docview/2350161601/se-2
  • http://www.haninafinearts.com/artists/camille_bryen?gclid=Cj0KCQjwhL6pBhDjARIsAGx8D59edC1y99bjVMFB1bZfKS_PQcEzVn2eSX7nNrp-RHx12YXBD1S5TYYaAl_HEALw_wcB, 7 Ağustos 2023 internetten indirildi.
  • http://www.mummies2pyramids.info/art-architecture/meaning-of-yellow.htm), 14 Ağustos 2023 internetten indirildi.
  • https://www.aaa.si.edu/collections/theodoros-stamos-papers-8477, 12 Ağustos 2023 internetten indirildi.
  • https://www.manolisprojects.com/artists/gary-stephan#tab:slideshow, 11 Temmuz 2023 internetten indirildi.
  • https://www.taylorandgraham.com/artists/264-theodoros-stamos), 5 Temmuz 2023 internetten indirildi.
  • https://www.thatsmandarin.com/guest-blogs-media/the-meaning-of-different-colors-in-chinese-culture/). 7 Ağustos 2023 internetten indirildi.
  • https://www.britannica.com/biography/Norman-Lewis), 5 Ağustos 2023 internetten indirildi.
  • https://www.chinosity.com/2022/02/16/4-colors-and-their-meanings-in-china/)14 Ağustos 2023 internetten indirildi.
  • https://www.manolisprojects.com, 2 Ağustos 2023 internetten indirildi.
  • https://www.hunterlab.com/blog/the-color-yellow), 4 Ağustos 2023 internetten indirildi.
  • Görsel 1: https://www.britannica.com/art/jewelry/Egyptian
  • Görsel2: https://zh.m.wikipedia.org/wiki
  • Görsel 3: Beaujean, D. ( 2005) Van Gogh, literatür yayıncılık.
  • Görsel 4: https://www.artsy.net/artwork/theodoros-stamos-soundings
  • Görsel 5: https://www.liveauctioneers.com/news/auctions/auction-results/corporate-collection-tops-estimates-rago-art-auction/
  • Görsel 6: https://kienzleartfoundation.de/en/sammlung/gary-stephan-2/
  • Görsel 7: http://www.nyartbeat.com/event/2019/896A
  • Görsel 8: https://www.wikiart.org/en/camille-bryen
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim Tarihi
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Mustafa Cevat Atalay 0000-0002-7498-4722

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Atalay, M. C. (2023). Soyut Dışavurumcu Resim Sanatında, Sarı Renk. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(37), 658-676. https://doi.org/10.29000/rumelide.1405781