Objective: Aim of this study is to examine the psychological resilience of the nursing students in terms of various socio-demographic characteristics.
Materials and Methods: The universe of the descriptive study was composed of all the students of the nursing department of a state university located in the Eastern Black Sea Region (337 persons) and no sample selection was chosen (n = 276, response rate: 81.89%).
The questionnaire consists of 33 questions and contains the " Resilience Scale for Adults ". This sclar (created by Friborg et al) translated into Turkish and analysed in the terms of "validity and vredibility" by Basım and Çetin. The data collected face to face. The data of the study were collected in 2014 academic year. The descriptive variables are given in number and percentage. Non-parametric tests (Mann Whitneyui and Kruskall Wallis) were performed because of the characteristic of variables.p <0.05 was accepted as statistical significance level.
Results: The average age of the students was 20.70±1.70 (min: 17 max: 27), 34.4% were male and 65.6% were female. 68.5% of the participants said that they chose the section with delight and willingly. Now, 77.9% of those who love the department.
In terms of psychological resilience; it was found that women in the third grade of the ones who spend most of their lives in the village had higher average scores (p <0.05). They also found that they had higher average scores (p <0.05) in their perceptions of non-acceptance and non-interrogation. The average score point of the students in the study was found to be average.
Conclusion: This study, variable factors like age, level of aducation of parents, occupation of parents and their smoking habits were found insignificant (p>0.05) in terms of calculating the point average. The study revealed that the factors of gender, family type, area of residence, grade and selecting nursing education willingly/unwillingly play important role in psychological strength.
Amaç: Araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıklarını bazı sosyo demografik özellikler açısından araştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın evrenini Doğu Karadeniz Bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümü öğrencilerinin tamamı oluşturmuş olup (337 kişi), ayrıca örneklem seçimine gidilmemiştir (n=276 kişi, cevaplılık oranı:%81.89).
Anket formu 33 sorudan oluşmakta olup "Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği"ni de içermektedir. Ölçek Friborg ve arkadaşları tarafından oluşturulmuş, Basım ve Çetin tarafından Türkçe'ye uyarlanıp geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Çalışmadaki veriler anket formunun yüz yüze görüşme tekniği kullanılması ile yapılmıştır. Araştırmanın verileri 2014 eğitim öğretim yılında toplanmıştır. Tanımlayıcı değişkenler sayı ve yüzde olarak verilmiştir. Değişkenlerin özelliğinden dolayı non-parametrik testler (Mann Whitneu U ve Kruskall Wallis) yapılmıştır. p<0.05 istatistiksel önem düzeyi olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin yaş ortalaması 20.70±1.70 (min:17 max:27)’dir, %34.4’ü erkek, %65.6’sı kadındır. Katılımcıların %68.5’i bölümünü severek ve isteyerek seçtiğini belirtmiştir. Şimdi bölümünü sevenlerin oranı %77.9’dur.
Psikolojik dayanılıklık açısından; kadınların, yaşamının çoğunluğunu köyde geçirenlerin 3. sınıftakilerin, daha yüksek puan ortalamalarına (p<0.05) sahip oldukları bulunmuştur (p<0.05). Ayrıca sorumluluk üstlenmeme ve sorgulayıcı olmama şeklinde algıları olanlarında daha yüksek puan ortalamalarına (p<0.05) sahip oldukları görülmüştür. Çalışmada öğrencilerin ölçek puan ortalaması ortalama düzeyde bulunmuştur.
Sonuç: Bu çalışmada yaş, anne/baba eğitim düzeyi, anne/baba mesleği ve sigara kullanma gibi değişkenlerin puan ortalamaları açısından anlamlı olmadığı (p>0.05) görülmüştür. Araştırmada cinsiyet, aile tipi, yaşamın geçtiği yer, bölümü isteyerek/severek seçme ile okunulan sınıfın psikolojik dayanıklılıkta önemli olduğu görülmüştür (p<0.05).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 2 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3 |