Giriş: 24 saat kesintisiz hizmet veren sağlık kuruluşlarında yoğun tükenmişlik yaşayan ve bu bağlamda performansları düşen hemşirelerin, zaman zaman evlerinden daha fazla vakit geçirdikleri hastanelerde huzurlu ve mutlu bir şekilde çalışmaları, mesleklerini severek yapmaları ve artan hasta beklentilerini karşılayabilmeleri ancak örgütte etkin bir etik iklim ortamı ile sağlanabilir.
Yöntem: Araştırmanın evreni Karaman ilinde faaliyet gösteren bir hastanede görev yapan 450 hemşiredir. Çalışmada veriler anket yöntemiyle toplanmış ve SPSS programında analiz edilmiştir. Çalışanların performansı Rahman ve Bullock (2004)’un , etik iklim ise Victor ve Cullen (1993)’ın etik iklim ölçeği ile ölçülmüştür.
Bulgular: Çalışmada sağlık kuruluşlarında etik iklimin boyutları olan egoistlik iklimi, yardımseverlik iklimi ve ilkelilik iklim boyutlarının çalışan performansı üzerindeki etkilerini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmanın hipotezleri belirlenmiştir.
Sonuç: Etik iklim ile performans ilişkisi korelasyon ve regresyon ile ölçülmüş ve etik iklim ile çalışan performansı arasında zayıf düzey istatistiksel olarak anlamlılığa rastlanmıştır. Yine etik iklimin alt boyutları ile yapılan korelasyon ve regresyon analizlerinde istatistiksel anlamlılığa rastlanmamıştır.
İntroduction: In health organizations giving 24-hour not stop services, for the nurses who experience intensive exhaustion and sometimes spend more time than that they spent at their houses, whose performances decrease for that reason, for their spending time peacefully and happily, for their giving services in a desiring way, and meeting the increasing expectations of the patients an effective ethical climate environment in the organization can be provided for them.
Method: The population of the study is 450 nurses working in a hospital in Karaman province. The data were collected by questionnaire method and analyzed in SPSS program. Employees' performance was measured by Rahman and Bullock (2004) and ethical climate by Victor and Cullen (1993).
Results: In this context the objective of this study is to analyze the egoistic, helpful, primitive climates which are the dimensions of ethical climate in health organizations and their impact on employee performance. Parallel to this objective by taking the theoretical discussions and research findings in the literature into account the hypotheses of the study were determined.
Conclusion: The relationship between ethical climate and performance was measured by correlation and regression, and a weak statistical significance was found between ethical climate and employee performance.Also, there was no statistical significance in the correlation and regression analyzes with the sub-dimensions of ethical climate
Ethics Ethical climate Performance Employee Performance Nurse
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 22 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |