TÜRKİYE’DE SAĞLIK YÖNETİMİ BÖLÜMLERİNDE GÖREV YAPAN AKADEMİSYENLERİN İNDEKSLİ YAYIN PERFORMANSININ İNCELENMESİ (2017-2022)
Yıl 2024,
Cilt: 11 Sayı: 2, 299 - 307, 30.06.2024
Sena Parlak
,
Mahmut Akbolat
Öz
Giriş ve Amaç: Bilimsel yayınların tanınmış indekslerde taranan dergilerde yayınlanması giderek daha önemli hale gelmektedir. Çalışma ile Türkiye’de sağlık yönetimi bölümlerinde görev yapan akademisyenlerin, uluslararası yayın indeksleri kapsamında, yayın performansının incelenmesi ve yazına katkılarının belirlenmesi hedeflenmiştir. Bu kapsamda 2017-2022 yılları arasında Web of Science veri tabanı tarafından taranan indeksli dergilerdeki yayınların incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Veriler PICOS ve PRISMA kurallarına uygun olarak WoS veri tabanından derlenmiştir.
Bulgular: Sağlık yönetimi bölümlerinde görevli akademisyenlerin %47’sinin en az bir indeksli yayını bulunmaktadır. Araştırma sonucunda üretilen toplam 743 makalenin en çok ESCI indeksinde ve 2021 yılında üretildiği görülmüştür. Çalışmaların büyük çoğunluğu pandemi ve ilişkili konulardadır. Mezuniyeti sağlık yönetimi olmayan akademisyenlerin sağlık yönetimi alanındaki çalışmaları toplam çalışmaların %21’ini oluşturmaktadır.
Sonuç: Genel olarak sağlık yönetimi akademisyenleri WoS veri tabanında taranan dergilerde yayın yapma yeterliliğine sahiptir. Alana daha kaliteli çalışmalar kazandıracağı için gelecekte yapılacak araştırmalar için alanla doğrudan ilişkili ve öncelikle SSCI indeksli dergilerde yayın yapılması önerilir.
Etik Beyan
Çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.
Destekleyen Kurum
Bu çalışma 5. Uluslararası 15. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi’nde sözlü bildiri olarak sunulmak üzere Sakarya Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü tarafından desteklenmiştir
Proje Numarası
2022-7-24-74
Kaynakça
- Al, U., & Soydal, İ. (2014). Akademinin atıf dizinleri ile savaşı. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 31(1), 23-42.
- Asan, A. (2005). SCI-Expanded, SSCI, AHCI ve etki faktörü (=impact factor). Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, 221-263.
- Asan, A. (2017). Uluslararası bilimsel dergi indeksleri, önemleri ve Türkiye kaynaklı dergilerin durumu: Bölüm 1: Bilimsel dergi indeksleri. Acta Medica Alanya, 1(1), 33-42.
- Asan, A., & Giray, G. (2021). Comparison of quartile scores of mycology journals covered by Web of Science and SCImago SCOPUS databases. Mantar Dergisi, 12(2), 209-217.
- Aslan, A. (2019). Uluslararası alan indeksleri: Sağlık alanıyla ilgili bilimsel dergi indeksleri. Acta Medica Alanya, 3(2), 102-104.
- Ataç, S., Beyazgül, G., & Cengiz, Ç. (2020). URAP Dünya sıralamasında yer alan Türkiye üniversitelerinin kurumsal web sitelerinin erişilebilirlik açısından incelenmesi. İzmir Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 121-132.
- Clarivate. (2022). https://clarivate.com/webofsciencegroup/solutions/web-of-science/.
- Çekiç, B., & Ömürgönülşen, M. (2015). Türkiye’de işletme bölümlerinde üretim/işlemler yönetimi alanında çalışan öğretim üyelerinin bilimsel yayın performansının Türkiye geneli ile karşılaştırılması. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, (601), 59-70.
- Dalgıç, Ö. N., Geldi, M., & Kartal, E. (2022). Yabancı diller bölümlerinde görev yapan öğretim üyelerinin Scopus veri tabanındaki yayın performanslarının değerlendirilmesi. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (30), 991-1021.
- De Groote, S. L., & Raszewski, R. (2012). Coverage of Google Scholar, Scopus, and Web of Science: A case study of the h-index in nursing. Nursing Outlook, 60(6), 391-400.
- Filiz, M. (2021). Sağlık yönetimi bölümünün eğitsel ve akademik yapısı. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 7(3), 614-624.
- Geldi, M., & Kartal, E. (2022). Yabancı diller bölümlerinde görev yapan öğretim üyelerinin TR Dizin veri tabanındaki yayın performanslarının değerlendirilmesi. Kesit Akademisi Dergisi, 8(33), 656-690.
- Hamurcu, M., & Eren, T. (2017). Science Citation Index (SCI) kapsamında dergi seçimi için analitik ağ süreci yönteminin kullanılması. Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi, 2, 54-70.
- Hardré, P., & Cox, M. (2009). Evaluating faculty work: Expectations and standards of faculty performance in research universities. Research Papers in Education, 24(4), 383-419.
- https://www.webofscience.com/wos/author/search
- Karafil, A. Y., & Akgül, M. H. (2021). Web of Science veri tabanında yayınlanan spor yönetimi temalı makalelerin bibliyometrik analizi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 106-117.
- Karagöz, B., & Şeref, İ. (2020). Yazma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir inceleme: Web of Science veri tabanında eğilimler. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 67-86.
- Karataş, T., Özen, Ş., & Gülnar, E. (2017). Akademisyenlerin kariyer basamakları ve yükseltme ölçütlerine ilişkin görüşleri. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), 82-93.
- Kozak, N. (2003a). Türkiye’deki akademik dergiler: “Türkiye Akademik Dergiler Araştırması” nın 1997/1998 ve 2002 dönemlerindeki uygulamalarından elde edilen veriler üzerine bir inceleme. İçinde Yılmaz, O (Ed.), Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık Ulusal Sempozyumu, ss. 71-94, TÜBİTAK-ULAKBİM.
- Kozak, N. (2003b). Türkiye'de yayınlanan akademik dergilerin niteliklerindeki zaman içerisindeki değişim nedenleri: Sağlık, sosyal ve teknik bilim alanlarında yayınlanan dergiler üzerine bir inceleme. Bilgi Dünyası, 4(2), 146-174.
- Mohammadi, S. J., Miran Fashandi, S. A., Jafari, S., & Nikolaidis, T. (2021). A scientometric analysis and critical review of gas turbine aero-engines control: From whittle engine to more-electric propulsion. Measurement and Control, 54(5-6), 935-966.
- Olkun, S. (2005). Akademik yayın süreci ve bazı saptamalar. 14. Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül, Denizli.
Orbay, K., Miranda, R., & Orbay, M. (2020). Building journal impact factor quartile into the assessment of academic performance: A case study. Participatory Educational Research, 7(2), 1-13.
- Orer, H. S. (2011). Türkiye’nin bilimsel yayın performansı. ANKEM Dergisi, 25(Ek 2), 134-138.
Özgirgin, N. (2010). Uluslararası indeksler neden önemli?. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, 37-43.
- Özgüngör, S., & Duru, E. (2014). Öğretim elemanları ve ders özelliklerinin öğretim elemanlarının performanslarına ilişkin değerlendirmelerle ilişkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 175-188.
- Öztürk, Z., & Ilıman, E. (2015). Sağlık Yönetimi ve İşletmeciliği bölümünde okuyan öğrencilerin bölümü tercih nedenleri ile beklenti ve motivasyon düzeyleri üzerine bir araştırma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 71-93.
- Pakdemirli, A., Meço, H. E., & Karadağ, A. (2019). Uluslararası yayın etkinliklerinin performansı: Türkiye’de ‘Fizyoloji’ alanı çalışmaları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 6(2), 136-141.
- Parlar H., & Kart S. (2022). COVID-19 döneminde akademisyenlerin akademik motivasyon ve yayın performansının incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 12(3), 519-536.
- Selvitopu, A., Kaya, M., & Taş, A. (2018). Eğitim bilimleri alanı bilimsel yayın performansı: G-20 ülkeleri ve Türkiye. Turkish Studies, 13(15), 383-399.
- Sevinç, A. (2004). Web of Science: A unique methods of cited reference searching. Journal of National Medical Association, 96, 980-983.
- Taylor M. K., Gebremechiael, M. D., & Wagner, C. E. (2007). Mapping the literature of health care management. Journal of the Medical Library Association, 95(2), 58-65.
- Tonta, Y. (2014). Akademik performans, öğretim üyeliğine yükseltme ve yayın destekleme ölçütleriyle ilgili bir değerlendirme. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/yayinlar/tonta-yukseltme-kriterleri-hakkinda-degerlendirme-11-Temmuz-2014.pdf.
- URAP. (2022). 2021-2022 URAP Türkiye sıralaması basın açıklaması. https://newtr.urapcenter.org/cdn/storage/PDFs/cXuGky5DbBvC5eFeK/original/cXuGky5DbBvC5eFeK.pdf.
- Yavan, N. (2005). SCI ve SSCI bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi: 1945-2005. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1), 27-55.
- Yavan, N. (2005). SCI ve SSCI bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi: 1945-2005. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1), 27-55.
- Yavan, N. (2019). Türkiye’deki coğrafyacıların uluslararası yayın performansı (1945-2015): son 10 yılda (2005-2015) ne değişti?. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (39), 121-150.
- Yılmaz, H. O., Babazade, R., Turan, O. A., Babazade, B., Koyuncu, O., & Turan, A. (2017). Türkiye’deki anestezi kliniklerinin yüksek etki değerli uluslararası dergilerde 2005 ile 2014 yılları arasındaki bilimsel yayın performansı: Bibliometrik bir analiz. Turk J Anaesthesiol Reanim. Doi: 10.5152/TJAR.2016.16680.
- Yılmaz, N., Taş, F., & Uğurluoğlu, D. (2019). Yöntemler üzerine bibliyometrik bir analiz: Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 83-106.
Yükseköğretim Kanunu (1981). T.C. Resmi Gazete (17506, 6 Kasım).
Investigation of the indexed publication performance of academicians working in healthcare management departments in Turkey (2017-2022)
Yıl 2024,
Cilt: 11 Sayı: 2, 299 - 307, 30.06.2024
Sena Parlak
,
Mahmut Akbolat
Öz
Introduction and Objective: It has become increasingly important to publish scientific publications in journals indexed in reputable indexes. This study aims to examine the publication performance of academicians working in health management departments in Turkey within the scope of international publication indexes and to determine their contributions to the literature. In this context, it aims to examine the publications in indexed journals scanned by the WoS database between 2017-2022.
Material and Method: Data were compiled from the WoS database by PICOS and PRISMA guidelines.
Results: 47% of the academicians working in healthcare management departments have at least one indexed publication. As a result of the research, it was seen that a total of 743 articles were produced and that most of them were produced in the ESCI index and 2021. The majority of studies are on pandemic and related issues. The studies in the field of healthcare management conducted by academics who did not graduate in healthcare management were limited to 21% of the total studies.
Conclusion: In summary, healthcare management academics have the competence to publish in journals indexed in the WoS database. For future research, it is recommended to target journals directly related to the field, primarily SSCI-indexed journals, as this will bring more quality studies.
Proje Numarası
2022-7-24-74
Kaynakça
- Al, U., & Soydal, İ. (2014). Akademinin atıf dizinleri ile savaşı. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 31(1), 23-42.
- Asan, A. (2005). SCI-Expanded, SSCI, AHCI ve etki faktörü (=impact factor). Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, 221-263.
- Asan, A. (2017). Uluslararası bilimsel dergi indeksleri, önemleri ve Türkiye kaynaklı dergilerin durumu: Bölüm 1: Bilimsel dergi indeksleri. Acta Medica Alanya, 1(1), 33-42.
- Asan, A., & Giray, G. (2021). Comparison of quartile scores of mycology journals covered by Web of Science and SCImago SCOPUS databases. Mantar Dergisi, 12(2), 209-217.
- Aslan, A. (2019). Uluslararası alan indeksleri: Sağlık alanıyla ilgili bilimsel dergi indeksleri. Acta Medica Alanya, 3(2), 102-104.
- Ataç, S., Beyazgül, G., & Cengiz, Ç. (2020). URAP Dünya sıralamasında yer alan Türkiye üniversitelerinin kurumsal web sitelerinin erişilebilirlik açısından incelenmesi. İzmir Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 121-132.
- Clarivate. (2022). https://clarivate.com/webofsciencegroup/solutions/web-of-science/.
- Çekiç, B., & Ömürgönülşen, M. (2015). Türkiye’de işletme bölümlerinde üretim/işlemler yönetimi alanında çalışan öğretim üyelerinin bilimsel yayın performansının Türkiye geneli ile karşılaştırılması. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, (601), 59-70.
- Dalgıç, Ö. N., Geldi, M., & Kartal, E. (2022). Yabancı diller bölümlerinde görev yapan öğretim üyelerinin Scopus veri tabanındaki yayın performanslarının değerlendirilmesi. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (30), 991-1021.
- De Groote, S. L., & Raszewski, R. (2012). Coverage of Google Scholar, Scopus, and Web of Science: A case study of the h-index in nursing. Nursing Outlook, 60(6), 391-400.
- Filiz, M. (2021). Sağlık yönetimi bölümünün eğitsel ve akademik yapısı. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 7(3), 614-624.
- Geldi, M., & Kartal, E. (2022). Yabancı diller bölümlerinde görev yapan öğretim üyelerinin TR Dizin veri tabanındaki yayın performanslarının değerlendirilmesi. Kesit Akademisi Dergisi, 8(33), 656-690.
- Hamurcu, M., & Eren, T. (2017). Science Citation Index (SCI) kapsamında dergi seçimi için analitik ağ süreci yönteminin kullanılması. Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi, 2, 54-70.
- Hardré, P., & Cox, M. (2009). Evaluating faculty work: Expectations and standards of faculty performance in research universities. Research Papers in Education, 24(4), 383-419.
- https://www.webofscience.com/wos/author/search
- Karafil, A. Y., & Akgül, M. H. (2021). Web of Science veri tabanında yayınlanan spor yönetimi temalı makalelerin bibliyometrik analizi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 106-117.
- Karagöz, B., & Şeref, İ. (2020). Yazma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir inceleme: Web of Science veri tabanında eğilimler. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 67-86.
- Karataş, T., Özen, Ş., & Gülnar, E. (2017). Akademisyenlerin kariyer basamakları ve yükseltme ölçütlerine ilişkin görüşleri. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), 82-93.
- Kozak, N. (2003a). Türkiye’deki akademik dergiler: “Türkiye Akademik Dergiler Araştırması” nın 1997/1998 ve 2002 dönemlerindeki uygulamalarından elde edilen veriler üzerine bir inceleme. İçinde Yılmaz, O (Ed.), Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık Ulusal Sempozyumu, ss. 71-94, TÜBİTAK-ULAKBİM.
- Kozak, N. (2003b). Türkiye'de yayınlanan akademik dergilerin niteliklerindeki zaman içerisindeki değişim nedenleri: Sağlık, sosyal ve teknik bilim alanlarında yayınlanan dergiler üzerine bir inceleme. Bilgi Dünyası, 4(2), 146-174.
- Mohammadi, S. J., Miran Fashandi, S. A., Jafari, S., & Nikolaidis, T. (2021). A scientometric analysis and critical review of gas turbine aero-engines control: From whittle engine to more-electric propulsion. Measurement and Control, 54(5-6), 935-966.
- Olkun, S. (2005). Akademik yayın süreci ve bazı saptamalar. 14. Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül, Denizli.
Orbay, K., Miranda, R., & Orbay, M. (2020). Building journal impact factor quartile into the assessment of academic performance: A case study. Participatory Educational Research, 7(2), 1-13.
- Orer, H. S. (2011). Türkiye’nin bilimsel yayın performansı. ANKEM Dergisi, 25(Ek 2), 134-138.
Özgirgin, N. (2010). Uluslararası indeksler neden önemli?. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, 37-43.
- Özgüngör, S., & Duru, E. (2014). Öğretim elemanları ve ders özelliklerinin öğretim elemanlarının performanslarına ilişkin değerlendirmelerle ilişkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 175-188.
- Öztürk, Z., & Ilıman, E. (2015). Sağlık Yönetimi ve İşletmeciliği bölümünde okuyan öğrencilerin bölümü tercih nedenleri ile beklenti ve motivasyon düzeyleri üzerine bir araştırma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 71-93.
- Pakdemirli, A., Meço, H. E., & Karadağ, A. (2019). Uluslararası yayın etkinliklerinin performansı: Türkiye’de ‘Fizyoloji’ alanı çalışmaları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 6(2), 136-141.
- Parlar H., & Kart S. (2022). COVID-19 döneminde akademisyenlerin akademik motivasyon ve yayın performansının incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 12(3), 519-536.
- Selvitopu, A., Kaya, M., & Taş, A. (2018). Eğitim bilimleri alanı bilimsel yayın performansı: G-20 ülkeleri ve Türkiye. Turkish Studies, 13(15), 383-399.
- Sevinç, A. (2004). Web of Science: A unique methods of cited reference searching. Journal of National Medical Association, 96, 980-983.
- Taylor M. K., Gebremechiael, M. D., & Wagner, C. E. (2007). Mapping the literature of health care management. Journal of the Medical Library Association, 95(2), 58-65.
- Tonta, Y. (2014). Akademik performans, öğretim üyeliğine yükseltme ve yayın destekleme ölçütleriyle ilgili bir değerlendirme. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/yayinlar/tonta-yukseltme-kriterleri-hakkinda-degerlendirme-11-Temmuz-2014.pdf.
- URAP. (2022). 2021-2022 URAP Türkiye sıralaması basın açıklaması. https://newtr.urapcenter.org/cdn/storage/PDFs/cXuGky5DbBvC5eFeK/original/cXuGky5DbBvC5eFeK.pdf.
- Yavan, N. (2005). SCI ve SSCI bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi: 1945-2005. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1), 27-55.
- Yavan, N. (2005). SCI ve SSCI bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi: 1945-2005. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1), 27-55.
- Yavan, N. (2019). Türkiye’deki coğrafyacıların uluslararası yayın performansı (1945-2015): son 10 yılda (2005-2015) ne değişti?. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (39), 121-150.
- Yılmaz, H. O., Babazade, R., Turan, O. A., Babazade, B., Koyuncu, O., & Turan, A. (2017). Türkiye’deki anestezi kliniklerinin yüksek etki değerli uluslararası dergilerde 2005 ile 2014 yılları arasındaki bilimsel yayın performansı: Bibliometrik bir analiz. Turk J Anaesthesiol Reanim. Doi: 10.5152/TJAR.2016.16680.
- Yılmaz, N., Taş, F., & Uğurluoğlu, D. (2019). Yöntemler üzerine bibliyometrik bir analiz: Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 83-106.
Yükseköğretim Kanunu (1981). T.C. Resmi Gazete (17506, 6 Kasım).