Evden Çalışma ve Öğretmenlik Mesleği
Yıl 2023,
Cilt: 3 Sayı: 1, 9 - 22, 15.06.2023
Yasemin Oğuz
,
Şakir Gülder
,
Esen Yılmaz Güner
Öz
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelere bağlı çalışma hayatında gündeme gelen yeni çalışma modellerinden uzaktan/evden çalışma modeli için Covid 19 Pandemisi dönüm noktası olmuş; daha önce tercihe dayalı bu çalışma biçimi pandemi döneminde zorunlu bir modele dönüşmüştür. Bu zorunluluk eğitim sistemleri içinde söz konusu olmuş, uzaktan eğitim ve evden çalışma ani ve beklenmedik bir biçimde tüm eğitim kademlerini kapsamına almıştır. Bu çalışmada temel eğitim kademesinde görevli öğretmenlerin salgınla birlikte deneyimledikleri evden çalışma ile ilgili görüşleri evden çalışma ve öğretmenlik mesleği bağlamında nitel araştırma yönteminden faydalanılarak ele alınmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin motivasyon durumları üzerinde öğrencilerle olan etkileşimin ve evden çalışmanın önemli bir yere sahip olduğu, öğretmenlerin çoğunluğunun evden çalışmaya adaptasyonda zorlandıkları, evden çalışmanın dezavantajlarının avantajlarına oranla daha fazla olduğunu düşündükleri, evden çalışmanın öğretmenlik mesleği için uygun olmadığı görüşüne sahip oldukları ve öncelikli tercihlerinin evden çalışma olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Akça, M., & Tepe Küçükoğlu, M. (2020). Covıd-19 ve iş yaşamına etkileri: evden çalışma. Journal of International Management, Educational and Economics Perspectives, 8(1), 71-81.
- Akdiş, D. (2022). Ortaokul öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının COVID-19 pandemisiyle değişiminin ve eğitim teknolojisi standartları öz yeterliklerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Furat Üniversitesi
- Aybat, B., & Özgün, B. (2020). Uzaktan eğitim şart: uzaktan eğitimin yol haritası. Abaküs Yayınları.
- Aykar, A. N., & Yurdakul, H. İ. (2021). Erken çocukluk öğretmenlerinin acil uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 3(2), 6-14.
- Aytun, U., & Özgüzel, C. (2020). Sarkaç. https://sarkac.org/2020/04/turkiyenin-evden-calismasi-mumkun-mu
Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129.
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
- Baydar, G. (2012). Evden çalışanların gündelik yaşam pratikleri. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 35,61-78.
Berigel, M., & Çetin, İ. (2019). Açık ve uzaktan öğretimde öğreten ve öğrenen rolleri. E. Pegem Yayınları.
- Bilginoğlu, E. (2021). Covid-19 Pandemisi sırasında uzaktan çalışmanın artan önemi: Bilinen Yanlışlar ve Doğruları. Çalışma ve Toplum, 2(69),1099-1146.
- Çok, C. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin özyeterlik algısı ve pandemi sürecinde uzaktan eğitimde karşılaştıkları engeller (Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
- Demirbilek, S. (2007). Sanal çalışma ekseninde sanal işgören. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 7(13), 69-90.
- Deoitte. (2020). Küresel Covid-19 salgınının Türkiye’de farklı kategorilere etkileri. https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/consulting/articles/kuresel-covid-19-salgininin-turkiyede-farkli-kategorilere-etkileri.html
- Gökmen, Ö. F., Duman, İ., & Horzum, M. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-51.
- ILO. (2020). COVID-19 Ortamında ve sonrasında uzaktan çalışma uygulama kılavuzu. Cenevre: Uluslararası Çalışma Ofisi.https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---ilo-ankara/documents/publication/wcms_759299.pdf
- İpekli, N. (2022). öğretmenlerin Covıd-19 pandemisi öncesi ve sonrasındaki uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi (Sakarya İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi.
- Karadeniz, G., & Zabcı, N. (2020). Pandemi döneminde uzaktan eğitim veren öğretmenlerin çalışma koşulları ve algıladıkları stres ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(22), 301-314.
- Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
- Kavi, E., & Koçak, O. (2010/2). Bilgi toplumunda evden çalışmanın etik boyutu. Sosyal Siyaset Konferansları, 2(59),69-88.
- Kıcır, B. (2019). Evden çalışma: özgürlük mü, esaret mi? Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 173-196.
- Koyuncu, A. G. (2006). Enformel sektörde kadın emeği (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi.
- Meşhur, H. F. (2010). Organizasyonların tele çalışmaya ilişkin tutumlarına ilişkin bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-24.
- Metin, M., Gürbey, S., & Çevik, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), s. 66-89.
- Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
- Parlak, Z., & Kul Parlak, N. (tarih yok). İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
- Serinikli, N. (2021). Covid19 salgın sürecinde örgütsel değişim: uzaktan/evden çalışma modeli. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 277-288.
- Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
- Sığın, S. (2020). Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla verilmesi konusunda öğrenciler ve öğretim elemanları ne düşünüyor?: Tek durumlu bir örnek olay çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
- Tekin, Ö. (2022). Okul yöneticilerine göre salgın döneminde uzaktan eğitim sürecinde yaşanan sorunlar (İstanbul-Maltepe İlçesi Örneği).(Yayınlanmamış tez) Maltepe Üniversitesi.
- Toptaş, H. T. (2022). Pandemi sürecinde uzaktan eğitim veren öğretmenlerin öz-Yeterlik algıları ile uzaktan eğitim tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
- Tuna, A. A., & Türkmendağ, Z. (2020). Covid-19 pandemi döneminde uzaktan çalışma uygulamaları ve çalışma motivasyonunu etkileyen faktörler. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 3246-3260.
- Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel.
- Ünsar, A., İnan, A., & Yürük, P. (2010). Çalışma hayatında motivasyon ve kişiyi motive eden faktörler: bir alan araştırması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 248-262.
- Yamamaoto, G. T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
- Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G. & Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Palet Yayınları.
- Yılmaz, T., & Aktaş, F. (2018). Yeni nesil istihdam ve geleceği. Akademia Sosyal Bilimler Dergisi, (Özel Sayı), 47-60.
Working from Home and Teaching Profession
Yıl 2023,
Cilt: 3 Sayı: 1, 9 - 22, 15.06.2023
Yasemin Oğuz
,
Şakir Gülder
,
Esen Yılmaz Güner
Öz
Depending on the developments in information and communication technologies, the Covid-19 pandemic has been a turning point for the new work models, which are remote work/work-from-home, coming to the fore in work life; being the optional work style before, this work model has become a necessity during the pandemic. This necessity has showed up in the educational systems. Distance learning and work-from-home model have included all the educational levels in a sudden and unexpected way. In this study, the opinions of the teachers who work at the primary educational level and experienced the work-from-home model during the pandemic are mentioned in the context of the teaching profession and with the help of a qualitative research model. As a result of the study, it is found that the teachers’ interection with the students and work-from-home have important effects on their motivation, most of the teachers had difficulty in adapting this work model, and the teachers agree that the work-from-home model has more disadvantages than advantages, the teachers have the idea that work-from-home model is not suitable for the teaching profession and the work-from-home model is not their primary choice
Kaynakça
- Akça, M., & Tepe Küçükoğlu, M. (2020). Covıd-19 ve iş yaşamına etkileri: evden çalışma. Journal of International Management, Educational and Economics Perspectives, 8(1), 71-81.
- Akdiş, D. (2022). Ortaokul öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının COVID-19 pandemisiyle değişiminin ve eğitim teknolojisi standartları öz yeterliklerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Furat Üniversitesi
- Aybat, B., & Özgün, B. (2020). Uzaktan eğitim şart: uzaktan eğitimin yol haritası. Abaküs Yayınları.
- Aykar, A. N., & Yurdakul, H. İ. (2021). Erken çocukluk öğretmenlerinin acil uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 3(2), 6-14.
- Aytun, U., & Özgüzel, C. (2020). Sarkaç. https://sarkac.org/2020/04/turkiyenin-evden-calismasi-mumkun-mu
Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129.
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
- Baydar, G. (2012). Evden çalışanların gündelik yaşam pratikleri. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 35,61-78.
Berigel, M., & Çetin, İ. (2019). Açık ve uzaktan öğretimde öğreten ve öğrenen rolleri. E. Pegem Yayınları.
- Bilginoğlu, E. (2021). Covid-19 Pandemisi sırasında uzaktan çalışmanın artan önemi: Bilinen Yanlışlar ve Doğruları. Çalışma ve Toplum, 2(69),1099-1146.
- Çok, C. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin özyeterlik algısı ve pandemi sürecinde uzaktan eğitimde karşılaştıkları engeller (Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
- Demirbilek, S. (2007). Sanal çalışma ekseninde sanal işgören. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 7(13), 69-90.
- Deoitte. (2020). Küresel Covid-19 salgınının Türkiye’de farklı kategorilere etkileri. https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/consulting/articles/kuresel-covid-19-salgininin-turkiyede-farkli-kategorilere-etkileri.html
- Gökmen, Ö. F., Duman, İ., & Horzum, M. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-51.
- ILO. (2020). COVID-19 Ortamında ve sonrasında uzaktan çalışma uygulama kılavuzu. Cenevre: Uluslararası Çalışma Ofisi.https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---ilo-ankara/documents/publication/wcms_759299.pdf
- İpekli, N. (2022). öğretmenlerin Covıd-19 pandemisi öncesi ve sonrasındaki uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi (Sakarya İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi.
- Karadeniz, G., & Zabcı, N. (2020). Pandemi döneminde uzaktan eğitim veren öğretmenlerin çalışma koşulları ve algıladıkları stres ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(22), 301-314.
- Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
- Kavi, E., & Koçak, O. (2010/2). Bilgi toplumunda evden çalışmanın etik boyutu. Sosyal Siyaset Konferansları, 2(59),69-88.
- Kıcır, B. (2019). Evden çalışma: özgürlük mü, esaret mi? Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 173-196.
- Koyuncu, A. G. (2006). Enformel sektörde kadın emeği (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi.
- Meşhur, H. F. (2010). Organizasyonların tele çalışmaya ilişkin tutumlarına ilişkin bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-24.
- Metin, M., Gürbey, S., & Çevik, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), s. 66-89.
- Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
- Parlak, Z., & Kul Parlak, N. (tarih yok). İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
- Serinikli, N. (2021). Covid19 salgın sürecinde örgütsel değişim: uzaktan/evden çalışma modeli. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 277-288.
- Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
- Sığın, S. (2020). Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla verilmesi konusunda öğrenciler ve öğretim elemanları ne düşünüyor?: Tek durumlu bir örnek olay çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
- Tekin, Ö. (2022). Okul yöneticilerine göre salgın döneminde uzaktan eğitim sürecinde yaşanan sorunlar (İstanbul-Maltepe İlçesi Örneği).(Yayınlanmamış tez) Maltepe Üniversitesi.
- Toptaş, H. T. (2022). Pandemi sürecinde uzaktan eğitim veren öğretmenlerin öz-Yeterlik algıları ile uzaktan eğitim tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
- Tuna, A. A., & Türkmendağ, Z. (2020). Covid-19 pandemi döneminde uzaktan çalışma uygulamaları ve çalışma motivasyonunu etkileyen faktörler. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 3246-3260.
- Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel.
- Ünsar, A., İnan, A., & Yürük, P. (2010). Çalışma hayatında motivasyon ve kişiyi motive eden faktörler: bir alan araştırması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 248-262.
- Yamamaoto, G. T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
- Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G. & Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Palet Yayınları.
- Yılmaz, T., & Aktaş, F. (2018). Yeni nesil istihdam ve geleceği. Akademia Sosyal Bilimler Dergisi, (Özel Sayı), 47-60.