Güncel Sayı

Cilt: 4 Sayı: 1, 24.07.2024

Yıl: 2024
Prof. Dr. İbrahim Hakan KARATAŞ İstanbul Medeniyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi 0000-0001-5569-014X
Eğitim Yönetimi, Yükseköğretim Politikaları, Yükseköğretim Yönetimi, Yükseköğretimde Uluslararasılaşma
Kamu Yönetimi, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış, Yönetim ve Organizasyon Eğitimi
Doç. Dr. Mevlüt KARA GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, NİZİP EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0002-6381-5288
Eğitim Yönetimi, Eğitimde Liderlik, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer)
Dr. Fatma AVCI TC MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI ESKİŞEHİR 0000-0002-7513-9870
Eğitim Programları ve Öğretim, Hayat Boyu Öğrenme, Okul Öncesi Eğitim
Doç. Dr. Murat POLAT NİĞDE ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0002-2921-7831
Eğitimde Liderlik, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer), Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Eğitim Politikası
Dr. Ramazan ERTÜRK Milli Eğitim Bakanlığı 0000-0002-8140-0895
Eğitim, Eğitim Yönetimi, Eğitimde Denetim, Teftiş ve Planlama, Eğitimde Liderlik, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer)

Okul Yönetimi Dergisi, örgün ve yaygın eğitim kurumu yönetimi, işletmeciliği, denetimi, K-12 okul ve yükseköğretimin yönetimi, denetimi, planlaması ve ekonomisi alanlarında akademik, bilimsel ve araştırmaya dayalı makalelerin yayımlandığı uluslararası bir dergidir.

Okul Yönetimi Dergisi, örgün ve yaygın eğitim kurumu yönetimi, işletmeciliği, denetimi, K-12 okul ve yükseköğretimin yönetimi, denetimi, planlaması ve ekonomisi alanlarında akademik, bilimsel ve araştırmaya dayalı makalelerin yayımlandığı uluslararası bir dergidir.

  • Eğitim sistemleri ve eğitim politikaları
  • Ulusal ve yerel eğitim yönetimi
  • Eğitim reformları
  • Örgün ve yaygın eğitim kurumları yönetimi ve işletmeciliği
  • Kamu ve özel sektör eğitim kurumları yönetimi, denetimi ve planlaması
  • K-12 okul yönetimi ve denetimi
  • Yükseköğretimin yönetimi
  • Eğitimde akreditasyon
  • İnsan kaynakları, mesleki ve örgütsel gelişme
  • Eğitim kurumlarında yönetim ve organizasyon
  • Öğretimsel liderlik ve eğitim planlaması

Okul Yönetimi dergisine gönderilen çalışmalar genel olarak aşağıdaki gibi hazırlanmalıdır:

  • Makaleler en az 1000, en çok 8000 kelimeden oluşmalıdır.
  • Makaleler MS Word işlemcisinde MAKALE ŞABLONU’na uygun olarak hazırlanmalıdır.
  • Tablolar, figürler, resimler ve çizelgeler derginin sayfasına uygun boyutta olmalıdır. Zorunlu durumlarda daha küçük puntolarla da yazılabilirler.
  • Tablolar, şekiller ve diğer görseller yazınızdaki görünümlerine uygun olarak sıralı bir şekilde numaralandırılmalıdır. Gerekiyorsa tablo gövdesinin hemen altına tablolara ait dipnotlar koyulmalı ve bunlar küçük harfli tanımlayıcı harflerle belirtilmelidir.
  • Tablolar MAKALE ŞABLONU’ndaki biçimsel standarda uygun olarak hazırlanmalıdır. Mümkün olduğu kadar az tablo kullanılmalıdır.
  • Yazar kurum ve iletişim bilgileri ile telif devir sözleşmesi ilgili şablonlara göre düzenlenmeli ve yüklenmelidir.

Çalışmanın, aşağıda belirtilen bölümleri içermesi gerekmektedir:

  • Türkçe bir başlık ve 3-5 anahtar kelime içeren 50-150 kelimelik bir özet.
  • İngilizce bir başlık ve 3-5 anahtar kelime içeren 50-150 kelimelik bir özet.
  • Okul Yönetimi Dergisi’nin referans göstermede kullandığı format, APA (American Psychological Association) Style 7th Edition’dır. Gerek alıntı gerekse de bibliyografya kısmında yazarlar, Amerikan Psikoloji Derneği’nin yayımladığı Amerikan Psikoloji Derneği Yayım Kılavuzu’nda belirtilen yazım kurallarını ve formatını takip etmelidir. Metin içi atıf ve kaynak yazımı ile ilgili biçimsel özellikler KAYNAKÇA YAZIN KILAVUZU VE MAKALE ŞABLONU’nda detaylıca açıklanmış ve örneklendirilmiştir.

Makale biçimlendirme kuralları:

  • Yazı tipleri, şablondaki stillere uymayan makaleler düzenleme için tekrar tarafınıza gönderilecektir.
  • Makalenin tam metni şablon üzerine yapıştırıldıktan sonra, yazı tiplerinin şablonda yazan stillere uygun olduğundan emin olunmalıdır.
  • Paragrafları seçtikten sonra biçimlendirme menüsünden “ParagrafMetni” biçimi seçilmelidir.
  • Metin içerisinde hiçbir bölümde “enter” tuşu ile boşluk bırakılmamalıdır.
  • Makaledeki üst bilgiler eksiksiz bir şekilde yayın aşamasında doldurulmalıdır.
  • Ondalık gösterimlerde virgül kullanılmalıdır.
  • Makale içerisindeki biçimlendirme stillerini uygulamak için şablona aktarılan her bir metin için ilgili bölümün biçimlendirme stilini yukarıdaki stiller bölümünden seçilmelidir.
  • Yazı boyutu ve tipi kontrol edilmelidir.
  • Sayfa üst bilgileri, şablonda belirtilenlere göre yayın aşamasında eklenmelidir.
  • Makale en fazla 20 sayfadan oluşmalıdır.
  • Şekil ya da tablolar öncesinde ve sonrasında mutlaka şekli ya da tabloyu tanımlayan ve açıklayan bilgiler verilmelidir.
  • Arka arkaya açıklamasız farklı tablolar ya da şekiller kullanılmamalıdır.
  • Tablo ve şekillerden önce ve sonra boşluk bırakılmamalıdır.
  • Tablolar içinde “enter” tuşu ile satır; “tab” tuşu ile sütun oluşturulmamalıdır.
  • Kaynakça, Ekler ve Extended Abstract bölümü yeni bir sayfadan başlamalıdır.
  • Extended Abstract bölümü en az 750-1000 kelime arasında olmalıdır. Bu bölüm, belirtilen başlıklandırma sistemine göre hazırlanmalıdır. Geniş özetlerde, Türkçe makaleler için İngilizce, İngilizce makaleler için Türkçe kullanılmalıdır.
  • Varsa metin içinde ve kaynakçada kendine atıflarda “yazar adı ve soyadı” ifadeleri kullanılmalıdır.

Yayın aşamasında makalelerde bulunması gereken bilgiler:

  • Yazar adları, soyadları, kurumları, eposta adresleri ve ORCID bilgileri,
  • Genişletilmiş özet,
  • Etik onay,
  • Araştırmacı katkı oranı,
  • Destek ve teşekkür,
  • Çatışma beyanı.

Not: Okul Yönetimi Dergisi son beş yıl içerisinde yayımlanmış kitaplar için yazılmış değerlendirme/eser inceleme yazılarını kabul etmektedir. Değerlendirilecek kitabın özgün bir çalışma olması ve basılma tarihinin üzerinden beş yıldan fazla süre geçmemesi gerekmektedir.

Okul Yönetimi Dergisi, yazarların aşağıdaki ilkelere uygun davrandığını kabul eder:

  • Araştırmanın tasarımı ve yürütülmesinde gerekli yeterliliğe sahiptir,
  • Araştırmanın yapılışı ve bulguların analizi sırasında özeleştiri, dürüstlük ve şeffaflığı korur,
  • Aynı konuda araştırma yapmış veya yapmakta olanların çalışmalarına saygılıdır,
  • Araştırma problemine dürüst yaklaşır,
  • Araştırma sonuçlarını rapor ederken açık ve dürüst davranır,
  • Araştırmaya katılan herkesin katkısını görünür kılar,
  • Araştırma sürecindeki görevler ve yayınlarda oluşan tüm hakların dağılımı belirler,
  • Yanlış veri beyanı ve yalan veri üretmez,
  • Başkasının verisini izinsiz kullanmaz,
  • Veri toplanması ve analizi için kullanılan bütün kaynaklar (elektronik olanlar dahil) ve metotlar çalışmada sunulur,
  • Yayın içindeki bilgilerin doğru ve tamdır, yayın kasıtlı olarak eksik bilgi içermez,
  • Bilgilerin üretimi ve geliştirilmesi aşamalarında “bilimsel etiğe” uygun davranır,
  • Ancak bilimsel sistematik içinde geliştirilen ve derlenen bilgileri ve verileri yayımlar,
  • Yayının içeriği yansızdır, kişisel çıkarlar, kaygılar, politik görüşler ve inançlar yayını etkilemez,
  • Yayında yararlanılan bütün kaynaklar atıf yapılarak belirtilir,
  • Yayındaki bilginin üretilmesinde, derlenmesinde, ölçülmesinde ve yayına hazırlanmasında payı olanların katkıları yazar olarak ya da teşekkür edilerek belirtilir.

Okul Yönetimi’nde  editörlük yapacak uzmanlar aşağıdaki ilkelere uygun davrandığı kabul eder:

  • Yayımlama Kararı
  • Tarafsızlık
  • Gizlilik
  • Görüş Ayrılıkları ve Beyanat
  • Araştırmalarda yer alma iş birliği

Okul Yönetimi’nde hakemlik yapacak uzmanlar aşağıdaki ilkelere bağlı kalacağını kabul eder:

  • Bağımsızlık, tarafsızlık, dürüstlük, eşitlik, tutarlılık ve gizlilik ilkelerine riayet etmek,
  • Bilimsel değerlendirmelerde önyargısız, tanımlayıcı, net, açık, yapıcı eleştiri, değerlendirme, geribildirim ve öneriler vermek,
  • Sürelere riayet etmek, gereklilikler dışında yayını engellemek ya da geciktirmekten kaçınmak,
  • Hakemlik görevini esinlenme, fikir hırsızlıkları gibi yollarla kötüye kullanmamak ve haksız çıkar sağlamamak,
  • Hakem belirlemelerinde bilimsel gereklerin dışına çıkmamak, alanı dışındaki değerlendirme taleplerini reddetmek.

Gönderilen Çalışmalar İçin Editöryal Süreç

Okul Yönetimi Dergisi’ne yayımlanmak üzere gönderilen çalışmalar öncelikle Editör tarafından amaç, konu, içerik, sunuş tarzı ve yazım kurallarına uygunluk yönünden incelenmektedir. Editör, ön değerlendirme sürecinden sonra makaleyi tekrar yazara ya da hakeme gönderir. Editöryal ön değerlendirme sonucunda bir çalışma, genel kriterleri veya yukarıdaki kriterleri karşılamıyorsa, çalışmanın yetkilendirilmiş yazarına gerekçesi ile birlikte, çalışmasının hakem değerlendirme sürecine alınamayacağı yönündeki karar bildirilmektedir. Gönderilen bir çalışmanın editöryal değerlendirmesi bir hafta içerisinde tamamlanmaktadır. Editöryal ön değerlendirme formu için tıklayınız.

Dergi Hakem Süreci

  • Hakem değerlendirme sürecine alınan çalışmalar alanda uzman iki hakeme gönderilir. Eğer hakemlerin raporlarında çalışma ile ilgili görüş ayrılığı söz konusu olursa, üçüncü bir hakemin görüşüne başvurulur.
  • Hakem değerlendirme raporlarının sonuçlarına dayalı olarak editör; çalışmanın kabulüne, çalışmanın, hakem raporlarında belirtilen hususlara göre düzenlendikten sonra yeniden değerlendirmeye alınabileceğine veya çalışmanın reddine karar verir.
  • Hakem raporları gizlidir. Yazarlar çalışmalarını değerlendiren hakemlerin kim olduğunu bilmemektedirler. Hakemler de değerlendirdikleri çalışmanın yazarını/yazarlarını bilmemektedirler.
  • Hakem değerlendirme süreci yaklaşık 2-3 ay sürmektedir. Bu süre, ilgili alandaki hakemlerin iş yükü nedeniyle uzayabilmektedir. Hakem değerlendirme formları için tıklayınız.

Yayın Düzeltme Süreci

Çalışmaların hakem değerlendirme raporları ve editöryal değerlendirmeleri yetkilendirilmiş yazara gönderilir. Yetkilendirilmiş yazarın ilgili raporlara göre düzenleyerek Editöre ilettiği çalışma Editör tarafından kontrol edilerek tashih sürecine alınır. Yazar/yazarlar; hakemlerin, alan editörünün ve editörün eleştirilerini, önerilerini ve düzeltme taleplerini dikkate almak zorundadırlar. Yazar/yazarlar, eleştirilerden ve önerilerden katılmadığı hususları gerekçeleriyle izah etmelidir/etmelidirler. Yazar düzeltme formu için tıklayınız.

Tashih ve Düzenleme Süreci

  • Düzeltme süreci tamamlandıktan sonra Yetkilendirilmiş yazara çalışmasıyla ilgili tashih notları gönderilir. Tashih formu için tıklayınız.
  • Tashih süreci tamamlanan çalışmalar Okul Yönetimi makale şablonuna göre düzenlenir. Makale şablonu için tıklayınız.
  • Makale şablonuna göre düzenlenen çalışmalar yetkilendirilmiş yazar tarafından son kez kontrol edilir ve telif devir formu ile birlikte yayınlanmak üzere editöre gönderilir. Makale son kontrol listesi için tıklayınız. Telif Devri Formu için tıklayınız.

Dergi Yayın Süreci

Yayına hazır çalışmalar yayım sürecine alınır ve sırasıyla ilgili sayıda basılır. Okul Yönetimi Dergisi’nde yayımlanan makalelerin sorumluluğu yazarına/yazarlarına aittir. Yayımlanan yazılar, düşünsel planda dergiyi veya Öncü Okul Yöneticileri Derneği’ni bağlamaz. Yayımlanan yazıların yayım hakları Öncü Okul Yöneticileri Derneği’ne aittir.

Açık Erişim Politikası

Okul Yönetimi açık erişim politikasına sahiptir. Okuyucular gerekli referansları göstermek kaydıyla Okul Yönetimi’nde yayımlanan makaleleri indirebilir, okuyabilir ve çoğaltabilir. Yazarlar da kendi makalelerine aynı adresten ulaşabilir, indirebilir, okuyabilir ve çoğaltabilirler. Yazarlara ayrıca basılı bir nüsha gönderilmeyecektir. Yazara, istediğinde, Editör tarafından makalesinin durumuna ilişkin bir mektup gönderilir.

Etik İlkeler

Okul Yönetimi dergisi bilimsel yayıncılık ve bilimsel yayın etiği politikası, Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği mevzuatı, TUBİTAK araştırma ve yayın etiği mevzuatı ve COPE (Committee on Publication Ethics)’un editör ve yazarlar için uluslararası etik standartlarını esas almaktadır. Yazarlar, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verir. Okul Yönetimi dergisi TUBİTAK, 1 Ocak 2020’den itibaren aşağıdaki yayınlar için etik kurul onayını ön gereklilik olarak belirlemiştir:

  • Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar,
  • İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
  • İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
  • Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
  • Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar.
  • Ayrıca, olgu sunumlarında “aydınlatılmış onam formu”nun alındığının belirtilmesi, başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi, ve kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.

Not: 2020 yılı öncesi araştırma verileri kullanılmış, yüksek lisans/doktora çalışmalarından üretilmiş (makalede belirtilmelidir), bir önceki yıl dergiye yayın başvurusunda bulunulmuş, kabul edilmiş ama henüz yayımlanmamış makaleler için geriye dönük etik kurul izni gerekmemektedir.

Dergimizde yazarlardan herhangi bir ücret talep edilmemektedir. Ayrıca yazar veya hakemlere de herhangi bir ücret ödenmemektedir.