Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pandemi sürecinde yabancı diller yüksekokullarındaki müdürlerin ve öğretim görevlilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları ile değişime uyum algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 65 - 80, 24.07.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, pandemi sürecinde Yabancı Diller Yüksekokullarında (YDYO) görev yapan müdürlerin ve öğretim görevlilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ile değişime uyum algıları arasındaki ilişkiyi inceleyip YDYO müdürlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarını ve değişime yönelik algılarını derinlemesine analiz etmektir. Araştırmanın nicel kısmında geniş örneklemden veriler alınarak durum tespitinin ortaya konulup nitel kısmında ise sorunun temellerine ulaşılması için derinlemesine yanıtlar alınması hedeflenmiştir. Araştırmada ilk önce nicel verilerin toplanıp analiz edildiği ve sonrasında nitel verilerin toplanıp analiz edildiği karma yöntem uygulanmıştır. Karma yöntemin nicel kısmında veri toplama aracı olarak Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği ve Değişime Uyum Ölçeği nitel kısmında ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verileri, İstanbul’da bulunan beş vakıf üniversitesinin YDYO’ da görev yapan 5 müdür ve 104 öğretim görevlisi olmak üzere 109 öğretim elemanından toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; araştırmaya katılan öğretim elemanlarının uzaktan eğitime yönelik tutumların orta düzeyin altında, değişime uyum algıları ise orta düzeydedir. Katılımcıların uzaktan eğitime yönelik tutumları ile değişime uyum algıları arasında pozitif bir ilişki tespit edilmiştir; katılımcıların uzaktan eğitime yönelik tutumları arttıkça, değişime olan uyumları da artmaktadır. Araştırmanın nitel verilerinin sonuçlarına göre; birimler arası koordinasyonun olması, online platform ve dijital materyal eğitimi verilmesi, uzaktan eğitim koordinatörlüğünün işlevselliğinin arttırılması, teknolojik alanda düzeltmeler sağlanması, sınıf mevcutları sınırlı sayıda tutulması ve ölçme-değerlendirme sürecinin güvenirliliğinin sağlanmasının gerekliliğine vurgu yapılmıştır.

Etik Beyan

Bu çalışma için İstanbul Medeniyet Üniversitesinden etik onay alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Bu araştırma için herhangi bir maddi destek alınmamıştır.

Kaynakça

  • Ağır, F., Gür, H. & Okçu, A. (2007). Uzaktan eğitime karşı tutum ölçeği geliştirmesine yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması. New World Sciences Academy, 3(2), 128-139. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/185997 Aksoy Özben, Ç. (2019). Okul yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlilikleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Al, A. (2007). Üniversitelerdeki yabancı diller birimleri yöneticilerinin yönetsel yeterlik düzeyi ile İngilizce öğretim elemanlarının örgütsel bağlılık düzeylerinin araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Akay, S., Gültekin, K., Şafak, E., Çakır, S. & Liman Kaban, A. (2021). The perceptions of English preparatory school instructors on online education through the community of inquiry in the Covid-19 process. European Distance and E-Learning Network EDEN Conference Proceedings, 1, 524-561, Madrid. https://doi.org/10.38069/edenconf-2021-ac0052
  • Aras, E. (2019). Spor eğitimi kurumlarında görev yapan akademik personel ve spor eğitimi gören öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik görüşlerini incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Ayele, Y. G. (2020). Effective change management for sustainable development in higher education institutions. European Journal of Business and Management, 12(10), 2222-2839.
  • Burak, C. (2021). Attitudes of EFL instructors towards e-learning. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ufuk Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (26. Baskı). Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. A. Aypay (Ed). Anı Yayıncılık.
  • Cenker, B. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, okulda değişim yönetiminin gerçekleştirilmesine bakış açılarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Civelek, M., Toplu, I. & Uzun, L. (2021). Turkish EFL teachers’ attitudes towards online instruction throughout the Covid-19 outbreak. English Language Teaching Educational Journal, 4(2), 87-98.
  • Creswell, J. W. ve Clark, P. (2011). Designing and conducting mixed methods research, (2. baskı). Thousand Oaks: Sage.
  • Dolmacı, M. & Dolmacı, A. (2020). Eş zamanlı uzaktan eğitimle yabancı dil öğretim elemanlarının görüşleri: Bir Covid 19 örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 202-228.
  • Ekici, M. R. (2021). Turkish preparatory class students’ and teachers’ attitudes towards distance education. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Genç, M. M. (2016). Anadolu Lisesi öğretmenlerinin eğitimdeki değişime uyumu ve öğretmen eğitiminin rolü: insan kaynakları yönetimi açısından bir değerlendirme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çankaya Üniversitesi, Ankara.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference, (10a ed.). Pearson.
  • Grantins, A., Sloka, B., & Jekabsone, I. (2017). Towards effective change management in universities: case of Latvia. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Daugavpils University, Letonya.
  • Karagul, S. ve Sen, E. (2021). Turkish teachers’ attitudes towards distance learning during the Covid-19 pandemic. International Education Studies, 14(10), 53-64.
  • Karsantık, Y. (2021). İngilizce öğretmenlerinin öğretim programlarındaki değişime uyum süreci. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kearney, S. & Smith, P. A. (2008). A theoretical and empirical analysis of change orientations in schools. In Wayne K. Hoy and Michael DiPaola (Eds.), Studies in school improvement (pp. 23-43).
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • Kurnaz, E. & Serçemeli, M. (2020). COVID-19 pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 262-288.
  • Ömür, Y. E. & Nartgün, Ş. S. (2014). Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 20(3), 307-326. http://dx.doi.org/10.14527/kuey.2014.013
  • Razkane, H., Sayeh, A. Y., & Yeou, M. (2022). University teachers’ attitudes towards distance learning during COVID-19 pandemic: hurdles, challenges, and take-away Lessons. European Journal of Interactive Multimedia and Education, 3(1). https://doi.org/10.30935/ejimed/11436
  • Teng, M. F. & Wu, J. G. (2021). Tea or tears: online teaching during the Covid-19 pandemic. Journal of Education for Teaching, 47(2), 290-292. DOI: 10.1080/02607476.2021.1886834
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. (İkinci baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayını.
  • Tran, K. M. U. (2021). The attitudes towards distance learning of Ton Duc Thang University students and teachers. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 533, 159-165. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210226.020
  • Tümen Akyıldız, S. (2020). Pandemi döneminde yapılan uzaktan eğitim çalışmalarıyla ilgili İngilizce öğretmenlerinin görüşleri (bir odak grup tartışması). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (21), 679-696. DOI: 10.29000/rumelide.835811
  • Yamamoto, G. T. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırma Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Investigation of the relationship between the attitudes to distance education and the perceptions of adaptation to change of principals and instructors in schools of foreign languages in the pandemic period

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 65 - 80, 24.07.2024

Öz

This research aims to analyze the relationship between the attitudes of directors and instructors working in School of Foreign Languages (SFL) towards distance education and their perceptions of adaptation to change and analyze the attitudes of directors in SFL towards distance education and their perceptions towards change in depth. The mixed method, which requires quantitative and qualitative data analysis, was used in the research. The Attitude Scale towards Distance Education and Faculty Change Orientation Scale were used in the quantitative part, and a semi-structured interview form was used in the qualitative part as data collection tool. Research data were collected from 109 instructors, including five directors and 104 instructors working in SFL of five foundation universities in Istanbul. According to the results of the research, the attitudes of the instructors participating in the study towards distance education are below the medium level, and their perceptions of adaptation to change are at a moderate level. A positive relationship was found between the participants' attitudes towards distance education and their perceptions of adaptability to change; as participants' attitudes towards distance education increase, their adaptability to change also increases. According to the results of the qualitative data, it was emphasized that there should be coordination between academic units, providing online platform and digital material training, increasing the functionality of the distance education coordinator, providing corrections in the technological field, keeping class sizes limited and ensuring the reliability of the measurement-evaluation process.

Kaynakça

  • Ağır, F., Gür, H. & Okçu, A. (2007). Uzaktan eğitime karşı tutum ölçeği geliştirmesine yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması. New World Sciences Academy, 3(2), 128-139. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/185997 Aksoy Özben, Ç. (2019). Okul yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlilikleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Al, A. (2007). Üniversitelerdeki yabancı diller birimleri yöneticilerinin yönetsel yeterlik düzeyi ile İngilizce öğretim elemanlarının örgütsel bağlılık düzeylerinin araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Akay, S., Gültekin, K., Şafak, E., Çakır, S. & Liman Kaban, A. (2021). The perceptions of English preparatory school instructors on online education through the community of inquiry in the Covid-19 process. European Distance and E-Learning Network EDEN Conference Proceedings, 1, 524-561, Madrid. https://doi.org/10.38069/edenconf-2021-ac0052
  • Aras, E. (2019). Spor eğitimi kurumlarında görev yapan akademik personel ve spor eğitimi gören öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik görüşlerini incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Ayele, Y. G. (2020). Effective change management for sustainable development in higher education institutions. European Journal of Business and Management, 12(10), 2222-2839.
  • Burak, C. (2021). Attitudes of EFL instructors towards e-learning. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ufuk Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (26. Baskı). Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. A. Aypay (Ed). Anı Yayıncılık.
  • Cenker, B. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, okulda değişim yönetiminin gerçekleştirilmesine bakış açılarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Civelek, M., Toplu, I. & Uzun, L. (2021). Turkish EFL teachers’ attitudes towards online instruction throughout the Covid-19 outbreak. English Language Teaching Educational Journal, 4(2), 87-98.
  • Creswell, J. W. ve Clark, P. (2011). Designing and conducting mixed methods research, (2. baskı). Thousand Oaks: Sage.
  • Dolmacı, M. & Dolmacı, A. (2020). Eş zamanlı uzaktan eğitimle yabancı dil öğretim elemanlarının görüşleri: Bir Covid 19 örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 202-228.
  • Ekici, M. R. (2021). Turkish preparatory class students’ and teachers’ attitudes towards distance education. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Genç, M. M. (2016). Anadolu Lisesi öğretmenlerinin eğitimdeki değişime uyumu ve öğretmen eğitiminin rolü: insan kaynakları yönetimi açısından bir değerlendirme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çankaya Üniversitesi, Ankara.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference, (10a ed.). Pearson.
  • Grantins, A., Sloka, B., & Jekabsone, I. (2017). Towards effective change management in universities: case of Latvia. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Daugavpils University, Letonya.
  • Karagul, S. ve Sen, E. (2021). Turkish teachers’ attitudes towards distance learning during the Covid-19 pandemic. International Education Studies, 14(10), 53-64.
  • Karsantık, Y. (2021). İngilizce öğretmenlerinin öğretim programlarındaki değişime uyum süreci. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kearney, S. & Smith, P. A. (2008). A theoretical and empirical analysis of change orientations in schools. In Wayne K. Hoy and Michael DiPaola (Eds.), Studies in school improvement (pp. 23-43).
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • Kurnaz, E. & Serçemeli, M. (2020). COVID-19 pandemi döneminde akademisyenlerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 262-288.
  • Ömür, Y. E. & Nartgün, Ş. S. (2014). Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 20(3), 307-326. http://dx.doi.org/10.14527/kuey.2014.013
  • Razkane, H., Sayeh, A. Y., & Yeou, M. (2022). University teachers’ attitudes towards distance learning during COVID-19 pandemic: hurdles, challenges, and take-away Lessons. European Journal of Interactive Multimedia and Education, 3(1). https://doi.org/10.30935/ejimed/11436
  • Teng, M. F. & Wu, J. G. (2021). Tea or tears: online teaching during the Covid-19 pandemic. Journal of Education for Teaching, 47(2), 290-292. DOI: 10.1080/02607476.2021.1886834
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. (İkinci baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayını.
  • Tran, K. M. U. (2021). The attitudes towards distance learning of Ton Duc Thang University students and teachers. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 533, 159-165. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210226.020
  • Tümen Akyıldız, S. (2020). Pandemi döneminde yapılan uzaktan eğitim çalışmalarıyla ilgili İngilizce öğretmenlerinin görüşleri (bir odak grup tartışması). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (21), 679-696. DOI: 10.29000/rumelide.835811
  • Yamamoto, G. T. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırma Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Merve Turhan Babur 0000-0002-9626-1744

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 16 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Turhan Babur, M. (2024). Pandemi sürecinde yabancı diller yüksekokullarındaki müdürlerin ve öğretim görevlilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları ile değişime uyum algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Okul Yönetimi, 4(1), 65-80.