Nutrition is one of the most
important environmental factors having impacts on health. Therefore, adequate
and balanced nutrition is necessary for everybody, particularly for children.
In this research it is aimed that students’ level of basic knowledge on
adequate and balanced nutrition and their behaviors be improved and developed
towards the desired direction by means of a programmed dietetics.
The research has been conducted
between the years of 2008 and 2010. Total 80 students, 43 girls and 37 boys,
have been questioned in the research. Two groups [ Group I = students and
their parents (n=40); Group II = students only (n=40)] have been created within
the scope of the research and having provided questionnaire form to the said
two group, socio-demographic characteristics and certain nutrition habits of
the parents and students’ level of nourishment knowledge (threpsology) and
habits have been determined, and their anthropometric measurements have been
made. And then, dietetics (nutrition training) has been provided to the two
groups for a period of two months. At the end of the dietetics questionnaire
form has been given to the groups again and their anthropometric measurements
have been made again. One month later they were again requested to ask the
questionnaire form and thus sustainability/permanency condition of the
nutrition training has been evaluated.
Average scores of total nourishment
knowledge of students before the training have been found in the group-I as
80.9 ± 10.31, and in the group-II as 76.7±10.38. After the training however
these values have been found respectively as 89.9±5.55 in Group-I and as
85.0±6.48 in the Group-II. It has been observed that post-training total
nourishment knowledge scores of the students have been increased in reference
to the scores found before the training.
For the purpose of providing to children
the habit of having breakfast, preventing them to skip meals and conversion of
their nutrition knowledge to behavior, “Feeding Times” within certain period of
times should be arranged at all schools and dietetics (nourishment training)
should be provided to students and parents within these period of times by
means of various entertaining and amusing activities.
Beslenme sağlığı etkileyen çevresel
etmenlerin başında gelir. Bu nedenle yeterli ve dengeli beslenme herkes için,
özellikle de çocuklar için gereklidir. Bu çalışmada; programlı bir beslenme
eğitimi aracılığı ile öğrencilerin yeterli ve dengeli beslenme konusundaki
temel bilgi düzeyleri ve davranışlarının istendik yönde geliştirilmesi
amaçlanmıştır.
Bu araştırma 2008-2010 yılları
arasında yapılmıştır. Araştırmaya, 43’ü kız, 37’si erkek olmak üzere 80
öğrenci alınmıştır. Araştırma kapsamında iki grup oluşturulmuştur
[grup I = öğrenciler ve velileri (n=40); grup II = sadece öğrenciler
(n=40)] ve iki gruba da anket formu
uygulanarak, velilerin sosyo-demografik özellikleri ve bazı beslenme
alışkanlıkları ile öğrencilerin beslenme bilgi düzeyleri ve alışkanlıkları
saptanmış, antropometrik ölçümleri yapılmıştır. Ardından iki gruba da iki ay
süreyle beslenme eğitimi verilmiştir. Beslenme eğitiminin sonunda gruplara
anket formu tekrar uygulanmış ve antropometrik ölçümleri tekrar ölçülmüştür.
Bir ay sonra anket formu tekrar uygulanarak eğitimin kalıcılık durumu
değerlendirilmiştir.
Öğrencilerin eğitim öncesi toplam beslenme bilgi
puanlarının ortalaması I. grupta 80.9±10.31, II. grupta 76.7±10.38 bulunmuştur.
Eğitim sonrasında ise sırasıyla bu değerler I. grupta 89.9±5.55 ve II. grupta
85.0±6.48 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin
eğitim öncesine göre eğitim sonrasında toplam beslenme bilgi puanlarının
arttığı bulunmuştur.
Çocukların yeterli ve dengeli beslenmeleri için kahvaltı
yapma alışkanlığının kazandırılması, öğün atlamalarının engellenmesi ve
beslenme bilgilerinin davranışa dönüştürülmesi için tüm okullarda belirli zaman
dilimleri arasında “beslenme saatleri” düzenlenmeli ve bu zaman dilimlerinde
çeşitli eğlenceli aktivitelerle öğrencilere ve velilere beslenme eğitimi
verilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beslenme ve Diyetetik |
Bölüm | Orjinal Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 25 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Sağlık Akademisi Kastamonu, 2017 yılından itibaren UAK doçentlik kriterlerine göre 1-b dergiler (SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI dışındaki uluslararası indekslerde taranan dergiler) sınıfında yer almaktadır. SAĞLIK AKADEMİSİ KASTAMONU Dergi kapağı Türk Patent Enstitüsü tarafından tescil edilmiştir.