Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hastaların Ameliyat Öncesi Dönemde Korku Düzeyleri İle Öğrenim Gereksinimleri Arasındaki İlişki

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 47 - 58, 01.04.2022
https://doi.org/10.25279/sak.754871

Öz

Giriş: Cerrahi müdahale geçirecek hastaların %60-80’inin ameliyat öncesinde sürece yönelik korku hissettikleri ve korkunun cerrahi süreci olumsuz etkilediği bilinmektedir. Yaşanılan bu korku hastaların öğrenme gereksininmlerini de etkilemektedir. Amaç: Bu araştırma cerrahi müdahale geçirecek hastaların yaşadığı korku ile öğrenim gereksinimleri durumları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapıldı. Yöntem: Araştırma, Eylül 2018- Ocak 2019 arasında Batı Karadeniz bölgesinde yer alan bir üniversite hastanesinin genel cerrahi kliniğinde ameliyat olmak için kabul edilen hastalar üzerinde yapıldı. Verilerin toplanmasında “Hasta Tanılama Formu”, “Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği” ve “Cerrahi Korku Ölçeği” kullanıldı. Bulgular: Araştırmaya katılanların %85.6’sının 18-65 yaş aralığında olduğu, %43.2 'sinin lise eğitim düzeyinde, %57.6 ‘sının kronik hastalığının bulunmadığı saptandı.Ameliyat öncesinde hastaların hasta öğrenim gereksinimleri puanı ile sosyodemografik özellikleri arasındaki ilişkinin incelendiği analiz sonuçlarına göre yaş, eğitim düzeyi, kronik hastalık durumu değişkenleri ile hasta öğrenim gereksinimleri ölçeği puanı arasında anlamlı ilişki saptandı (p<0.05). Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda hastaların yaşadıkları korku ile öğrenme gereksinimleri arasında istatistiksel olarak anlamlı olmamakla birlikte, negatif yönde zayıf bir ilişki bulundu. Ayrıca ameliyat olacak genel cerrahi hastalarının öğrenim gereksinimlerinin yüksek olduğu bulundu. Çalışma farklı hasta gruplarında ve daha kapsamlı örneklemler üzerinde denenerek kesin yargılara ulaşılabilir.

Kaynakça

  • 1. Akkaş Gürsoy, A. (2001). To determine the anxiety levels and the factors which may cause anxiety in preoperative surgical patients. Journal of Nursing Research Development (HEMAR-G), 1, 23-29.
  • 2. Avşar, G., & Kaşıkcı, M. (2009). Ülkemizde hasta eğitiminin durumu. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 67-73.
  • 3. Bağdigen, M., & Özlü, Z. K. (2018). Validation of the Turkish Version of the Surgical Fear Questionnaire. Journal of PeriAnesthesia Nursing, 33(5), 708-714.
  • 4. Bubela, N., Galloway, S., McCay, E., McKibbon, A., Nagle, L., Pringle, D., ... & Shamian, J. (1990). The patient learning needs scale: reliability and validity. Journal of Advanced Nursing, 15(10), 1181-1187.
  • 5. Christian, L. M., Graham, J. E., Padgett, D. A., Glaser, R., & Kiecolt-Glaser, J. K. (2006). Stress and wound healing. Neuroimmunomodulation, 13(5-6), 337-346.
  • 6. Çatal, E., Dicle, A. (2008). Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1(1): 19-32.
  • 7. Dursun, H. B., & Yılmaz, E. (2015). Batın cerrahisi yapılan hastaların öğrenim gereksinimleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 65-70.
  • 8. Erdil, F.,& Özhan Elbaş, N. (2001). Cerrahi hastalıkları hemşireliği. (4th ed.,pp. 97-136). Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • 9. Fedai, T., Çetin, M., Abdulkadir, T. (2010). Tedavi Sürecindeki Gereksiz Değişkenliklerin Pareto Analizi ile Değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(3), 184-190.
  • 10. Galloway, S. C., & Graydon, J. E. (1996). Uncertainty, symptom distress, and information needs after surgery for cancer of the colon. Cancer Nursing, 19(2), 112-117.
  • 11. Gürlek, Ö., & Yavuz, M. (2013). Cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin ameliyat öncesi hasta eğitimi uygulama durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(1), 8-15.
  • 12. Gürsoy, A., Candaş, B., Güner, Ş., & Yılmaz, S. (2016). Preoperative stress: an operating room nurse intervention assessment. Journal of PeriAnesthesia Nursing, 31(6), 495-503.
  • 13. Jacobs, V. (2000). Informational needs of surgical patients following discharge. Applied Nursing Research, 13(1), 12-18.
  • 14. Jickling, J. L., & Graydon, J. E. (1997). The information needs at time of hospital discharge of male and female patients who have undergone coronary artery bypass grafting: a pilot study. Heart & Lung, 26(5), 350-357.
  • 15. Jlala, H. A., French, J. L., Foxall, G. L., Hardman, J. G., & Bedforth, N. M. (2010). Effect of preoperative multimedia information on perioperative anxiety in patients undergoing procedures under regional anaesthesia. British Journal Of Anaesthesia, 104(3), 369-374.
  • 16. Kindler, C. H., Harms, C., Amsler, F., Ihde-Scholl, T., & Scheidegger, D. (2000). The visual analog scale allows effective measurement of preoperative anxiety and detection of patients’ anesthetic concerns. Anesthesia & Analgesia, 90(3), 706-712.
  • 17. Orgun, F., & Şen, G. (2012). Bir devlet hastanesinin cerrahi birimlerinde yatan hastaların öğrenim gereksinimlerinin saptanması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi, 2(4), 52-64.
  • 18. Öz, F. (2010). Sağlık alanında temel kavramlar. Yenilenmiş ikinci baskı. Ankara: Mattek Matbaacılık Bas. Yay. Tic. Ltd. Şti., 130- 145.
  • 19. Özer, C., Şahin, M., Dağdeviren, N, Aktürk, Z. ( 2002). Birinci basamakta hasta eğitimi. Sted,11(1): 11-14.
  • 20. Polat, S., Celik, S., Erkan, H. A., & Kasali, K. (2014). Identification of learning needs of patients hospitalized at a university hospital. Pakistan Journal Of Medical Sciences, 30(6), 1253.
  • 21. Shafer, A., Fish, M. P., Gregg, K. M., Seavello, J., & Kosek, P. (1996). Preoperative anxiety and fear: a comparison of assessments by patients and anesthesia and surgery residents. Anesthesia & Analgesia, 83(6), 1285-1291.
  • 22. Shahmansouri, N., Janghorbani, M., Salehi Omran, A., Karimi, A. A., Noorbala, A. A., Arjmandi, A., & Nikfam, S. (2014). Effects of a psychoeducation intervention on fear and anxiety about surgery: randomized trial in patients undergoing coronary artery bypass grafting. Psychology, Health & Medicine, 19(4), 375-383.
  • 23. Soyer, Ö., Dönmez, Y. C., & Van Gıersbergen, M. Y. (2018). Ameliyat Olan Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(3).
  • 24. Stirling, L., Raab, G., Alder, E. M., & Robertson, F. (2007). Randomized trial of essential oils to reduce perioperative patient anxiety: feasibility study. Journal of advanced nursing, 60(5), 494-501.
  • 25. Selimen, D., & Andsoy, I. I. (2011). The importance of a holistic approach during the perioperative period. AORN Journal, 93(4), 482-490.
  • 26. Şahin, S. Y., İyigün, E., & Açıkel, C. (2015). Kolorektal kanser cerrahisi uygulanan hastaların bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(5), 401-405.
  • 27. Şendir, M., Büyükyılmaz, F., & Muşovi, D. (2013). Patients’ Discharge information needs after total hip and knee arthroplasty: A quasi‐qualitative pilot study. Rehabilitation Nursing, 38(5), 264-271.
  • 28. Taşdemir, N., Guloglu, S., Turan, Y., Cataltepe, T., & ÖZBAYIR, T. (2010). Learning needs of neurosurgery patients. Journal of Neurological Sciences. 27(4), 414-420.
  • 29. Terek, M.Ç., Dağ, H., Dönmez, S., Güleç, D., Eminov, A., & Saruhan, A. (2014). Jinekolojik operasyon geçiren kadınların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30(1), 49-59.
  • 30. Theunissen, M., Peters, M. L., Schouten, E. G., Fiddelers, A. A., Willemsen, M. G., Pinto, P. R., ... & Marcus, M. A. (2014). Validation of the surgical fear questionnaire in adult patients waiting for elective surgery. PloS One, 9(6), e100225.
  • 31. Uzun, Ö., & Demirkıran, G. (2012). Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-12.
  • 32. Vermişli, U. H. S., Çukurova, İ., Baydur, H., & Yılmaz, E. (2016). Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi kliniğinde cerrahi tedavi için yatan hastaların ameliyat öncesi hasta öğrenim gereksinimi ve kaygı arasındaki ilişki. Kulak Burun Bogaz Ihtis Derg, 26(2), 79-91.

Relationship between Patients' Fear Levels and Learning Needs at Preoperative Period

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 47 - 58, 01.04.2022
https://doi.org/10.25279/sak.754871

Öz

Background: It is known that 60-80% of the patients who will undergo surgical intervention feel fear about the preoperative process and the fear affects the surgical process negatively and also affects the learning needs of the patients. Aim: This study was conducted to determine the relationship between the fear experienced by patients undergoing surgical intervention and their learning needs. Methods: The study was conducted on patients in the general surgery clinic of a university hospital in the Western Black Sea region between September 2018 and January 2019. "Patient Identification Form", "Patient Learning Needs Scale" and "Surgical Fear Scale" were used to collect data. Results: It was determined that 85.6% of the participants in the study were between the ages of 18-65, 43.2% were at the high school education level, and 57.6% had no chronic disease. According to the results of the analysis examining the relationship between the patients' educational needs score and their sociodemographic characteristics before surgery, a significant relationship was found between the variables of age, education level, chronic disease status and the score of the patient education needs scale (p <0.05). Conclusion and Suggestions: As a result of the study, a weak, negative correlation was found between the fear experienced by the patients and their learning needs, although it was not statistically significant. In addition, it was found that general surgery patients who will undergo surgery have high educational needs. Final judgements can be reached by testing the study in different patient groups and on more comprehensive samples.

Kaynakça

  • 1. Akkaş Gürsoy, A. (2001). To determine the anxiety levels and the factors which may cause anxiety in preoperative surgical patients. Journal of Nursing Research Development (HEMAR-G), 1, 23-29.
  • 2. Avşar, G., & Kaşıkcı, M. (2009). Ülkemizde hasta eğitiminin durumu. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 67-73.
  • 3. Bağdigen, M., & Özlü, Z. K. (2018). Validation of the Turkish Version of the Surgical Fear Questionnaire. Journal of PeriAnesthesia Nursing, 33(5), 708-714.
  • 4. Bubela, N., Galloway, S., McCay, E., McKibbon, A., Nagle, L., Pringle, D., ... & Shamian, J. (1990). The patient learning needs scale: reliability and validity. Journal of Advanced Nursing, 15(10), 1181-1187.
  • 5. Christian, L. M., Graham, J. E., Padgett, D. A., Glaser, R., & Kiecolt-Glaser, J. K. (2006). Stress and wound healing. Neuroimmunomodulation, 13(5-6), 337-346.
  • 6. Çatal, E., Dicle, A. (2008). Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1(1): 19-32.
  • 7. Dursun, H. B., & Yılmaz, E. (2015). Batın cerrahisi yapılan hastaların öğrenim gereksinimleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 65-70.
  • 8. Erdil, F.,& Özhan Elbaş, N. (2001). Cerrahi hastalıkları hemşireliği. (4th ed.,pp. 97-136). Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • 9. Fedai, T., Çetin, M., Abdulkadir, T. (2010). Tedavi Sürecindeki Gereksiz Değişkenliklerin Pareto Analizi ile Değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(3), 184-190.
  • 10. Galloway, S. C., & Graydon, J. E. (1996). Uncertainty, symptom distress, and information needs after surgery for cancer of the colon. Cancer Nursing, 19(2), 112-117.
  • 11. Gürlek, Ö., & Yavuz, M. (2013). Cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin ameliyat öncesi hasta eğitimi uygulama durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(1), 8-15.
  • 12. Gürsoy, A., Candaş, B., Güner, Ş., & Yılmaz, S. (2016). Preoperative stress: an operating room nurse intervention assessment. Journal of PeriAnesthesia Nursing, 31(6), 495-503.
  • 13. Jacobs, V. (2000). Informational needs of surgical patients following discharge. Applied Nursing Research, 13(1), 12-18.
  • 14. Jickling, J. L., & Graydon, J. E. (1997). The information needs at time of hospital discharge of male and female patients who have undergone coronary artery bypass grafting: a pilot study. Heart & Lung, 26(5), 350-357.
  • 15. Jlala, H. A., French, J. L., Foxall, G. L., Hardman, J. G., & Bedforth, N. M. (2010). Effect of preoperative multimedia information on perioperative anxiety in patients undergoing procedures under regional anaesthesia. British Journal Of Anaesthesia, 104(3), 369-374.
  • 16. Kindler, C. H., Harms, C., Amsler, F., Ihde-Scholl, T., & Scheidegger, D. (2000). The visual analog scale allows effective measurement of preoperative anxiety and detection of patients’ anesthetic concerns. Anesthesia & Analgesia, 90(3), 706-712.
  • 17. Orgun, F., & Şen, G. (2012). Bir devlet hastanesinin cerrahi birimlerinde yatan hastaların öğrenim gereksinimlerinin saptanması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi, 2(4), 52-64.
  • 18. Öz, F. (2010). Sağlık alanında temel kavramlar. Yenilenmiş ikinci baskı. Ankara: Mattek Matbaacılık Bas. Yay. Tic. Ltd. Şti., 130- 145.
  • 19. Özer, C., Şahin, M., Dağdeviren, N, Aktürk, Z. ( 2002). Birinci basamakta hasta eğitimi. Sted,11(1): 11-14.
  • 20. Polat, S., Celik, S., Erkan, H. A., & Kasali, K. (2014). Identification of learning needs of patients hospitalized at a university hospital. Pakistan Journal Of Medical Sciences, 30(6), 1253.
  • 21. Shafer, A., Fish, M. P., Gregg, K. M., Seavello, J., & Kosek, P. (1996). Preoperative anxiety and fear: a comparison of assessments by patients and anesthesia and surgery residents. Anesthesia & Analgesia, 83(6), 1285-1291.
  • 22. Shahmansouri, N., Janghorbani, M., Salehi Omran, A., Karimi, A. A., Noorbala, A. A., Arjmandi, A., & Nikfam, S. (2014). Effects of a psychoeducation intervention on fear and anxiety about surgery: randomized trial in patients undergoing coronary artery bypass grafting. Psychology, Health & Medicine, 19(4), 375-383.
  • 23. Soyer, Ö., Dönmez, Y. C., & Van Gıersbergen, M. Y. (2018). Ameliyat Olan Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(3).
  • 24. Stirling, L., Raab, G., Alder, E. M., & Robertson, F. (2007). Randomized trial of essential oils to reduce perioperative patient anxiety: feasibility study. Journal of advanced nursing, 60(5), 494-501.
  • 25. Selimen, D., & Andsoy, I. I. (2011). The importance of a holistic approach during the perioperative period. AORN Journal, 93(4), 482-490.
  • 26. Şahin, S. Y., İyigün, E., & Açıkel, C. (2015). Kolorektal kanser cerrahisi uygulanan hastaların bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(5), 401-405.
  • 27. Şendir, M., Büyükyılmaz, F., & Muşovi, D. (2013). Patients’ Discharge information needs after total hip and knee arthroplasty: A quasi‐qualitative pilot study. Rehabilitation Nursing, 38(5), 264-271.
  • 28. Taşdemir, N., Guloglu, S., Turan, Y., Cataltepe, T., & ÖZBAYIR, T. (2010). Learning needs of neurosurgery patients. Journal of Neurological Sciences. 27(4), 414-420.
  • 29. Terek, M.Ç., Dağ, H., Dönmez, S., Güleç, D., Eminov, A., & Saruhan, A. (2014). Jinekolojik operasyon geçiren kadınların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30(1), 49-59.
  • 30. Theunissen, M., Peters, M. L., Schouten, E. G., Fiddelers, A. A., Willemsen, M. G., Pinto, P. R., ... & Marcus, M. A. (2014). Validation of the surgical fear questionnaire in adult patients waiting for elective surgery. PloS One, 9(6), e100225.
  • 31. Uzun, Ö., & Demirkıran, G. (2012). Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-12.
  • 32. Vermişli, U. H. S., Çukurova, İ., Baydur, H., & Yılmaz, E. (2016). Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi kliniğinde cerrahi tedavi için yatan hastaların ameliyat öncesi hasta öğrenim gereksinimi ve kaygı arasındaki ilişki. Kulak Burun Bogaz Ihtis Derg, 26(2), 79-91.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Makaleler
Yazarlar

Nurten Taşdemir 0000-0003-1766-4906

Dilek Yıldırım Tank 0000-0001-7966-5395

Banu Ece Çetinkaya Bu kişi benim 0000-0001-5510-0840

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2020
Kabul Tarihi 30 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taşdemir, N., Yıldırım Tank, D., & Çetinkaya, B. E. (2022). Hastaların Ameliyat Öncesi Dönemde Korku Düzeyleri İle Öğrenim Gereksinimleri Arasındaki İlişki. Health Academy Kastamonu, 7(1), 47-58. https://doi.org/10.25279/sak.754871

Sağlık Akademisi Kastamonu, 2017 yılından itibaren UAK doçentlik kriterlerine göre 1-b dergiler (SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI dışındaki uluslararası indekslerde taranan dergiler) sınıfında yer almaktadır. SAĞLIK AKADEMİSİ KASTAMONU Dergi kapağı Türk Patent Enstitüsü tarafından tescil edilmiştir.