This study has been carried out in the academic years 2004-2005 and 2005-2006 in the primary schools in central Van and its towns. The focus of the study is the teachers of Mathmatics and students in the primary schools in central Van and its towns. 24 teachers of Mathmatics and their 1462 students were chosen as the sampling (two classes of each teacher: an experimental group and a control group). The aim of this study is to universalize the use of active learning methods of teachers of Mathmatics, to enable the students to actively take part in the learning process and to determine the effects of active learning methods on Mathmatic succes. To reach the aims, the study was piloted in two primary schools in central Van and applied in primary schools in the towns and villages. Chosen topics were taught by using discovery method, cooperative learning techniques or by active learning activities in the experiment group while in control group they were taught by using traditional methods. Pre test – post test model with a control group was applied in the study. To analyse the findings of the study SPSS program was used. According to the findings of the study Active learning methods have more positive effects on the students academic achivements (success) than traditional methods. However, it is found out that active learning methods have some negative aspects resulting from the variables of student, school conditions (circumstances) and syllabus.
Teaching Mathmatics Discovery Method Cooperative Learning Techniques Active Learning Activities Traditional Method
Bu çalışma 2004–2005 ve 2005–2006 eğitim öğretim yılı Van merkez ve ilçe ilköğretim
Okullarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Van merkez ve ilçe ilköğretim
okullarında görev yapan matematik öğretmenleri ve öğrencileri oluşturmaktadır.
Örnekleme olarak 24 matematik öğretmeni ve her bir öğretmenin derslerine girdikleri
(İkişer sınıf, Kontrol ve Deney Grubu) 1462 öğrenci seçilmiştir.
Bu çalışmada; Matematik öğretmenlerinin aktif öğrenme yöntemlerini kullanmalarını
yaygınlaştırma, öğrencilerin öğrenme sürecine aktif olarak katılımını sağlama
ve Aktif öğrenme yöntemlerinin matematik başarısına etkilerini belirleme hedeflenmiştir.
Bunun için İl merkezine bağlı iki ilköğretim okulunda pilot çalışma ve ilçe merkez
veya köy ilköğretim okullarında uygulama yapılmıştır. Belirlenen konular deney
gruplarında Buluş yöntemi, İşbirlikli öğrenme teknikleri veya aktif öğrenme etkinlikleri
kullanarak, kontrol gruplarında ise geleneksel yöntemle işlenmiştir.
Araştırmada kontrol gruplu ön test – son test modeli kullanılmıştır. Araştırma
verilerinin çözümlenmesinde ise SPSS (demo) paket programı kullanılmıştır.
Araştırma bulgularına göre, Aktif öğrenme yöntemlerinin öğrencilerin akademik
başarıları üzerinde geleneksel yönteme göre daha olumlu etkileri olduğu fakat öğrenci,
okul şartları ve müfredat değişkenlerinden kaynaklanan bazı olumsuzlukları içerdiği
görülmüştür.
Matematik Eğitimi Buluş Yöntemi İşbirlikli Öğrenme Teknikleri Aktif Öğrenme Etkinlikleri Geleneksel Öğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Sayı: 14 |