In the present research it has been aimed to develop, administer and test the effects of a Science and Technology program on gifted and normal learners’ motivation levels. The research has been carried on Beyazıt ford-Otosan Primary School in which a special program has been carried in by Istanbul University Department of Special Education, and enrolls gifted learners. The study group of the research consisted from 48 sixth graders, 25 of them were included in experimental group whereas 23 of them were in the control group. In the experimental group, the students received a differentiated education about the unit “Electricity in Our Lives”, whereas the students in control group received no intervention and continued their regular education with their regular science and technology teacher. The research data was derived from “Students’ Motivation toward Science Learning Questionnaire (SMTSL)” which is developed by Tuan, Chin and Shieh (2005). Nonparametric MannWhitney-U and Wilcoxon Signed Rank tests were applied in order to analyze the statistical data. The findings of the research showed that the program that is developed by gifted learners have positive effects on students’ motivation levels.
Science and Technology Education Gifted Individual Problem-based Learning Motivation
Araştırmada, farklı bilişsel özelliklere sahip üstün zekâlı öğrencilere yönelik, onların
akademik beklentilerini karşılayacak bir Fen ve Teknoloji programının geliştirilmesi,
uygulanması, etkililiğinin sınanması ve motivasyon düzeylerine etkisinin araştırılması
amaçlanmıştır. Çalışma, İstanbul ilinde, üstün zekâlı çocuklara farklılaştırılmış bir eğitim
programı uygulanılan Beyazıt Ford Otosan İlköğretim Okulunda, 6. sınıfa devam eden 25’i
deney, 23’ü de kontrol grubundaki toplam 48 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Deney
grubundaki öğrencilere “Yaşamımızdaki Elektrik” ünitesi probleme dayalı öğrenmeyi
temele alan farklılaştırılmış program uygulanırken, kontrol grubundaki öğrenciler mevcut
öğretmenleriyle ve öğrenme süreçlerine herhangi bir müdahalede bulunulmaksızın
derslerini işlemeye devam etmişlerdir.
Araştırma kapsamındaki verilerin toplanması için Fen Öğrenimine Yönelik
Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde non-parametric Mann Whitney-
U testi ve Wilcoxon İşaretlenmiş Mertebeler Testi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın
bulgularına göre, üstün zekalı öğrencilere yönelik hazırlanan programının öğrencilerin
motivasyon düzeylerini olumlu etkilediği gözlenmiştir.
Fen ve Teknoloji Öğretimi Üstün Zekâlı Birey Probleme Dayalı Öğrenme Motivasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 18 |