Ders kitapları; eğitim öğretim ortamlarının en sık kullanılan ve en çok başvurulan
kaynaklarıdır. Bu çalışmada, Milli Eğitim sisteminin en önemli mercii olan şûralara ders
kitaplarının nasıl yansıdığını tespit etmek amaçlanmıştır. Bu bağlamda Milli Eğitim
Şûraları’nda ders kitapları ile ilgili alınan kararlar incelenmiş ve değerlendirilmiştir.
İnceleme sonunda Şûralarda alınan kararlar; ders kitaplarının içerik, biçim, dil-anlatım
özellikleri başlıkları altında ele alınmıştır. Araştırma kapsamında ilki 1939 yılında
gerçekleştirilmiş olan 1. Maarif Şûrasından, en son 2010 yılında toplanan 18. Milli
Eğitim Şûrasına kadar olan yayınlanmış tüm Şûra karar kayıtları incelenmiştir. Ders
kitapları ile ilgili Şûralarda alınan kararlar, ileri sürülen fikirler ve öneriler incelenerek
yorumlanmıştır. Günümüze kadar toplanan 18 Şûradan 10’unda
(1.,2.,7.,9.,11.,12.,14.,15.,16. ve 18. Şûra olmak üzere) ağırlıklı olarak konu ile ilgili
kararlara rastlanmıştır. İncelemelerden hareketle şu sonuçlara ulaşılmıştır: Alınan
kararlar ağırlıklı olarak ders kitaplarının içerik özellikleri ile ilgilidir. Yoğunluk
bakımından daha sonra kitapların biçim-teknik özelliklerinin, son olarak da dil-anlatım
ile ilgili özelliklerinin ele alındığı görülmüştür. Ders kitaplarının içeriği ile ilgili alınan
kararların; içeriğin bilimsel, nesnel, güncel olması, okuma-eleştirel düşünme ve
sorgulama becerisi kazandırması gibi temel işlevleri ile ilgili olduğu tespit edilmiştir.
Kitapların biçimsel özellikleri kapsamında ise görsellik ve baskı kalitesi gibi niteliklere
değinilirken, dil-anlatım özelliklerinin ise öğrenci seviyesine uygunluğu üzerinde
durulduğu göze çarpmaktadır. Ayrıca 1990’lı ve 2000’li yıllara doğru bilim ve
teknolojideki gelişmeler paralelinde ders kitaplarının biçimsel özellikleri ile ilgili
kararlara daha fazla ağırlık verildiği de bulgulanmıştır.
Ders Kitapları Milli Eğitim Şûraları Ders Kitaplarının Özellikleri
Textbooks are the most commonly used and widely referenced sources of education and training environments. In this study, it was intended to determine how the textbooks were reflected in the councils which is the most important authority of the National Education system. In this context, the decisions taken in the National Education Councils referring to the textbooks were examined and evaluated. Results of the examinations have been taken up decisions under these headings: content properties of textbooks, form properties of textbooks and language and expression properties. Within this research were examinated all Councils decisions-records, which were published up to from first to eighteenth National Educational Councils. The taken decisions, suggested ideas and proposals about the textbooks in interpreted by examining at the National Educational Councils. mainly In ten of eighteen Councils (in the 1.,2.,7.,9.,11.,12.,14.,15.,16. and 18. Councils) collected till now were found the decisions about the textbooks. According to resources were reached to that conclusion: taken decisions mainly are related about the content properties of textbooks. Density in terms of form- technical properties of the textbooks then, finally, language and expression properties was discussed. The taken decisions about the content of textbooks, the content of scientific, objective, be up to date, to acquire literacy skills such as critical thinking and questioning is related to the basic functions have been identified. As part of the form-technique properties of the textbooks were mentioned qualities, such as visual and print quality, properties of language and expression seems to focus on the appropriateness of the level of students. Also toward 1990s and 2000s in parallel with developments in science and technology, textbooks were given more weight in decisions related to the form-technique properties were found.
Textbooks National Educational Councils The Properties of textbooks
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 23 Sayı: 23 |