Purpose of the study is to explore in service and prospective mathematics teachers’ knowledge about students misconceptions on fractions. As being mainly qualitative in nature, the study employed multiple case study methodology. The cases consisted of two pre-service, four in-service teachers and 90 7th grade students. Two phased misconception test has been utilized as main data collection tool. Semi-structured interviews also have been carried out as an additional data. In this paper results from the both teachers’ and students’ responses to a single question from misconception tests is discussed. It has been found that most of the students have misconceptions regarding the idea that the amount that fraction indicates depends on the amount of ‘whole’. All of pre-service and in-service teachers have been able to foresee such misconception and yet 7th grade students in the study has still shown indication of such misconception. It is also found that teachers have great difficulty in making explanations on this misconception. In deciding the amount that fraction indicating, some students made ‘overgeneralization’ (Alacacı, 2010) and they took the number of parts or size of each part as a sole criteria. This misconception was not foreseen by none of pre-service or in-service teachers.
Bu çalışmanın amacı matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının, öğrencilerin kesirler konusundaki kavram yanılgılarına ilişkin mevcut bilgilerini araştırmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden çoklu durum (vaka) çalışması ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu bir üniversitenin İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümünde son sınıfta okuyan 2 öğretmen adayından, ortaokullarda görev yapmakta olan 4 öğretmenden ve bir ortaokulun 7.sınıfında okuyan 90 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan iki aşamalı kavram yanılgısı testleri kullanılmıştır. Ayrıca, öğretmen ve öğretmen adaylarına yarı yapılandırılmış mülakatlar uygulanmıştır. Bu makalede araştırmada kullanılan sorulardan bir tanesine ait bulgular tartışılmaktadır. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun bir kesir ifadesindeki sayısal değerin referans alınan bütüne göre değişeceği konusunda kavram yanılgısına sahip oldukları bulunmuştur. Tüm öğretmenler ve öğretmen adayları (çalışma grubundaki öğrencilerin öğretmeni de dâhil olmak üzere) bu durumu öngörebilmişlerdir ama bu öğretmenin öğrencilerinin kavram yanılgısına sahip oldukları bulunmuştur. Ayrıca bu kavram yanılgısına ait açıklama yapmakta güçlük çektikleri gözlemlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin bir kısmı da kesrin ifade ettiği büyüklüğe karar verirken aşırı genelleme yaparak (Alacacı, 2010) bütünü oluşturan parça sayısının çokluğunu veya her bir parçanın büyüklüğünü tek ölçüt olarak almıştır. Bu kavram yanılgısını hem öğretmenlerin hem de öğretmen adaylarının öngöremediği bulunmuştur.
Kavram yanılgısı; pedagojik alan bilgisi; matematik öğretmenleri; öğretmen adayları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 30 |