Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL ARAŞTIRMA VE A/R/TOGRAFİ: “ELBİSE” KAVRAMSALINDA BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 372 - 386, 31.12.2022

Öz

Teknolojinin ilerlemesi ve yaygın olarak kullanılmasıyla birlikte sanat temelli araştırmalarda yeni arayışlara gidilmiş; sanatın uygulama boyutu ile sanatçıların/araştırmacıların deneyimlerini aktarmaya aracı olan ve farklı perspektifler sağlayan olanaklar irdelenmiştir. Kuşkusuz bu arayışlarda etkili olan temel sebep yalnız teknolojik yansımalar değil aynı zamanda insanoğlunun kendini daha iyi ifade etme isteğinin tükenmemesidir. Böylece, yaratıcı ve entelektüel bakış açısının bir getirisi olarak araştırmalara sanatsal bağlamıyla öncülük eden yeni oluşumlar meydana gelmiştir. Son dönemlerde yalnız eğitsel alanlara konu olmakla kalmayıp tıptan mühendislik alanlarına kadar bilimin farklı kollarında yararlanılmaya başlanan sanat temelli araştırmalar yaratıcı bilimin önemli yapı taşlarından biri haline gelmiştir. Bu çalışmada, sanat temelli görsel araştırma yöntemleri arasında yerini alarak sanatçı, araştırmacı ve eğitimcilere yeni açılımlar kazandıran a/r/tografinin elbise kavramsalında kullanımı örneklendirilmiştir. Bu bağlamda elbise kavramsalı, a/r/tografik bir yaklaşımla ortaya koyulan örnekler üzerinden değerlendirilmiştir. Çalışmanın amacı, görsel araştırma yöntemleriyle ilişkili olan a/r/tografinin sanat ve tasarım alanlarında sağladığı olanaklara elbise kavramsalı üzerinden işaret etmektir.

Kaynakça

  • Aoki, T. T. (1996/2005). Spinning Inspirited Images in the Midst of Planned and Live(d) Curricula. W. F. Pinar & R. L. Irwin (Eds.). Curriculum in a new key: The collected works of Ted T. Aoki (413–423). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Arıkan, R. (1995). Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma. Ankara: Tutibay Yayınları.
  • Aziz, A. (1994). Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Barnard, M. (2010). Sanat Tasarım ve Görsel Kültür. (Çev. Korkmaz G.), Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Barney, D. T. (2009). A Study of Dress Through Artıstıc Inquıry: Provokıng Understandıngs of Artıst, Researcher, and Teacher Identıtıes, Unpublished Ph.D, The Unıversıty of Brıtısh Columbıa, The Faculty of Graduate Studies, Curriculum Studies, BC.
  • Bickel, B., Triggs, V., Springgay, S., Irwin, R. L., Grauer, K., Xiong, G., Beer, R. & Sameshima, P. (2007). Richgate: Transforming Public Spaces through Community-Engaged Art, Amerasia Journal, 33(2), 115-124.
  • Erişti, S. D. B. (Ed.) & Irwin R. L. (Ed.), (2021). A/r/tografi Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Erişti, S. D. B. (Ed.) (2017). Görsel Araştırma Yöntemleri Teori, Uygulama ve Örnek, Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertan, G. ve Sansarcı E. (2017). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Finley, S. (2008). Arts-Based Research, Handbook of the Arts in Qualitative Research: Perspectives, Methodologies, Examples, and Issues. J. G. Knowles & A. L. Cole (Eds.), London: SAGE.
  • Irwin, R. L., & de Cosson, A. (2004). AJr/tography: Rendering self through arts-based living inquiry. Canada, BC: Pacific Educational Press.
  • Irwin, R. L., Beer, B., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G. & Bickel, B. (2006). The Rhizomatic Relations of A/rltography, Studies in Art Education a Journal of Issues and Research, 48(1), 70-88. Jones, P. (2005). The Arts Therapies: A Revolution in Healthcare. United Kingdom: Brunner-Routledge.
  • Kwon, M. (2002). One Place After Another: Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Leavy, P. (2009). Method Meets Art: Arts Based Research Practice. NY: Guilford Press.
  • LeBlanc, N., Davidson, S. F., Ryu, J. Y. and Irwin, R. L. (2015). Becoming Through A/R/Tography, Autobiography and Stories in Motion, International Journal of Education through Art 11(3), 355-374.
  • Niksarlıoğlu, A. (2007). Kültür eksenli kentsel dönüşüm: 2010 Avrupa kültür başkenti olarak İstanbul. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Pain, H. (2012). A Literature Review to Evaluate the Choice and Use of Visual Methods, International Journal of Qualitative Methods, 11(4), 303-319.
  • Sinner, A., Leggo, C., Irwin, R. L., Gouzouasis, P. & Graue, K. (2006). Arts‐Based Educatıonal Research Dissertations: Reviewing The Practices of New Scholars, Canadian Journal of Education 29(4), 1223‐1270.
  • Springgay, S. (2003a). Cloth as Intercorporeality: Touch, Fantasy, and Performance and the Construction of Body Knowledge. International Journal of Education and the Arts, 4(5).
  • Springgay, S., Irwin, R. L. & Kind, S. W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text, Qualitative Inquiry, Sage Publications, 11(6), 897-912.
  • Sullivan, G. (2004). Art Practice As Research: Inquiry in the Visual Arts. Thousand Oaks, ABD: Sage.
  • Timur, N. M., Çevik S. ve Kıcır, K. G. (2014). Etkinlik Turizmi: Kültür Başkenti Etkinliklerinin Başarı Unsurları Üzerine Bir Değerlendirme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (2)1, 56-83.
  • Türkdoğan, O (2000). Bilimsel Araştırma Metodolojisi, İstanbul: Timaş Yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 372 - 386, 31.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Aoki, T. T. (1996/2005). Spinning Inspirited Images in the Midst of Planned and Live(d) Curricula. W. F. Pinar & R. L. Irwin (Eds.). Curriculum in a new key: The collected works of Ted T. Aoki (413–423). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Arıkan, R. (1995). Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma. Ankara: Tutibay Yayınları.
  • Aziz, A. (1994). Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Barnard, M. (2010). Sanat Tasarım ve Görsel Kültür. (Çev. Korkmaz G.), Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Barney, D. T. (2009). A Study of Dress Through Artıstıc Inquıry: Provokıng Understandıngs of Artıst, Researcher, and Teacher Identıtıes, Unpublished Ph.D, The Unıversıty of Brıtısh Columbıa, The Faculty of Graduate Studies, Curriculum Studies, BC.
  • Bickel, B., Triggs, V., Springgay, S., Irwin, R. L., Grauer, K., Xiong, G., Beer, R. & Sameshima, P. (2007). Richgate: Transforming Public Spaces through Community-Engaged Art, Amerasia Journal, 33(2), 115-124.
  • Erişti, S. D. B. (Ed.) & Irwin R. L. (Ed.), (2021). A/r/tografi Uygulama Tabanlı Araştırma Yöntemi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Erişti, S. D. B. (Ed.) (2017). Görsel Araştırma Yöntemleri Teori, Uygulama ve Örnek, Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertan, G. ve Sansarcı E. (2017). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Finley, S. (2008). Arts-Based Research, Handbook of the Arts in Qualitative Research: Perspectives, Methodologies, Examples, and Issues. J. G. Knowles & A. L. Cole (Eds.), London: SAGE.
  • Irwin, R. L., & de Cosson, A. (2004). AJr/tography: Rendering self through arts-based living inquiry. Canada, BC: Pacific Educational Press.
  • Irwin, R. L., Beer, B., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G. & Bickel, B. (2006). The Rhizomatic Relations of A/rltography, Studies in Art Education a Journal of Issues and Research, 48(1), 70-88. Jones, P. (2005). The Arts Therapies: A Revolution in Healthcare. United Kingdom: Brunner-Routledge.
  • Kwon, M. (2002). One Place After Another: Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Leavy, P. (2009). Method Meets Art: Arts Based Research Practice. NY: Guilford Press.
  • LeBlanc, N., Davidson, S. F., Ryu, J. Y. and Irwin, R. L. (2015). Becoming Through A/R/Tography, Autobiography and Stories in Motion, International Journal of Education through Art 11(3), 355-374.
  • Niksarlıoğlu, A. (2007). Kültür eksenli kentsel dönüşüm: 2010 Avrupa kültür başkenti olarak İstanbul. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Pain, H. (2012). A Literature Review to Evaluate the Choice and Use of Visual Methods, International Journal of Qualitative Methods, 11(4), 303-319.
  • Sinner, A., Leggo, C., Irwin, R. L., Gouzouasis, P. & Graue, K. (2006). Arts‐Based Educatıonal Research Dissertations: Reviewing The Practices of New Scholars, Canadian Journal of Education 29(4), 1223‐1270.
  • Springgay, S. (2003a). Cloth as Intercorporeality: Touch, Fantasy, and Performance and the Construction of Body Knowledge. International Journal of Education and the Arts, 4(5).
  • Springgay, S., Irwin, R. L. & Kind, S. W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text, Qualitative Inquiry, Sage Publications, 11(6), 897-912.
  • Sullivan, G. (2004). Art Practice As Research: Inquiry in the Visual Arts. Thousand Oaks, ABD: Sage.
  • Timur, N. M., Çevik S. ve Kıcır, K. G. (2014). Etkinlik Turizmi: Kültür Başkenti Etkinliklerinin Başarı Unsurları Üzerine Bir Değerlendirme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (2)1, 56-83.
  • Türkdoğan, O (2000). Bilimsel Araştırma Metodolojisi, İstanbul: Timaş Yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Itır Arat 0000-0001-9311-8072

Meliha Oktav Bulut 0000-0002-0009-5981

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arat, I., & Oktav Bulut, M. (2022). GÖRSEL ARAŞTIRMA VE A/R/TOGRAFİ: “ELBİSE” KAVRAMSALINDA BİR DEĞERLENDİRME. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(3), 372-386.