Bu çalışma; öğrencilerin eğitim gördükleri mevcut sınıfların tasarımında mekânsal algıyı etkileyen
fiziksel faktörlerin düşünülmediği ve öğrencilerin gelişim ve performanslarına olumlu katkı verecek şekilde
tasarlanmadığı varsayımına temellendirilmiş olup çalışmanın amacı, 7 -10 yaş grubu çocukların sınıflarına dair
mekânsal algılarında yer eden fiziksel özellikleri ve bu fiziksel özelliklere ilişkin memnuniyetlerini belirlemektir.
Çalışma iki aşamalı kurgulanmış olup ilk aşamada Trabzon ilinde yer alan bir ilkokulun sınıflarında mevcut
duruma ilişkin yerinde tespit çalışması yapılmış, ikinci aşamada ise rastlantısal olarak seçilen 205 öğrenciyle
yüz yüze planlı görüşme gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Analizler
sonucunda öğrencilerin okullarında en sevdikleri mekânın sınıfları olduğu, sınıfların, öğrencilerin algılarında
yer eden, onlar için önemli bir mekân olduğu doğrulanmıştır. Öğrencilerin kendi sınıflarına dair anlatımları
ile hayallerindeki sınıfa dair anlatımları bir arada değerlendirildiğinde, sınıflardaki mobilyaların öğrencilerin
akıllarında en çok yer eden öğe olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin algısında sınıf mekânının etkisi, mekândaki
mimari yapı elemanları (duvar, kapı, zemin rengi vb.) ile mekânda yer alan mobilyaların fiziksel özelliklerinde
(renk, doku, form, boyut vb.) özellikle belirgin hale gelmiştir. Çocukların sınıflarına dair anlatım ve ifadelerinde
bu unsurlar yoğun bir şekilde yer almıştır.
This study was based on the assumption that physical factors affecting spatial perception have
not been considered in the design of current classrooms where students are educated and have not been
designed to contribute positively to the development and performance of students, so the goal of the study
is to determine the physical characteristics in the spatial perception of the classroom of children aged 7-10
and their satisfaction with these physical characteristics. The study was set up in two stages, with an on-site
detection study of the current situation in the classrooms of an elementary school located in the province
of Trabzon in the first stage, while in the second stage, a planned face-to-face interview was conducted with
205 randomly selected students and the obtained data were analyzed in the SPSS software. As a result of the
analysis, it was confirmed that students’ favorite places in their schools are their classrooms, and a classroom
is an important pl+ace for students in their perceptions. When students’ narratives of their classrooms and
narratives of the classrooms of their dreams were evaluated together, it was determined that the furniture in
the classrooms was the most rememberable item for the students. The impact of classroom space in students’
perception has become particularly evident with the physical properties (color, configuration, form, size,
etc.) of the architectural building materials (wall, door, floor color, etc.) and the furniture in the space. These
materials have been heavily contained in the children’s narrative and expression about their classrooms.
Elementary School Students Class Perception Satisfaction Spatial Perception
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |