İletişim teknolojilerinin yaygın bir şekilde kullanıldığı Birinci Dünya Savaşı yıllarında, hükümetler, çok
sayıda insanın düşünce ve davranışlarını etkilemek amacıyla, kolay anlaşılabilir ve ucuz olması sebebiyle
afişleri propaganda aracı olarak kullanmayı tercih etmişlerdir. Bu süreçte propaganda afişleri geniş kitleler
tarafından kabul görmüş; savaşın sürdürülmesinin ve finanse edilmesinin en önemli çağrıcıları; savaşın
temel dayanaklarından olan vatanseverlik duygusunun taşıyıcıları ve yayıcıları olmuşlardır. Birinci Dünya
Savaşı propaganda afişlerinde, alegorik figürlerden ve göstergebilimsel yöntemden sıklıkla faydalanıldığı
görülmektedir. Buradan yola çıkarak, bu çalışmada görsel iletişim alanında eleştirel toplumsal göstergebilim
yaklaşımı kullanılarak, propaganda afişlerinin nasıl yorumlanabileceği araştırılmıştır.
Tarihsel kapsamı Birinci Dünya Savaşı (1914-1918) olan bu metnin evreni savaş sürecinde kullanılan Amerika
Birleşik Devletleri propaganda afişleri, örneklemi ise bu afişlerde yer alan Christy Girl, Lady Liberty ve Miss
Columbia adlı alegorik kadın figürleridir. İncelenen Birinci Dünya Savaşı ABD propaganda afişlerinde,
görsel iletişim analizini düz anlam (denotation) ve yan anlam (connotation) olmak üzere iki düzleme ayıran
Barthes’ın yaklaşımı yol gösterici olmuştur. Böylece, afişlerdeki görsellerin sözcük anlamları ve objektif
olarak temsil ettiklerinin (düz anlam) ötesine geçerek, ulusun her kesiminden vatandaşların vatanseverlik,
cesaret, dayanışma, fedakârlık gibi duygularını harekete geçirecek, kültürel kodlarla desteklenmiş sembolik
ve ideolojik temsiller olduğu (yan anlam) görülmüştür.
Birinci Dünya Savaşı Propaganda Afişleri Alegori Göstergebilim Roland Barthes
In the World War I era, communication technologies were widely utilized for the furthering of the war effort,
among these, propaganda posters were commonly used by governments as a propaganda tool to influence
the thoughts and behaviors of many people, as they were cheap and easy to understand. As such, they became
the most important tools in the call for the continuation and financing of the war; carriers and spreaders
of patriotism, one of the main pillars of war. Allegorical figures and the semiotic method were frequently
utilized in the propaganda posters of World War I. Thus, this study focuses on how propaganda posters can
be interpreted in the field of visual communication, through the critical social semiotics approach.
The historical scope of the study is World War I (1914-1918), with a singular focus on the United States
propaganda posters that depict the allegorical female figure, such as Christy Girl, Lady Liberty, and Miss
Columbia. The concepts of connotation and denotation, the two planes that Barthes divides visual
communication analysis into, are used as a guide to read these US propaganda posters. This reading indicates
that the visuals on the posters are symbolic and ideological representations (connotation) supported by
cultural codes. It goes beyond the lexical meanings and what they represent objectively (denotation), aiming
to trigger and fan feelings of patriotism, courage, solidarity, and self-sacrifice in citizens from all parts of the
US.
World War I Propaganda Posters Allegory Semiotics Roland Barthes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Grafik Tasarımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |