Bu çalışma, Osmanlı İmparatorluğundan başlayarak günümüze kadar etkileri ulaşan, Batılılaşma
hareketlerinin, Türk edebiyatına en çok yansıdığı dönem olan Servet-i Fünun döneminde yazılmış
romanlarda, piyanonun Batılılaşma sembolü olarak nasıl kullanıldığını tespit etmeyi amaçlamıştır. Bu
doğrultuda araştırmanın problemi “Servet-i Fünun romanında Batılılaşmanın sembolü olarak piyanonun
yeri nedir?” şeklinde belirlenmiştir.
Bu çalışma, betimsel araştırma yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Servet-i Fünun dönemi Türk
romanları incelenerek bu romanlarda piyanonun ne şekilde kullanıldığı dört başlık altında değerlendirilmiştir.
Çalışma, Servet-i Fünun döneminde yazılmış ve tamamlanmış olan romanlar ile sınırlandırılmıştır. Çalışma
kapsamında Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Ahmet Hikmet Müftüoğlu, Safveti Ziya, Safvet Nezihi ve
Hüseyin Cahit Yalçın’ın toplam 29 romanı incelenmiştir.
Çalışma kapsamında incelenen Servet-i Fünun dönemi Türk romanlarında Batılılaşmanın sembollerinden
biri olarak piyanonun yoğun şekilde kullanıldığı tespit edilmiştir. Çalışmanın bütün alt başlıklarında
incelenen unsurların hepsinde piyanonun Batılı bir yaşam stilinin bir yansıtıcısı olduğu görülmüştür.
Araştırmanın sonuçları, piyanonun Batılı tarzda bir eğitimi tercih eden ailelerin, çocuklarının eğitimi
için önem verdikleri bir enstrüman olduğunu; eğlence ortamlarında Batılı tarzda bir eğlence aracı olarak
kullanıldığını; Batılı tarzda düşünen insanların evlerinin vazgeçilmez bir dekor unsuru olduğunu ve
piyanonun kişiye bir sosyal statü kazandırdığını göstermektedir.
This study aimed to determine how the piano was used as a symbol of Westernization in the novels written
in the period of Servet-i Fünun, the period in which the Westernization movements were most reflected
in Turkish literature, starting from the Ottoman Empire to the present day. In this direction, the problem
of the research is “What is the place of the piano as a symbol of Westernization in Servet-i Fünun novel?”
determined as.This study was carried out using a descriptive research approach. The Turkish novels of the
Servet-i Fünun period were examined and how the piano was used in these novels was evaluated under four
headings. The study is limited to the novels written and completed during the Servet-i Fünun period. Within
the scope of the study, a total of 29 novels by Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Ahmet Hikmet Müftüoğlu,
Safveti Ziya, Safvet Nezihi and Hüseyin Cahit Yalçın.
In the Turkish novels of the Servet-i Fünun period, which were examined within the scope of the study, it
was determined that the piano was used extensively as one of the symbols of Westernization. The piano has
been observed to reflect a Western lifestyle in all the elements examined across the sub-headings of the study.
The results of the research show that the piano is an important instrument for the education of their
children by the families who prefer a western style education; it is used as a western style entertainment
tool in entertainment environments; it shows that the houses of people who think in a western style are an
indispensable decor element and that the piano gives the person a social status.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |