BibTex RIS Kaynak Göster

Japanese Anime and Manga Art from Local to Global

Yıl 2014, , 31 - 60, 01.12.2014
https://doi.org/10.20488/austd.97233

Öz









Anime and manga culture have important values to be researched and learnt due to high production of Far East comics art; reflection of history, religion, culture and philosophy to the themes;
and their different styles from Western cartoons and comics. Such original and successful works in
cartoons art of Japan apart from a wide industry like Disney in West can only be possible with the
artists’ strong connections to their culture, history, art and philosophy as well as the connections
between old-new and East-West.


When Japan is compared with Turkey, it is inevitable to question why the success of Japan in
cartoons could not be achieved in Turkey. Here in this study, Japanese anime and manga art have
been studied as a cultural form. It’ s been argued that new ideas can be produced to provide beneficial results to Turkey by evaluating the course and methods of Japan in this sense. 





Kaynakça

  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye’ de Karikatür, Çizgi Roman ve Çizgi Film. İstanbul : İletişim Yayınları. Baker, J. S. (1984). Japanese Art. London: Thames and Hudson Ltd.
  • Brenner, E. R. (2007). Understanding Anime ve Manga. London: Libraries Unlimited.
  • Cemal, A. (2000). Sanat Üzerine Denemeler. İstanbul: Can Yayınları.
  • Çeviker, T. (Yapımcı-Yönetmen). (1995).
  • Türk Canlandırma Sineması Tarihi / 1931-1995. [Film]. İstanbul: İris Film. Drazen, P. (2003). Anime Explosion. 3. Basım, California: Stone Bridge Press.
  • Fedakar, P. ( 2011). “Çizgiyi Aşanlar: Cille Türk Mitolojisinin Çizgi Filmde Kullanılması ve Çizgi Filmle Aktarılması”. Türk Dünyası incelemeleri Dergisi/Journal of Turkish World Studies, XI/1, Sayfa 107-119.
  • Gravett, P. (2004). Manga: 60 Years of Japanese Comics. United Kingdom: Lourance King Publishing.
  • Gravett, P. (2004). Manga: Japon Çizgi Romanının Tarihi. (Çev: R. Baksoy). İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Güvenç, B. (1983). Japon Kültürü. 2. Basım, Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Hart, C. (2002). Anime Mania. NewYork: Watson- Guptıll Publications. London: Routledge.
  • Hikmet, N. (1993). Sanat, Edebiyat, Kültür, Dil. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Kaba, F. (2002).
  • “Türkiye’ de Çizgi Film: Gelişimi ve Eğitimi”. Anadolu Sanat, Sayı:13. Eskişehir, Sayfa 135-140
  • Bulunduğu yayın: Anadolu Sanat Güz 2002, Sayı: 13, Sayfa: 135-140.
  • Lamarre, T. (2002). “From Animation to Anime: Drawing Movements and Moving Drawings” JapanForum,(14).http:// web.me.com/lamarre_mediaken/Site/Animation_Technics_files/From%20animation%20to%20anime.pdf, (erişim tarihi: 10.09.2010)
  • “Manganın Tarihçesi” (2007) (Çev: A. Paköz). Sanat Dünyamız, Sayı:105, YKY, İstanbul, Sayfa 21-29.
  • McDonald, R. (2004). “Studio Ghibli Feature Films and Japanese Artistic Tradition” http://www.nausicaa.net/miyazaki/ essay/files/RoslynMcDonald_Ghibli.pdf (erişim tarihi: 15.09.2010)
  • Moondaughter,W.(2003).“Tellmea story”.http://www.sequentialtart.com/archive/may03/ao_0503_1.shtml
  • (erişimtarihi: 10.08.2010)
  • Napier, S. (2008). Anime: From Akira to Princess Mononoke. ( Çev: M. M. Başhekim). İstanbul: Es Yayınları.
  • Nye, J.S, ve Myres, J.J. (2004). Soft Power: The Means to Success in World Politic. http://users.tmok.com/~tumble/jpp/japor. html (erişim tarihi: 15.01. 2011)
  • Dergi, Makale, Bildiri
  • Türker, H.İ.(2011). “Canlandırmanın Tarihçesi ve Türk Canlandırma Sanatı”. İnünü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Der- gisi. Cilt/Vol.1 Sayı/No.2, Sayfa 227-241.
  • Öztekin, M. K. (2011). Manga Bir Kültürel Direniş Aracı. 2. Baskı, İstanbul: iletişim Yayınları.
  • Poitras, G. (2005). Anime Essentials: Everything a Fan Needs to Know. California: Stone Bridge Press.
  • Pound, E. (2009). “Japon No Tiyatrosuna Bir Giriş”, Sanat Dünyamız, Sayı:111, YKY; İstanbul, Sayfa 110-122.
  • Richmond, S. (2009). The Rough Guide to Anime. U.K. : Rough Guide.
  • Rosso B.; Moist, M.; Kevin, M.. (2007). “When Pigs Fly: Anime, Auteurism, and Miyazaki’ s Porco” AnimationStudies (2), 27. http://anm.sagepub.com/cgi/ content/abstract/2/1/27.(erişim tarihi: 01.05.2010).
  • Schodt, F. (1986). Manga Manga. Japan: First Paperback Edition.
  • Schodt, F. (1996). Dreamland Japan. 3. Basım, California: Stone Bridge Press.
  • Shana H. (2011). Take a Ride on the Catbus. Anime and Philosophy. (Ed: J. Steiff ve T.D. Tamplin). Chicago. www.openco- urtbooks.com (erişim tarihi: 02.05.2010)
  • Shilling, M. (1997). The Encyclopedia of Japanese Pop Culture. New York: Weatherhill, Inc.
  • Taş Alicenap,Ç. (2012). “Japon Çizgi Film (Anime) Sanatı, Hayao Miyazaki Çözümlemesi ve Türkiye Örneği”, Doktora Tezi, Anadalu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Varol, E. (2003). Uzakdoğu Kültüründe ‘Japonya Örneğinde’ Çizgi Roman Sanatının Gelişimi ve Bir Çizgi Roman De- nemesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. http://www.anime.gen.tr/ yazi.php?id=150 (erişim tarihi: 15.02.2011).
  • Oxford English Dictinory. www.oxforddictionaries.com , (erişim tarihi: 20.10.2010)
  • Japon Araştırmaları Derneği- JAD. http://www.japonya.org (erişim tarihi: 15.08.2010)
  • http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Tobae.jpg(erişimtarihi:20.06.2010)
  • http://www.anime.gen.tr/yazi.php?id=160 TRT ÇOCUK Resmi Web Sitesi:
  • http://www.trt.net.tr/trtcocuk/ (erişimtarihi:18.05.2013)

Yerelden Evrensele Japon Anime ve Manga Sanatı

Yıl 2014, , 31 - 60, 01.12.2014
https://doi.org/10.20488/austd.97233

Öz

Anime ve manga kültürü Uzakdoğu çizgi roman sanatının yoğun üretimi, tarih, din, kültür ve felsefenin konulara yansıması ve Batı çizgi film ve çizgi romanlarından ayrılan farklı tarzlarıyla araştırılması ve öğrenilmesi gereken değerler içermektedir. Japonya’ da çizgi film sanatının Batı’ daki Disney gibi bir endüstrinin dışında bu denli özgün ve başarılı örnekleri elbette o sanatçıların yetiştiği kültürün, tarihin, sanatın ve felsefi değerlerin olduğu kadar eski ve yeni, doğu ve batı arasındaki kuvvetli bağlarla mümkündür.

Japonya ile Türkiye’nin kıyaslaması yapıldığında, Japonya’nın çizgi filmde elde ettiği başarıların Türkiye için niçin sağlanamadığı sorusu akla gelmektedir. Bu çalışmada Japon anime ve manga sanatı kültürel birer form olarak ele alınarak incelenmiştir. Bu anlamda Japonya’nın izlediği yol ve uyguladığı yöntemler değerlendirilerek Türkiye’nin içerisinde bulunduğu şartlara göre yararlı sonuçlar oluşturacak fikirler geliştirilebileceği düşünülmüştür. 

Kaynakça

  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye’ de Karikatür, Çizgi Roman ve Çizgi Film. İstanbul : İletişim Yayınları. Baker, J. S. (1984). Japanese Art. London: Thames and Hudson Ltd.
  • Brenner, E. R. (2007). Understanding Anime ve Manga. London: Libraries Unlimited.
  • Cemal, A. (2000). Sanat Üzerine Denemeler. İstanbul: Can Yayınları.
  • Çeviker, T. (Yapımcı-Yönetmen). (1995).
  • Türk Canlandırma Sineması Tarihi / 1931-1995. [Film]. İstanbul: İris Film. Drazen, P. (2003). Anime Explosion. 3. Basım, California: Stone Bridge Press.
  • Fedakar, P. ( 2011). “Çizgiyi Aşanlar: Cille Türk Mitolojisinin Çizgi Filmde Kullanılması ve Çizgi Filmle Aktarılması”. Türk Dünyası incelemeleri Dergisi/Journal of Turkish World Studies, XI/1, Sayfa 107-119.
  • Gravett, P. (2004). Manga: 60 Years of Japanese Comics. United Kingdom: Lourance King Publishing.
  • Gravett, P. (2004). Manga: Japon Çizgi Romanının Tarihi. (Çev: R. Baksoy). İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Güvenç, B. (1983). Japon Kültürü. 2. Basım, Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Hart, C. (2002). Anime Mania. NewYork: Watson- Guptıll Publications. London: Routledge.
  • Hikmet, N. (1993). Sanat, Edebiyat, Kültür, Dil. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Kaba, F. (2002).
  • “Türkiye’ de Çizgi Film: Gelişimi ve Eğitimi”. Anadolu Sanat, Sayı:13. Eskişehir, Sayfa 135-140
  • Bulunduğu yayın: Anadolu Sanat Güz 2002, Sayı: 13, Sayfa: 135-140.
  • Lamarre, T. (2002). “From Animation to Anime: Drawing Movements and Moving Drawings” JapanForum,(14).http:// web.me.com/lamarre_mediaken/Site/Animation_Technics_files/From%20animation%20to%20anime.pdf, (erişim tarihi: 10.09.2010)
  • “Manganın Tarihçesi” (2007) (Çev: A. Paköz). Sanat Dünyamız, Sayı:105, YKY, İstanbul, Sayfa 21-29.
  • McDonald, R. (2004). “Studio Ghibli Feature Films and Japanese Artistic Tradition” http://www.nausicaa.net/miyazaki/ essay/files/RoslynMcDonald_Ghibli.pdf (erişim tarihi: 15.09.2010)
  • Moondaughter,W.(2003).“Tellmea story”.http://www.sequentialtart.com/archive/may03/ao_0503_1.shtml
  • (erişimtarihi: 10.08.2010)
  • Napier, S. (2008). Anime: From Akira to Princess Mononoke. ( Çev: M. M. Başhekim). İstanbul: Es Yayınları.
  • Nye, J.S, ve Myres, J.J. (2004). Soft Power: The Means to Success in World Politic. http://users.tmok.com/~tumble/jpp/japor. html (erişim tarihi: 15.01. 2011)
  • Dergi, Makale, Bildiri
  • Türker, H.İ.(2011). “Canlandırmanın Tarihçesi ve Türk Canlandırma Sanatı”. İnünü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Der- gisi. Cilt/Vol.1 Sayı/No.2, Sayfa 227-241.
  • Öztekin, M. K. (2011). Manga Bir Kültürel Direniş Aracı. 2. Baskı, İstanbul: iletişim Yayınları.
  • Poitras, G. (2005). Anime Essentials: Everything a Fan Needs to Know. California: Stone Bridge Press.
  • Pound, E. (2009). “Japon No Tiyatrosuna Bir Giriş”, Sanat Dünyamız, Sayı:111, YKY; İstanbul, Sayfa 110-122.
  • Richmond, S. (2009). The Rough Guide to Anime. U.K. : Rough Guide.
  • Rosso B.; Moist, M.; Kevin, M.. (2007). “When Pigs Fly: Anime, Auteurism, and Miyazaki’ s Porco” AnimationStudies (2), 27. http://anm.sagepub.com/cgi/ content/abstract/2/1/27.(erişim tarihi: 01.05.2010).
  • Schodt, F. (1986). Manga Manga. Japan: First Paperback Edition.
  • Schodt, F. (1996). Dreamland Japan. 3. Basım, California: Stone Bridge Press.
  • Shana H. (2011). Take a Ride on the Catbus. Anime and Philosophy. (Ed: J. Steiff ve T.D. Tamplin). Chicago. www.openco- urtbooks.com (erişim tarihi: 02.05.2010)
  • Shilling, M. (1997). The Encyclopedia of Japanese Pop Culture. New York: Weatherhill, Inc.
  • Taş Alicenap,Ç. (2012). “Japon Çizgi Film (Anime) Sanatı, Hayao Miyazaki Çözümlemesi ve Türkiye Örneği”, Doktora Tezi, Anadalu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Varol, E. (2003). Uzakdoğu Kültüründe ‘Japonya Örneğinde’ Çizgi Roman Sanatının Gelişimi ve Bir Çizgi Roman De- nemesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. http://www.anime.gen.tr/ yazi.php?id=150 (erişim tarihi: 15.02.2011).
  • Oxford English Dictinory. www.oxforddictionaries.com , (erişim tarihi: 20.10.2010)
  • Japon Araştırmaları Derneği- JAD. http://www.japonya.org (erişim tarihi: 15.08.2010)
  • http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Tobae.jpg(erişimtarihi:20.06.2010)
  • http://www.anime.gen.tr/yazi.php?id=160 TRT ÇOCUK Resmi Web Sitesi:
  • http://www.trt.net.tr/trtcocuk/ (erişimtarihi:18.05.2013)
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Taş Alicenap

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Taş Alicenap, Ç. (2014). Yerelden Evrensele Japon Anime ve Manga Sanatı. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(7), 31-60. https://doi.org/10.20488/austd.97233