Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması

Yıl 2018, , 226 - 248, 21.12.2018
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.530160

Öz





İnternet teknolojilerinin gündelik hayatın vazgeçilmez bir parçası haline gelmesi, farklı özelliklerdeki kullanıcıların ihtiyaçlarına yönelik arayüz tasarım alternatiflerini gündeme getirmiştir.
Her yaş grubundan insanın kullanımına açık olan sosyal medyanın arayüz tasarımları için, farklı
yaş gruplarına yönelik farklı tasarım çözümlerine ihtiyaç duyulmaktadır. SnapChat gibi uygulamalarda olduğu gibi sadece arayüz tasarımı farklılaştırılarak belli yaş gruplarından oluşan hedef
kitleye ulaşmak mümkün olabilmektedir. Arayüz tasarımları özelleştirilerek sadece belli özellikteki insan topluluklarına hizmet verebilmektedir. Bu bağlamda farklı yaş gruplarının kullanıcı
arayüz tasarımları ile olan etkileşimleri, ihtiyaçları ve karşılaştıkları zorlukları belirlemek önem
kazanmıştır. Bu ihtiyaçların belirlenmesi adına, 60 yaş üstü sosyal medya kullanıcılarının demografik özelliklerinin, sosyal medya ve kullanıcı arayüz tasarımları ile ilgili tutumlarına yönelik bir
araştırma yapmak bu makalenin amacıdır. Araştırma sürecinde belirlenen hedef kitleden 137 sos-
yal medya kullanıcısına sosyal medya etkileşimleri ve ihtiyaçları ile ilgili sorular yöneltilmiş, çıkan
sonuçlar araştırmada yanıtları aranan 4 soru üzerinden yorumlanmıştır. Araştırmada öne çıkan
sonuçlardan biri, 60 yaş üstü kullanıcıların, sosyal medya sitelerini, bağlandıkları cihazlar üzerin-
den yakınlaştırmaya ihtiyaç duymalarıdır. Sosyal medya uygulamalarında arkaplan renklerinin
sadeliği, metinlerin daha büyük görünmeleri bu yaş grubu kullanıcılar için önemli kriterler olarak
değerlendirilmektedir. Bu araştırma sonucunda farklı yaş gruplarına yönelik arayüz tasarımları
ihtiyacı ve bu arayüzlerin kişiselleştirme özelliğine sahip olması gerekliliği ön plana çıkmıştır. 





Kaynakça

  • KAYNAKÇA Acartürk, C. (2004). Üniversite web sayfalarında kullanılabilirliğin önemi ve kullanılabilirlik testleri. Akademik Bilişim Sempozyumu, 11-13 Şubat. Erişim Tarihi: 18.03.2017 http://cisn.odtu.edu.tr/2004-10/kullan1.php. Arfaa, J., & Wang, Y. K. (2014, June). An accessibility evaluation of social media websites for elder adults. In International Conference on Social Computing and Social Media (pp. 13-24). Springer, Cham. Bullen, M., Morgan, T., Belfer, K., & Qayyum, A. (2009). The net generation in higher education: Rhetoric and reality. International Journal of Excellence in E-Learning, 2, 1. Berners-Lee, T. J. (1989). Information management: A proposal (No. CERN-DD-89-001-OC). Boll, F., Brune, P., & Gewald, H. (2017). Towards your Parents’ Social Network Platform: Design of a User Interface for the Age of Retirement. In Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences. Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık. Chou, W. H., Lai, Y. T., & Liu, K. H. (2013). User requirements of social media for the elderly: a case study in Taiwan. Behaviour & Information Technology, 32(9), 920-937. Constantinides, E., Fountain, S. J. (2008). Web 2.0: Conceptual foundations and marketing issues. Journal of direct, data and digital marketing practice, 9(3), 231-244. Cornejo, R., Tentori, M., & Favela, J. (2013). Enriching in-person encounters through social media: A study on family con- nectedness for the elderly. International Journal of Human-Computer Studies, 71(9), 889-899. Cotton, B., & Oliver, R. (1997). Siberuzay sözlüğü. (Ö. Arıkan ve Ö. Çenderoğlu, Çev.). İstanbul: Yapı ve Kredi Kültür Yayınları. Dix, A. (2009). Human-computer interaction. In Encyclopedia of database systems. USA: Springer. Jones, M., Marsden, G. (2006). Mobile interaction design. England: John Wiley & Sons Publication. Facebook 2016 Kullanıcı İstatistikleri, Erişim Tarihi: 24.04.2017. https://newsroom.fb.com/company-info/. ISO 9241-11(1998). Erişim Tarihi: 20.01.2018. https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9241:-11:ed-1:v1:en. Karasar, N., (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım. Krippendorff, K. (2012). Content analysis: an introduction to its methodology. USA: Sage Publications. Kueider, A. M., Parisi, J. M., Gross, A. L., & Rebok, G. W. (2012). Computerized cognitive training with older adults: a systematic review. PloS one, 7(7), e40588. Marcotte, E. (2010). Responsive web design. Erişim Tarihi:15.01.2018 http://alistapart.com/article/responsive-web-design. Nash, K. M. (2009). New technologies, old problems-social media in the workplace. Minnesota Employment Law NIBM, 1(3), 6-7. Neugarten, B. L. (1996). The meanings of age: Selected papers of Bernice L. Neugarten. (D. A. Neugarten, Ed.) (3rd ed.). London, England: University Of Chicago Press. Nguyen T, Irizarry C, Garrett R et al., Access to mobile communications by older people, Australasian Journal on Ageing, Vol 34 No 2 June 2015, E7–E1. DOI: 10.1111/ajag.12149 Quinn, K. (2018). Cognitive effects of social media use: A case of older adults. Social Media+ Society, 4(3), 2056305118787203. Petrovèiè, A., Fortunati, L., Vehovar, V., Kavèiè, M., & Dolnièar, V. (2015). Mobile phone communication in social support networks of older adults in Slovenia. Telematics and Informatics, 32(4), 642–655. doi:10.1016/j.tele.2015.02.005 Pew Research Center. (2017). Erişim Tarihi: 19.10.2017. http://www.pewinternet.org/fact-sheet/social-media/. Rosales, A., & Fernández-Ardèvol, M. (2016). Beyond WhatsApp: Older people and smartphones. Romanian Journal of Communication and Public Relations, 18(1), 27-47. Sekaran, Uma (2008), Research Methods for Business a Skill Building Approach. New York: John Willey Sons, Inc. Stone, D., Jarrett, C., Woodroffe, M., Minocha, S. (2005). User interface design and evaluation. UK: Morgan Kaufman. Tapia, A. (2003). Graphic design in the digital era: the rhetoric of hypertext. Design Issues, 19(1), 5-24. Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık. WeAreSocial (2017). Digital in 2017: global overview. Erişim Tarihi: 22.04.2017. https://wearesocial.com/special-reports/ digital-in-2017-global-overview. White, A. W. (2011). The elements of graphic design: space, unity, page architecture, and type. USA: Allworth Press. World report on ageing and health, World Health Organization, http://apps.who.int/iris/bitstream/hand- le/10665/186463/9789240694811_eng.pdf;jsessionid=ACA4F41E50DCB0811902AF1075C1D3F3?sequence=1;Erişim tarihi: 21.09.2017

A Reserarch Study to Investigate User in Interface Experiences of Social Media Users, Over the Age of 60

Yıl 2018, , 226 - 248, 21.12.2018
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.530160

Öz









The fact that internet technologies become an indispensable part of everyday life has brought
attention to the needs of different users’ interface design requirements. The interface designs of
social media that are openly used by people from every age group require different designs for
different age groups. Just as in applications like SnapChat, it is possible to reach a target group
composed of certain age groups by differentiating the interface design. Interface design can be
customized to serve specific niches. In this context, it is important to identify the interactions, needs
and challenges of different age groups with user interface design. In order to determine these needs,
it is the aim of this paper to conduct a survey of the attitudes of social media users over the age of 60
on their demographic, social media and user interface design. The target set in the research process
was directed to 137 social media users with questions about social media interactions and their
needs, and the results were interpreted through four questions that formed the basis of the research.
One of the key findings of the survey is that users over the age of 60 need to zoom in on their social
media sites through the devices they are connected with. In these social media applications, the
background colors are considered to be the most important criteria for the users of this age group.
As a result of this research, the necessity of customized interface designs for different age groups and
the necessity of having the personalization feature of these interfaces became evident. 





Kaynakça

  • KAYNAKÇA Acartürk, C. (2004). Üniversite web sayfalarında kullanılabilirliğin önemi ve kullanılabilirlik testleri. Akademik Bilişim Sempozyumu, 11-13 Şubat. Erişim Tarihi: 18.03.2017 http://cisn.odtu.edu.tr/2004-10/kullan1.php. Arfaa, J., & Wang, Y. K. (2014, June). An accessibility evaluation of social media websites for elder adults. In International Conference on Social Computing and Social Media (pp. 13-24). Springer, Cham. Bullen, M., Morgan, T., Belfer, K., & Qayyum, A. (2009). The net generation in higher education: Rhetoric and reality. International Journal of Excellence in E-Learning, 2, 1. Berners-Lee, T. J. (1989). Information management: A proposal (No. CERN-DD-89-001-OC). Boll, F., Brune, P., & Gewald, H. (2017). Towards your Parents’ Social Network Platform: Design of a User Interface for the Age of Retirement. In Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences. Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık. Chou, W. H., Lai, Y. T., & Liu, K. H. (2013). User requirements of social media for the elderly: a case study in Taiwan. Behaviour & Information Technology, 32(9), 920-937. Constantinides, E., Fountain, S. J. (2008). Web 2.0: Conceptual foundations and marketing issues. Journal of direct, data and digital marketing practice, 9(3), 231-244. Cornejo, R., Tentori, M., & Favela, J. (2013). Enriching in-person encounters through social media: A study on family con- nectedness for the elderly. International Journal of Human-Computer Studies, 71(9), 889-899. Cotton, B., & Oliver, R. (1997). Siberuzay sözlüğü. (Ö. Arıkan ve Ö. Çenderoğlu, Çev.). İstanbul: Yapı ve Kredi Kültür Yayınları. Dix, A. (2009). Human-computer interaction. In Encyclopedia of database systems. USA: Springer. Jones, M., Marsden, G. (2006). Mobile interaction design. England: John Wiley & Sons Publication. Facebook 2016 Kullanıcı İstatistikleri, Erişim Tarihi: 24.04.2017. https://newsroom.fb.com/company-info/. ISO 9241-11(1998). Erişim Tarihi: 20.01.2018. https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9241:-11:ed-1:v1:en. Karasar, N., (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım. Krippendorff, K. (2012). Content analysis: an introduction to its methodology. USA: Sage Publications. Kueider, A. M., Parisi, J. M., Gross, A. L., & Rebok, G. W. (2012). Computerized cognitive training with older adults: a systematic review. PloS one, 7(7), e40588. Marcotte, E. (2010). Responsive web design. Erişim Tarihi:15.01.2018 http://alistapart.com/article/responsive-web-design. Nash, K. M. (2009). New technologies, old problems-social media in the workplace. Minnesota Employment Law NIBM, 1(3), 6-7. Neugarten, B. L. (1996). The meanings of age: Selected papers of Bernice L. Neugarten. (D. A. Neugarten, Ed.) (3rd ed.). London, England: University Of Chicago Press. Nguyen T, Irizarry C, Garrett R et al., Access to mobile communications by older people, Australasian Journal on Ageing, Vol 34 No 2 June 2015, E7–E1. DOI: 10.1111/ajag.12149 Quinn, K. (2018). Cognitive effects of social media use: A case of older adults. Social Media+ Society, 4(3), 2056305118787203. Petrovèiè, A., Fortunati, L., Vehovar, V., Kavèiè, M., & Dolnièar, V. (2015). Mobile phone communication in social support networks of older adults in Slovenia. Telematics and Informatics, 32(4), 642–655. doi:10.1016/j.tele.2015.02.005 Pew Research Center. (2017). Erişim Tarihi: 19.10.2017. http://www.pewinternet.org/fact-sheet/social-media/. Rosales, A., & Fernández-Ardèvol, M. (2016). Beyond WhatsApp: Older people and smartphones. Romanian Journal of Communication and Public Relations, 18(1), 27-47. Sekaran, Uma (2008), Research Methods for Business a Skill Building Approach. New York: John Willey Sons, Inc. Stone, D., Jarrett, C., Woodroffe, M., Minocha, S. (2005). User interface design and evaluation. UK: Morgan Kaufman. Tapia, A. (2003). Graphic design in the digital era: the rhetoric of hypertext. Design Issues, 19(1), 5-24. Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık. WeAreSocial (2017). Digital in 2017: global overview. Erişim Tarihi: 22.04.2017. https://wearesocial.com/special-reports/ digital-in-2017-global-overview. White, A. W. (2011). The elements of graphic design: space, unity, page architecture, and type. USA: Allworth Press. World report on ageing and health, World Health Organization, http://apps.who.int/iris/bitstream/hand- le/10665/186463/9789240694811_eng.pdf;jsessionid=ACA4F41E50DCB0811902AF1075C1D3F3?sequence=1;Erişim tarihi: 21.09.2017
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Baranseli Bu kişi benim

Soner Kaya

Mine Şen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Baranseli, E., Kaya, S., & Şen, M. (2018). 60 Yaş Üstü Sosyal Medya Kullanıcılarının Kullanıcı Arayüzü Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma Çalışması. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 8(2), 226-248. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.530160