Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Dörtlü Atlı Grup Olarak “Quadriga” ile “Mahşerin Dört Atlisı”nın İlişkilendirilmesi ve Sanatsal Yansımaları

Yıl 2017, , 104 - 126, 01.06.2017
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.562960

Öz





Sanatın tarihi aslında bir yönüyle insanlıın da tarihidir. Ortaya konulan ürünler
ça
lar boyu benzer ekillerde bir devamlılık göstermiş, bu durum da geçmiş ve gelecek
arasında b
ir balantı kurulmasına neden olmutur. İşte bu devamlılık gösteren tarihsel
görsellerden b
irisi de, dört atın çektiği arabanın (Quadriga) yer aldıı sanatsal kompozisyonlardır. Binlerce yıllık süreç içerinde sanata konu olan bu olayda kullanılan hay-
vanların neden at oldu
u, atlarının sayısının neden dört olduu, farklı inanç sitemleri
i
çerisinde aynı özelliklerin neden tekrarlandıı ve benzerlik gösterdiği, bu benzerliklerin
b
ir tesadüf eseri mi yoksa etkilenme neticesinde mi olutuu cevaplanması gereken sorular olarak görülmektedir. 





Kaynakça

  • KAYNAKÇA Baynes, N. (1925/1943). The byzantine empire. Oxford University Press, Oxford. Büyük Larousse-15 (1986). Mahşer, İstanbul: Milliyet Gazetecilik A.Ş., (s.7678).
  • Büyük Larousse-19 (1986). Quadriga, İstanbul: Milliyet Gazetecilik A.Ş., (s. 9647). Cameron, A. (1973). Porphyrius the charioteer. Clarendon Press, Oxford.
  • Cömert, B. (1980). Mitoloji ve ikonografi, Ankara: Meteksan Ltd. Şti.
  • Dinler Tarihi Ansiklopedisi-2 (1999). Sabah Dış Ticaret ve Pazarlama A.Ş. Şan Grafik, İstanbul.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-2 (1997). “Hipodrum”, İstanbul: Yem Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları), (s.790).
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-3 (1997). “Quadriga”, İstanbul: Yem Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları), (s.1532).
  • Erkal, M. (2000). Semboller ve yorumları, İstanbul: Zafer Matbaası.
  • Ferguson, G. (1961). Sings&symbols in christian art, London: Oxford University Press.
  • Gerçek, F. (1999). Türk müzeciliği, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Gezgin, D. (2014). Hayvan mitosları, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Gombrıch, E. H. (1986). Sanatın öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Graves, R. (2012). Yunan mitleri, İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Hafner, G. (1938). Viergespanne in vorderansicht: die repräsentative darstellung der quadriga in der griechischen und der späteren kunst, Neue Deutsche Forschungen Ab. Archäologie, Band 2, Junker und Dünnhaupt Verlag, Berlin.
  • Jacoff, M. (1994). The horses of san marco and the quadriga of the lord, Princeton University Press.
  • Ladd, Brian (1997). The ghosts of berlin, The University of Chicago Press, Chicago.
  • Panofsky, E. (2012). İkonoloji araştırmaları-rönesans sanatında insancıl temalar, İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Sönmez, A. (2014). Osmanlı devleti’nde eski eser kaçakçılığı truva örneği, İstanbul: Kitr Yayınları.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (1994). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tükel, U. (1997). Dürer, Albrecht, Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi-1 (s. 493), İstanbul: Yem Yayın (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları).
  • Wölfflin, H. (1995). Sanat tarihinin temel kavramları, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yaraş, F. E. (1997). Halikarnassos, Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi-2 (s. 746), İstanbul: Yem Yayın (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları).
  • İnternet Kaynakları
  • https://turkiyekayipkulturhazineleriniariyor.wordpress.com/kayip-kultur-hazinelerithe-lost-heritage/almanyagermany/ helios-kabartmasi/ (Erişim tarihi: 11.12.2016)
  • https://publicdomainreview.org/collections/the-four-horsemen-of-the-apocalypse/ (Erişim tarihi: 19.12.2016) https://www.gotquestions.org/Turkce/mahserin-dort-atlisi.html (Erişim tarihi: 19.12.2016)

Relating “Quadriga” as a Group of Four Horses to “Four Horsemen of the Apocalypse” and Artistic Reflections

Yıl 2017, , 104 - 126, 01.06.2017
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.562960

Öz









History of art may actually be considered the history of humanity. The work of arts has
had a cont
inuity in similar forms, which has led to a connection between the past and
the future. One of the h
istorical images within this continuity is the artistic compositions
featur
ing a chariot drawn by four horses (Quadriga). In this phenomenon, which has
been a subject of art for thousands of years, why horses were the an
imals used, why there
were four of them, why the same character
istics were used in different belief systems, and
whether these s
imilarities were coincidence or out of inspiration have been considered
quest
ions to be answered. 





Kaynakça

  • KAYNAKÇA Baynes, N. (1925/1943). The byzantine empire. Oxford University Press, Oxford. Büyük Larousse-15 (1986). Mahşer, İstanbul: Milliyet Gazetecilik A.Ş., (s.7678).
  • Büyük Larousse-19 (1986). Quadriga, İstanbul: Milliyet Gazetecilik A.Ş., (s. 9647). Cameron, A. (1973). Porphyrius the charioteer. Clarendon Press, Oxford.
  • Cömert, B. (1980). Mitoloji ve ikonografi, Ankara: Meteksan Ltd. Şti.
  • Dinler Tarihi Ansiklopedisi-2 (1999). Sabah Dış Ticaret ve Pazarlama A.Ş. Şan Grafik, İstanbul.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-2 (1997). “Hipodrum”, İstanbul: Yem Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları), (s.790).
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-3 (1997). “Quadriga”, İstanbul: Yem Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları), (s.1532).
  • Erkal, M. (2000). Semboller ve yorumları, İstanbul: Zafer Matbaası.
  • Ferguson, G. (1961). Sings&symbols in christian art, London: Oxford University Press.
  • Gerçek, F. (1999). Türk müzeciliği, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Gezgin, D. (2014). Hayvan mitosları, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Gombrıch, E. H. (1986). Sanatın öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Graves, R. (2012). Yunan mitleri, İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Hafner, G. (1938). Viergespanne in vorderansicht: die repräsentative darstellung der quadriga in der griechischen und der späteren kunst, Neue Deutsche Forschungen Ab. Archäologie, Band 2, Junker und Dünnhaupt Verlag, Berlin.
  • Jacoff, M. (1994). The horses of san marco and the quadriga of the lord, Princeton University Press.
  • Ladd, Brian (1997). The ghosts of berlin, The University of Chicago Press, Chicago.
  • Panofsky, E. (2012). İkonoloji araştırmaları-rönesans sanatında insancıl temalar, İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Sönmez, A. (2014). Osmanlı devleti’nde eski eser kaçakçılığı truva örneği, İstanbul: Kitr Yayınları.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (1994). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tükel, U. (1997). Dürer, Albrecht, Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi-1 (s. 493), İstanbul: Yem Yayın (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları).
  • Wölfflin, H. (1995). Sanat tarihinin temel kavramları, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yaraş, F. E. (1997). Halikarnassos, Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi-2 (s. 746), İstanbul: Yem Yayın (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları).
  • İnternet Kaynakları
  • https://turkiyekayipkulturhazineleriniariyor.wordpress.com/kayip-kultur-hazinelerithe-lost-heritage/almanyagermany/ helios-kabartmasi/ (Erişim tarihi: 11.12.2016)
  • https://publicdomainreview.org/collections/the-four-horsemen-of-the-apocalypse/ (Erişim tarihi: 19.12.2016) https://www.gotquestions.org/Turkce/mahserin-dort-atlisi.html (Erişim tarihi: 19.12.2016)
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yüksel Göğebakan

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Göğebakan, Y. (2017). Dörtlü Atlı Grup Olarak “Quadriga” ile “Mahşerin Dört Atlisı”nın İlişkilendirilmesi ve Sanatsal Yansımaları. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(1), 104-126. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.562960