Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sea / Water Metaphor in Turkish Landscape Painting in the Context of Islamic Mythology and Aesthetics

Yıl 2019, , 370 - 387, 20.12.2019
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.691298

Öz

Turkish painting begins with landscapes. Landscapes are views of Istanbul where painters live. Naturally, these landscapes also include sea views. The aim of the research is to focus on which meaning shifts that the marine element includes in these views as a metaphor. It is of importance that how Turkish Landscape Picture is influenced by Western art, as in the example of how it creates an attitude towards the sea / water with an exuberant view of romance. The views of the sea or water in the landscape paintings are impressive because of the emotions in the spiritual dimension it creates on the human and the painter. The formation of this influence is the result of a combination of cultural accumulation and experience. This research was designed for metaphors of sea or water element in Turkish Landscape Painting. For this reason, Islamic aesthetics and Islamic mythology have been studied in research with Western mythology and painting because the data on the causality of the Turkish Landscape Painting in this sense emerge and are formed by the cultural institutions and the traditional belief ties that are effective for a certain period of time.

Kaynakça

  • And, M. (2010). Minyatürlerle Osmanlı- İslam Mitologyası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Arsal, O. (2000). Modern Osmanlı Resminin Sosyolojisi (1839- 1924). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Buğra, H. B. (2007). 1914’lerden 1940’lara Türk Resim ve Romanında Gerçekçilik. Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Burke, P. (2003). Tarihin Görgü Tanıkları (Çev: Z. Yelçe). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Draaisma, D. (2014). Bellek Metaforları (Çev: G. Koca). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gezgin, D. (2016). Su Mitosları. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Giray, K. (1999). İstanbul Resim Ve Heykel Müzesi Koleksiyonu’ndan Örneklerle Manzara. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Gombrich, E. H. (1980). Sanatın Öyküsü ( Çev: B. Cömert). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Günay, H. M. Su, https://cdn.islamansiklopedisi.org.tr/dosya/37/C37023571.pdf. (Erişim Tarihi: 01. 01. 2019).
  • Gürçağlar, A. Denizin ve gemilerin romantik yorumcusu: Diyarbakırlı Tahsin, http://www.antikalar.com/diyarbakirli- tahsin. (Erişim Tarihi: 16.02.2019).
  • İnan, A. (1976). Eski Türk Dini Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. Koç, T. (2017). İslam Estetiği. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Ögel, B. (1971). Türk Mitolojisi II. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Görsel 1: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/The_Voyage_of_the_Car dinal_Infante_Ferdinand_of_Spain_from_Barcelona_to_Genoa_in_April_1633%2C_with_Neptune_Calming_the_ Tempest%2C_by_Peter_Paul_Rubens%2C_1635_Fogg_Art_Museum_DSC02322.JPG, (Erişim Tarihi: 05. 02. 2019).
  • Görsel 2: https://www.tate.org.uk/art/images/work/N/N00/N00493_10.jpg, (Erişim Tarihi: 28. 12. 2018).
  • Görsel 3: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fighting_Temeraire#/media/File:The_Fighting_ Temeraire,_JMW_Turner,_National_Gallery.jpg, (Erişim Tarihi: 02.01.2019).
  • Görsel 4: https://bestarts.org/ba/wp-content/uploads/2014/12/John-Constable-Rough-Sea-1024x660.jpg, (Erişim Tarihi: 12. 12. 2018).
  • Görsel 5: And, M. (2010). Minyatürlerle Osmanlı- İslam Mitologyası, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s. 105. Görsel 6: And, M. (2010). Minyatürlerle Osmanlı- İslam Mitologyası, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s.218
  • Görsel 7: Erol, T. ve Renda, G. (1981), Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, Cilt 1, İstanbul: Tiglat Basımevi, s. 103
  • Görsel 8: Özdeniz, E. (2000), Türk Deniz Subayı Ressamları, 2000, Viya Tanıtım, İstanbul, s. 49.
  • Görsel 9: Giray, K. (1999). İstanbul Resim Ve Heykel Müzesi Koleksiyonu’ndan Örneklerle Manzara, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. S.154
  • Görsel 10: https://www.modarituel.com/wp-content/uploads/2018/04/Ressam-Hoca-Ali-R%C4%B1za.jpg, (Erişim Tarihi: 25.11. 2018).
  • Görsel 11: https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2013/european-paintings-l13101/lot.269.html?locale=en, (Erişim Tarihi: 21. 12. 2018).
  • Görsel 12: https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2013/european-paintings-l13102/lot.115.html?locale=en, (Erişim Tarihi: 17. 11. 2018).
  • Görsel 13: Giray, K. (1999). İstanbul Resim Ve Heykel Müzesi Koleksiyonu’ndan Örneklerle Manzara, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, S.225.

İslam Mitolojisi ve Estetiği Bağlamında Türk Manzara Resminde Deniz / Su Metaforu

Yıl 2019, , 370 - 387, 20.12.2019
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.691298

Öz

Türk Resmi manzarayla başlar. Manzaralar, ressamların yaşamlarını sürdürdükleri yer olan İstanbul’un görünümleridir. Doğal olarak bu manzaralar, deniz görünümlerini de içermektedir. Araştırmanın amacı, bu görünümlerdeki deniz öğesinin bir metafor olarak, hangi anlam kaymalarını içerdiği üzerine odaklanmaktadır. Türk Manzara Resmi Batı resmi kaynaklı bir birikimden nasıl etkilendiği, örneğin Romantizm gibi coşumcu bir manzara anlayışıyla deniz/ suya karşı nasıl bir tavır oluşturduğu önem kazanmaktadır. Manzara resimlerinde deniz ya da su görünümleri insan ve ressam üzerinde tinsel boyutta yarattığı duygular nedeniyle etkileyici olmaktadır. Bu etkileyiciliğin oluşumu, kültürel birikimin ve deneyimin bileşkesi sonucu ortaya çıkmaktadır. Bu araştırma Türk Manzara Resminde deniz ya da su metaforlarına yönelik olarak kurgulanmıştır. Bu nedenle de İslam estetiği ve İslam mitolojisi, Batı mitolojisi ve resmiyle beraber ağırlıklı olarak araştırma içerisinde incelenmiştir. Çünkü Türk Manzara Resminin bu anlamda ki nedenselliğine ilişkin veriler, kültür kurumlarının biçimlendirdiği ve belirli bir süre etkin olan geleneksel inanç bağlarından kaynaklı olarak ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • And, M. (2010). Minyatürlerle Osmanlı- İslam Mitologyası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Arsal, O. (2000). Modern Osmanlı Resminin Sosyolojisi (1839- 1924). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Buğra, H. B. (2007). 1914’lerden 1940’lara Türk Resim ve Romanında Gerçekçilik. Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Burke, P. (2003). Tarihin Görgü Tanıkları (Çev: Z. Yelçe). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Draaisma, D. (2014). Bellek Metaforları (Çev: G. Koca). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gezgin, D. (2016). Su Mitosları. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Giray, K. (1999). İstanbul Resim Ve Heykel Müzesi Koleksiyonu’ndan Örneklerle Manzara. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Gombrich, E. H. (1980). Sanatın Öyküsü ( Çev: B. Cömert). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Günay, H. M. Su, https://cdn.islamansiklopedisi.org.tr/dosya/37/C37023571.pdf. (Erişim Tarihi: 01. 01. 2019).
  • Gürçağlar, A. Denizin ve gemilerin romantik yorumcusu: Diyarbakırlı Tahsin, http://www.antikalar.com/diyarbakirli- tahsin. (Erişim Tarihi: 16.02.2019).
  • İnan, A. (1976). Eski Türk Dini Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. Koç, T. (2017). İslam Estetiği. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Ögel, B. (1971). Türk Mitolojisi II. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Görsel 1: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/The_Voyage_of_the_Car dinal_Infante_Ferdinand_of_Spain_from_Barcelona_to_Genoa_in_April_1633%2C_with_Neptune_Calming_the_ Tempest%2C_by_Peter_Paul_Rubens%2C_1635_Fogg_Art_Museum_DSC02322.JPG, (Erişim Tarihi: 05. 02. 2019).
  • Görsel 2: https://www.tate.org.uk/art/images/work/N/N00/N00493_10.jpg, (Erişim Tarihi: 28. 12. 2018).
  • Görsel 3: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fighting_Temeraire#/media/File:The_Fighting_ Temeraire,_JMW_Turner,_National_Gallery.jpg, (Erişim Tarihi: 02.01.2019).
  • Görsel 4: https://bestarts.org/ba/wp-content/uploads/2014/12/John-Constable-Rough-Sea-1024x660.jpg, (Erişim Tarihi: 12. 12. 2018).
  • Görsel 5: And, M. (2010). Minyatürlerle Osmanlı- İslam Mitologyası, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s. 105. Görsel 6: And, M. (2010). Minyatürlerle Osmanlı- İslam Mitologyası, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s.218
  • Görsel 7: Erol, T. ve Renda, G. (1981), Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, Cilt 1, İstanbul: Tiglat Basımevi, s. 103
  • Görsel 8: Özdeniz, E. (2000), Türk Deniz Subayı Ressamları, 2000, Viya Tanıtım, İstanbul, s. 49.
  • Görsel 9: Giray, K. (1999). İstanbul Resim Ve Heykel Müzesi Koleksiyonu’ndan Örneklerle Manzara, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. S.154
  • Görsel 10: https://www.modarituel.com/wp-content/uploads/2018/04/Ressam-Hoca-Ali-R%C4%B1za.jpg, (Erişim Tarihi: 25.11. 2018).
  • Görsel 11: https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2013/european-paintings-l13101/lot.269.html?locale=en, (Erişim Tarihi: 21. 12. 2018).
  • Görsel 12: https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2013/european-paintings-l13102/lot.115.html?locale=en, (Erişim Tarihi: 17. 11. 2018).
  • Görsel 13: Giray, K. (1999). İstanbul Resim Ve Heykel Müzesi Koleksiyonu’ndan Örneklerle Manzara, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, S.225.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Ünsal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Ünsal, E. (2019). İslam Mitolojisi ve Estetiği Bağlamında Türk Manzara Resminde Deniz / Su Metaforu. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 9(2), 370-387. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.691298