Patriarchal socially structure in the nineteenth century was grounded on a strong base through
the statements of the philosophers and scientists of the period. It was prescribed that the duty of
a woman is to reproduce and they were kept away from the public-private spaces and intellectual
sphere, their lives were tried to be fictionalise by giving them the roles of a good mother and an ethical wife. Sexual discrimination was experienced at a peak level in this century, Impressionist artist
Mary Cassatt tried to exist with her plastic works. She managed to display a resistance despite the
effects of marginalising ideology of masculine power on her. She reflects this opposite attitude by
the signification of the places that she fictionalises in her paintings, by the way that she reflects the
women images and by the dialectics that she could not build with the spectator.
In this study, the works of impressionist artist Mary Cassatt were dealt with in terms of feministic theory the period, and her feministic statement which the artist displays with her plactic works,
against patriarchal dominance was tried to be revealed.
BERGER J. (1995). Görme Biçimleri. 6. Basım. (Çev: Y. Salman). İstanbul: Metis Yayınları.
BERKTAY F. (2012). Tarihin Cinsiyeti. 4. Basım. İstanbul: Metis Yayınları.
CORBİN A., Courtine J.J., Vigarello G. (2011) , Bedeni Tarihi 2, Fransız Devrimi’nden Büyük Savaş’a, 1. Basım, (Çev. Orçun Türkay), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
ERİM Ş.(2006). Resim Sanatında İç Mekan Olarak “Ev İçi Konulu Resimler”, Çanakkale:Yüksek Lisans Tezi.
GOMBRİCH E. H. (1999 ). Sanatın Öyküsü, 2. Basım, ( Çev. Erol Erduran- Ömer Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.
GÜRÇAĞLAR A. (2003). “19. Yüzyıl Batı Resim Sanatına Biçim Veren Kaynaklar Avrupa Sanatında Japon Resminin Etkisi”, Toplumsal Tarih, S.117, Eylül, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul, 2003:56-61.
HARVEY D. (2012). Postmodernliğin Durumu. Kültürel Değişimin Kökenleri. 6. Basım (Çev: S. Savran) İstanbul: Metis Yayınları.
İNANKUR Z. (1997), 19. Yüzyıl Avrupasında Heykel ve Resim Sanatı, 1. Basım, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
KÜÇÜKKALAY M. (1997). “Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisa- di ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Cilt.2 S.2. Güz. S.51-68. edergi.sdu.edu.tr › GİRİŞ › Cilt 2, Sayı 2 (1997) › KÜÇÜK- KALAY. (Erişim Tarihi: 22.02.2014)
ÖZGENÇ N. (2011). “Dünden Bugüne Batı Resim Sanatında Kadın-Mekan İlişkisi”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi. Sayı.19 s.89-96.
POLLOCK G. (2008). “Modernlik ve Kadınlığın Mekanları”. Sanat/ Cinsiyet Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri. 3. Basım. (Ed: A. Antmen) İstanbul: İletişim Yayınları. s. 187 – 247
SANKIR H. (2010). “Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Anlamlandırılış Biçiminin Kadın Sanatçı Kimliğinin Oluşum Süre- cine Etkileri”. S.24. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar e-dergisi. www.sdergi.hacettepe.edu.tr/hasan_san- kir_1_1010.pdf ( Erişim Tarihi:15.02.2014)
XIX. yüzyılın ataerkil toplum yapısı; dönemin düşünür ve bilim adamlarının ırk-cinsiyet söylemleriyle güçlü bir temel üzerine oturtulmuştur. Kadının görevinin üreme olduğu salık verilerek kamusal- özel olarak ayrılan mekânlar, kadını entelektüel yaşamdan uzak tutmuş, iyi anne, ahlâklı eş rolleri üzerinden yaşamı kurgulanmaya çalışılmıştır. Cinsiyet ayrımcılığının en üst seviyede yaşandığı bu yüzyılda, İzlenimci ressam Mary Cassatt plastik çalışmalarıyla var olmaya çalışmış, eril iktidarın ötekileştirici ideolojisinin üzerinde bıraktığı etkilere rağmen bir direniş oluşturmayı başarmıştır. Bu karşı tavrını resimlerinde kurguladığı mekânların yeniden anlamlandırılması, kadın imgelerinin yansıtılış biçimleri, izleyiciyle kurulamayan diyalektik ile yansıtmıştır.
Bu çalışmada izlenimci ressam Mary Cassatt’nın resimleri dönemin sosyolojik özellikleri göz önünde bulundurularak feminist kuram açısından ele alınmış, sanatçının plastik çalışmalarıyla ataerkil tahakküme karşı olan feminen söylemi gözler önüne serilmeye çalışılmıştır.
BERGER J. (1995). Görme Biçimleri. 6. Basım. (Çev: Y. Salman). İstanbul: Metis Yayınları.
BERKTAY F. (2012). Tarihin Cinsiyeti. 4. Basım. İstanbul: Metis Yayınları.
CORBİN A., Courtine J.J., Vigarello G. (2011) , Bedeni Tarihi 2, Fransız Devrimi’nden Büyük Savaş’a, 1. Basım, (Çev. Orçun Türkay), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
ERİM Ş.(2006). Resim Sanatında İç Mekan Olarak “Ev İçi Konulu Resimler”, Çanakkale:Yüksek Lisans Tezi.
GOMBRİCH E. H. (1999 ). Sanatın Öyküsü, 2. Basım, ( Çev. Erol Erduran- Ömer Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.
GÜRÇAĞLAR A. (2003). “19. Yüzyıl Batı Resim Sanatına Biçim Veren Kaynaklar Avrupa Sanatında Japon Resminin Etkisi”, Toplumsal Tarih, S.117, Eylül, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul, 2003:56-61.
HARVEY D. (2012). Postmodernliğin Durumu. Kültürel Değişimin Kökenleri. 6. Basım (Çev: S. Savran) İstanbul: Metis Yayınları.
İNANKUR Z. (1997), 19. Yüzyıl Avrupasında Heykel ve Resim Sanatı, 1. Basım, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
KÜÇÜKKALAY M. (1997). “Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisa- di ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Cilt.2 S.2. Güz. S.51-68. edergi.sdu.edu.tr › GİRİŞ › Cilt 2, Sayı 2 (1997) › KÜÇÜK- KALAY. (Erişim Tarihi: 22.02.2014)
ÖZGENÇ N. (2011). “Dünden Bugüne Batı Resim Sanatında Kadın-Mekan İlişkisi”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi. Sayı.19 s.89-96.
POLLOCK G. (2008). “Modernlik ve Kadınlığın Mekanları”. Sanat/ Cinsiyet Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri. 3. Basım. (Ed: A. Antmen) İstanbul: İletişim Yayınları. s. 187 – 247
SANKIR H. (2010). “Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Anlamlandırılış Biçiminin Kadın Sanatçı Kimliğinin Oluşum Süre- cine Etkileri”. S.24. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar e-dergisi. www.sdergi.hacettepe.edu.tr/hasan_san- kir_1_1010.pdf ( Erişim Tarihi:15.02.2014)
Serbest Yılmaz, B. (2015). Feminist Eleştiri Kuramının Mary Cassatt’nın Yapıtlarına Uygulanması. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 5(8), 75-92. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.220241