The aim of this study is to provide exercise and etude suggestions for the challenges, which have
been determined in accordance with the opinions of cello instructors, who conduct cello courses at
Faculties of Education Departments of Music Teaching, confronted while playing Georg Eduard
Goltermann’s Cello Concerto Op.65 No.4’s 1st movement, which is in the curriculum of Faculties of
Education Departments of Music Teaching. The population of the study consists of cello instructors
at the Faculties of Education Divisions of Music Education in Turkey, and materials provided at
these institutions for cello education. This is a descriptive study and general scanning model has
been used. Data have been collected by means of questionnaires prepared upon expert opinions.
COŞKUNER, Sonat. (2007). Türkiye’de Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri (Yaylı Çalgılar) Bireysel Çalgı Eğitimi Dersinde Piyano Eşlikli Çalışmalara İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bi- limleri Enstitüsü, Ankara.
GEESEMAN, Katherine Ann. (2011). The Rise and Fall of The Cellist – Composer of The Nineteenth Century: A Comp- rehensive Study of The Life and Works of Georg Goltermann Including A Complete Catalog of His Cello Compositions, Unpublished Doctoral’s Thesis, The Florida State University College of Music, ABD.
GÖK, Murat. (2006). Gazi Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Bölümü Öğrenci Orkestrasının Seslendirdiği Eserlerin Viyo- lonsel Partilerinin Ottokar Sevcik Op. 2 5 Numaralı Etütte Yer Alan Varyasyonlar Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
GÜNAY, E. ve UÇAN, A. (1980). Çevreden Evrene Keman Eğitimi 1, Ankara: Önder Matbaa.
İLYASOĞLU, Evin. (2003). Zaman İçinde Müzik, Başlangıcından Günümüzde Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi. (7. Ba- sım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
JOHNSTONE, David. (Bilinmiyor). Goltermann, Georg – A Largely Forgotten German Romantic Cellist. http://www. johnstone-music.com/articulos/music/6037/vlc24-article-the-music-of-goltermann-a-largely-forgotten-german-romantic- cellist-/ adresinden 4 Şubat 2012’de alınmıştır.
MİMAROĞLU, İlhan. (1999). Müzik Tarihi. (6. Basım). İstanbul: Varlık Yayınları.
RAYCHEV, Evgeni. Dimitrov. (2003). The Virtuoso Cellist – Composers From Luigi Boccherini to David Popper: A Review of Their Lives and Works, Unpublished Doctoral’s Thesis, The Florida State University College of Music, ABD.
TOPOĞLU, O. ve ERDEN, E. (2012). Bireysel Çalgı Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Akademik Bakış Dergisi. Sayı 31, Sayfa 2.
Bu araştırmanın amacı, Georg Eduard Goltermann Op.65 4. Viyolonsel Konçertosunun I. Bölümünün çalınmasında Eğitim Fakülteleri Müzik Öğretmenliği Anabilim Dallarında viyolonsel derslerine giren öğretim elemanlarının görüşleri doğrultusunda belirlenen güçlüklerle, araştırmacı ve öğretim elemanlarının bu güçlüklere yönelik önerdiği etüt ve alıştırma önerileri getirmektir. Araştırmanın evrenini Türkiye’deki Eğitim Fakültelerinin Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında görev yapan viyolonsel öğretim elemanları ve bu kurumlarda verilen viyolonsel eğitiminde kullanılan materyaller oluşturmaktadır. Araştırma betimsel nitelikli olup, genel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, uzman görüşü alınarak hazırlanan anket yoluyla toplanmıştır.
COŞKUNER, Sonat. (2007). Türkiye’de Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri (Yaylı Çalgılar) Bireysel Çalgı Eğitimi Dersinde Piyano Eşlikli Çalışmalara İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bi- limleri Enstitüsü, Ankara.
GEESEMAN, Katherine Ann. (2011). The Rise and Fall of The Cellist – Composer of The Nineteenth Century: A Comp- rehensive Study of The Life and Works of Georg Goltermann Including A Complete Catalog of His Cello Compositions, Unpublished Doctoral’s Thesis, The Florida State University College of Music, ABD.
GÖK, Murat. (2006). Gazi Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Bölümü Öğrenci Orkestrasının Seslendirdiği Eserlerin Viyo- lonsel Partilerinin Ottokar Sevcik Op. 2 5 Numaralı Etütte Yer Alan Varyasyonlar Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
GÜNAY, E. ve UÇAN, A. (1980). Çevreden Evrene Keman Eğitimi 1, Ankara: Önder Matbaa.
İLYASOĞLU, Evin. (2003). Zaman İçinde Müzik, Başlangıcından Günümüzde Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi. (7. Ba- sım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
JOHNSTONE, David. (Bilinmiyor). Goltermann, Georg – A Largely Forgotten German Romantic Cellist. http://www. johnstone-music.com/articulos/music/6037/vlc24-article-the-music-of-goltermann-a-largely-forgotten-german-romantic- cellist-/ adresinden 4 Şubat 2012’de alınmıştır.
MİMAROĞLU, İlhan. (1999). Müzik Tarihi. (6. Basım). İstanbul: Varlık Yayınları.
RAYCHEV, Evgeni. Dimitrov. (2003). The Virtuoso Cellist – Composers From Luigi Boccherini to David Popper: A Review of Their Lives and Works, Unpublished Doctoral’s Thesis, The Florida State University College of Music, ABD.
TOPOĞLU, O. ve ERDEN, E. (2012). Bireysel Çalgı Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Akademik Bakış Dergisi. Sayı 31, Sayfa 2.
Orhan, Ş., & Çınardal, L. (2015). Goltermann 4.Viyolonsel Konçertosunun 1.Bölümünde Karşılaşılan Güçlüklere Yönelik Çözüm Önerileri. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 5(8), 108-127. https://doi.org/10.20488/austd.76716