BibTex RIS Kaynak Göster

The Contribution of World's Cultural Entities to Tourism and Economy

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 48 - 71, 01.12.2015
https://doi.org/10.20488/austd.13781

Öz









Everything produced by man as a reflection of his mind is accepted as cultural entity. These
entities which have historical and cultural importance also have intellectual and economical value.
Their intellectual value comes from their being entities of humanity which must be protected regardless of their financial benefits. In this respect, the protection of these entities is significant due
to reasons beyond any financial interests. The economical value of the cultural entities is related
with the financial benefits accrued from them. Especially the recent developments in world tourism
have caused these entities to turn into commercial materials with considerable income. This study
handles the necessity of the protection of the cultural entities in terms of their financial contributions as a result of their touristic value. 





Kaynakça

  • Ahunbay, Z. (1997). “Onarım ve Koruma”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-III. Yem Yayın Yapı-Endüstri Merkezi Yayın- ları: İstanbul, Sayfa: 1368-1374.
  • AKTOB (Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği) Bülteni (2014). Turizm İstatistikleri: Antalya, 2014.
  • Bektaş, C. (2001). Halk Yapı Sanatı, Literatür Yayınları: İstanbul.
  • Bolay, S. H. (1996). Felsefi Doktrinler ve Terimler Sözlüğü, Akçağ Yayınları: Ankara.
  • Craik, J. (1997). The Culture of Tourism. Touring Cultures: Transformations of Travel and Theory, Sayfa:114–136, London: Routledge.
  • Doğanay, H. (2001). Türkiye Turizm Coğrafyası, Çizgi Kitabevi Yayınları: Konya.
  • Dünya Mirası Listesi’nde Türkiye, http://www.kultur.gov.tr (erişim tarihi 15 Mart 2015).
  • Giritlioğlu, İ., Avcıkurt, C. (Haziran: 2010). “Şehirlerin Bir Turistik Ürün Olarak Pazarlanması, Örnek Şehirler ve Türki- ye’deki Şehirler Üzerine Öneriler (Derlemeden Oluşmuş Bir Uygulama”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 4, Adıyaman, Sayfa: 74-89.
  • Gülcan, B. (2010). “Türkiye’de Kültür Turizminin Ürün Yapısı ve Somut Kültür Varlıklarına Dayalı Ürün Farklılaştırma İhtiyacı”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 2/1 11, Sayfa: 99-120.
  • Herbert, D. (2001). “Literary Places, Tourism and the Heritage Experience”, Annals of Tourism Research, 28(2), Say- fa:312–333.
  • Hughes, H. L. (1987). “Culture as a Tourist Resource: A Theoretical Consideration”, Tourism Management, 8, Sayfa: 205– 216.
  • Hughes, H., ALLEN, D., (2005). “Cultural Tourism in Central and Eastern Europe: the Views of Induced Image Formation Agents”, Tourism Management, 26, Sayfa:173-183.
  • Karadeniz, C., Çıldır, Z. (2012). İngiltere’de Müze Eğitimi “Londra’dan İzlenimler”, Kalem Kitap Yayınları: Ankara. Kocadaş, B. (Yaz: 2005). “Kültür ve Medya”, bilig-Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi: Sayı: 34, Ankara, Sayfa:1-13.
  • Koçak, N., Tandoğan, ve (2008).”Kent Turizmi Kapsamında Fuar ve Sergilerin İzmir Turizmine Olası Etkileri: EXPO Ör- neği”, SOİD Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, Yıl:5, Sayı:2, İzmir, Sayfa: 6-15.
  • Özgüç, N. (2003). Turizm Coğrafyası Özellikler ve Bölgeler, Çantak Kitabevi: İstanbul.
  • Sarıçay, N. S. (2008). Ülkemiz Turist Sektöründe Turist Profili ve Gelir Miktarları, AR&GE Bülten, İzmir.
  • Soysal, İ., (1985). “İletişim İnkılabı ve Milli Kültür”, Erdem Dergisi, Ankara1(1).
  • Tekeli, İ. (2009). Kültür Politikaları ve İnsan Hakları Bağlamında Doğal ve Tarihi Çevreyi Korumak, Tarih Vakfı Yurt Yayınları: İstanbul.
  • Tekeli, İ. (2010). Gündelik Yaşam, Yaşam Kalitesi ve Yerellik Yazıları, Tarih Vakfı Yurt Yayınları: İstanbul.
  • Türkiye Müzeleri 2013 Raporu, http://www.tursab.org.tr/dosya/12194/tursab-turkiye-muzeleri-2013- raporu_12194_5662488.pdf (erişim tarihi 17 Mart 2015).
  • UNWTO Annual Report 2013,
  • http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/pdf/unwto_annual_report_2013_0.pdf, (erişim tarihi 15 Mart 2015).
  • UNWTO Annual Report 2014,
  • http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.netsitesallfilespdfunwto_annual_report_2014.pdf,
  • (erişim tarihi 15 Mart 2015).
  • Xavier, G. (2004). “Is Heritage an Asset or a Liability?”, Journal of Cultural Heritage
  • , Sayfa:301-309.
  • World List, http://whc.unesco.org/en/list (erişim tarihi: 05 Ocak 2015).
  • World Museums, http://www.icom.museum/ (erişim tarihi 15 Mart 2015).
  • World Tourism Organization UNWTO. http://www2.unwto.org/en (erişim tarihi 17 Mart 2015).
  • http://www.abhaber.com/turkiye-ab-uyesi-ulkeler-arasinda-da-yatak-arzini-en-cok-artiran-ulke-old/ (erişim tarihi 25 Mart 2015).
  • http://www.kultur.gov.tr (erişim tarihi 30 Mart 2015).
  • -
  • http://www.sabah.com.tr/fotohaber/turizm/en-cok-turist-ceken-ulkeler/54133 (erişim tarihi 25 Mart 2015).
  • http://www.tursab.org.tr/tr/istatistikler/turizmin-ekonomideki-yeri/gsmh-icindeki-payi-1963-_79.html (erişim tarihi 19 Eylül 2015).

Dünya Üzerindeki Kültürel Varlıkların Turizme ve Ekonomiye Katkısı

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 48 - 71, 01.12.2015
https://doi.org/10.20488/austd.13781

Öz

İnsan elinden düşüncesinin bir sonucu olarak üretilmiş olan her şey kültür varlığı olarak kabul edilmektedir. Tarihsel ve kültürel açıdan önemli bir yere sahip olan bu değerler, bir taraftan entelektüel diğer taraftan da ekonomik açıdan önem taşımaktadırlar. Taşımış olduğu entelektüel değer; onların, hiçbir kazanç getirisi olmadan insanlığa ait korunması gereken bir varlık olmalarıdır. Bu yönüyle bu varlıkların korunması tamamen maddi beklentilerin ötesinde bir önem taşımaktadır. Kültür varlıklarının taşımış olduğu ekonomik değer ise; onların, sağlamış oldukları kazançla ala- kalıdır. Özellikle son yıllarda dünya turizminde yaşanan gelişmeler bu eserlerin önemli miktarda gelir getiren birer meta haline dönüşmelerine neden olmuştur. Yapılan bu çalışmada kültür var- lıklarını korumanın gerekliliği, turizmden dolayı sağlamış oldukları ekonomik katkı boyutuyla ele alınmıştır. 

Kaynakça

  • Ahunbay, Z. (1997). “Onarım ve Koruma”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-III. Yem Yayın Yapı-Endüstri Merkezi Yayın- ları: İstanbul, Sayfa: 1368-1374.
  • AKTOB (Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği) Bülteni (2014). Turizm İstatistikleri: Antalya, 2014.
  • Bektaş, C. (2001). Halk Yapı Sanatı, Literatür Yayınları: İstanbul.
  • Bolay, S. H. (1996). Felsefi Doktrinler ve Terimler Sözlüğü, Akçağ Yayınları: Ankara.
  • Craik, J. (1997). The Culture of Tourism. Touring Cultures: Transformations of Travel and Theory, Sayfa:114–136, London: Routledge.
  • Doğanay, H. (2001). Türkiye Turizm Coğrafyası, Çizgi Kitabevi Yayınları: Konya.
  • Dünya Mirası Listesi’nde Türkiye, http://www.kultur.gov.tr (erişim tarihi 15 Mart 2015).
  • Giritlioğlu, İ., Avcıkurt, C. (Haziran: 2010). “Şehirlerin Bir Turistik Ürün Olarak Pazarlanması, Örnek Şehirler ve Türki- ye’deki Şehirler Üzerine Öneriler (Derlemeden Oluşmuş Bir Uygulama”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 4, Adıyaman, Sayfa: 74-89.
  • Gülcan, B. (2010). “Türkiye’de Kültür Turizminin Ürün Yapısı ve Somut Kültür Varlıklarına Dayalı Ürün Farklılaştırma İhtiyacı”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 2/1 11, Sayfa: 99-120.
  • Herbert, D. (2001). “Literary Places, Tourism and the Heritage Experience”, Annals of Tourism Research, 28(2), Say- fa:312–333.
  • Hughes, H. L. (1987). “Culture as a Tourist Resource: A Theoretical Consideration”, Tourism Management, 8, Sayfa: 205– 216.
  • Hughes, H., ALLEN, D., (2005). “Cultural Tourism in Central and Eastern Europe: the Views of Induced Image Formation Agents”, Tourism Management, 26, Sayfa:173-183.
  • Karadeniz, C., Çıldır, Z. (2012). İngiltere’de Müze Eğitimi “Londra’dan İzlenimler”, Kalem Kitap Yayınları: Ankara. Kocadaş, B. (Yaz: 2005). “Kültür ve Medya”, bilig-Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi: Sayı: 34, Ankara, Sayfa:1-13.
  • Koçak, N., Tandoğan, ve (2008).”Kent Turizmi Kapsamında Fuar ve Sergilerin İzmir Turizmine Olası Etkileri: EXPO Ör- neği”, SOİD Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, Yıl:5, Sayı:2, İzmir, Sayfa: 6-15.
  • Özgüç, N. (2003). Turizm Coğrafyası Özellikler ve Bölgeler, Çantak Kitabevi: İstanbul.
  • Sarıçay, N. S. (2008). Ülkemiz Turist Sektöründe Turist Profili ve Gelir Miktarları, AR&GE Bülten, İzmir.
  • Soysal, İ., (1985). “İletişim İnkılabı ve Milli Kültür”, Erdem Dergisi, Ankara1(1).
  • Tekeli, İ. (2009). Kültür Politikaları ve İnsan Hakları Bağlamında Doğal ve Tarihi Çevreyi Korumak, Tarih Vakfı Yurt Yayınları: İstanbul.
  • Tekeli, İ. (2010). Gündelik Yaşam, Yaşam Kalitesi ve Yerellik Yazıları, Tarih Vakfı Yurt Yayınları: İstanbul.
  • Türkiye Müzeleri 2013 Raporu, http://www.tursab.org.tr/dosya/12194/tursab-turkiye-muzeleri-2013- raporu_12194_5662488.pdf (erişim tarihi 17 Mart 2015).
  • UNWTO Annual Report 2013,
  • http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/pdf/unwto_annual_report_2013_0.pdf, (erişim tarihi 15 Mart 2015).
  • UNWTO Annual Report 2014,
  • http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.netsitesallfilespdfunwto_annual_report_2014.pdf,
  • (erişim tarihi 15 Mart 2015).
  • Xavier, G. (2004). “Is Heritage an Asset or a Liability?”, Journal of Cultural Heritage
  • , Sayfa:301-309.
  • World List, http://whc.unesco.org/en/list (erişim tarihi: 05 Ocak 2015).
  • World Museums, http://www.icom.museum/ (erişim tarihi 15 Mart 2015).
  • World Tourism Organization UNWTO. http://www2.unwto.org/en (erişim tarihi 17 Mart 2015).
  • http://www.abhaber.com/turkiye-ab-uyesi-ulkeler-arasinda-da-yatak-arzini-en-cok-artiran-ulke-old/ (erişim tarihi 25 Mart 2015).
  • http://www.kultur.gov.tr (erişim tarihi 30 Mart 2015).
  • -
  • http://www.sabah.com.tr/fotohaber/turizm/en-cok-turist-ceken-ulkeler/54133 (erişim tarihi 25 Mart 2015).
  • http://www.tursab.org.tr/tr/istatistikler/turizmin-ekonomideki-yeri/gsmh-icindeki-payi-1963-_79.html (erişim tarihi 19 Eylül 2015).
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yüksel Göğebakan

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Göğebakan, Y. (2015). Dünya Üzerindeki Kültürel Varlıkların Turizme ve Ekonomiye Katkısı. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 5(2), 48-71. https://doi.org/10.20488/austd.13781