This research is about the Agora which is the art of Magdalena Abakanowich who is famous
with public arts and accepted as an authority on this field. This paper aims to analyze the individual, local and global interactions of the art as a result of having reflections and senses when meeting
Agora one by one. The installation stands as a good example of how the traces of war embedded in
her childhood memory have been a determining factor in the development of the way she expresses
herself. The sculptures in the installation even if they seem to be created innatentively and crudely
locking important parts of the human body (arms and the head) are charged heavily with metaphorical meaning. the iron-cast sculptures looking as if they are shaped by a single mould are in fact
all different from each other. The artist forming high energy tissues through to the surface of the
statues by her hands has achieved tensional variations. In an era in which everything is aesteticized and visualized, The installation while giving the impression that it is carelessly and randomly
formed, also stimulates an intellectual effort to evaluate the era within its metaphorical meaning
attributed by its irritating, surprising and shocking visuality.
BAUDRILLARD, J. (2006) Sessiz Yığınların Gölgesinde (Çev. Oğuz Adanır), Doğu Batı Yayınları, Ankara
BAUDRILLARD, J. (2010) Kötülüğün Şeffaflığı: Aşırı Fenomenler Üzerine Bir Deneme içinde, (çev. Işık Ergüden), Ayrıntı Yayınları, İstanbul
CAUDWELL, C, (1974), Yanılsama ve Gerçeklik, (Çev. Mehmet, H. Doğan), Payel Yayınları, İstanbul
GASSET, J. O. Y, (2012), Sanatın İnsansızlaştırılması ve Roman Üstüne Düşünceler, (Çev. Neyyire Gül Işık), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
HORKHEIMER, M, (2010), Akıl Tutulması, (Çev. Orhan Koçak), Metis Yayınları, İstanbul
JACOB, M. J, (2012-2013), Sanatçının Eli, Magdalena Abakanowıcz İnsanlık Serüveni Sergi Kataloğu, Akbank Sanat, İstanbul
K. LANGER, S, (2012), Sanat Problemleri, (Çev. A. Feyzi Korur), Mitos-Boyut TEM Yayıncılık, İstanbul KELLEİN, T. (2006), louise Bourgeois. La Famille, Köln/Germany
KUÇURADİ, İ, (1999), Nietzsche ve İnsan, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara
MAY, Rollo. (1998), Yaratma Cesareti, (Çev. A. Oysal), Metis Yayınları, İstanbul
REICHARDT, Jasia. (1982), Magdalena Abakanowicz, Museum of Contemporary Art, Chicago, Abbeville Press, Publisher, New York
ARTNER, A. G, (2006), Provacative Achievement in Grand Park
ABAKANOWICZ, M, (2006 a), http://www.abakanowicz.art.pl/index.php (Erişim:10.05.2013)
ABAKANOWICZ, M, (2005), About Meaning of Sculpture http://www.abakanowicz.art.pl/about/statement.php (Erişim: 15.01.2014)
ZETOUNI, S, (2007), Agora, Art and Experience, Chicago Life Magazine http://www.chicagolife.net/content/art/Agora_ Art_and_Experience (Erişim: 15.05.2013)
BERES L. R. (2013), Crowds and The Slow Death of America, Arts and Opinion http://www.artsandopinion.com/2013_ v12_n1/beres-8cr.htm (Erişim: 20.01.2014)
Magdalena Abakanowicz ve "Agora" Adlı Yerleştirmesi
Bu araştırmada, kamusal alandaki sanat çalışmaları ile dikkat çeken ve yapıtları ile yetkin bir konuma sahip olan Magdalena Abakanowicz’in Agora adlı yerleştirmesi konu edilmektedir. Yazıda Agora ile birebir karşılaşmanın sonucunda edinilen izlenim ve duyumsamalar üzerinden yapıtın bireysel, yerel ve küresel etkenlerle olan etkileşiminin incelenmesi amaçlanmaktadır. Agora, sanatçının çocuk belleğine yer etmiş savaşın vahşetinin kişisel anlatım dilinin biçimlenmesinde belirleyici bir unsur olduğunu yansıtması açısından önemli bir örnektir. Yerleştirmedeki heykeller insan vücudunun baş, kol, el gibi kısımları eksik bırakılarak, gelişigüzel ve kabaca yapılmış gibi görünseler de metaforik anlamlarla yüklüdürler. Demir döküm olan heykeller tek kalıptan dökülmüş izlenimi bırakmalarına rağmen hepsi birbirinden farklıdır. Sanatçı heykellerin yüzeyinde eliyle müdahale ederek oluşturduğu dokularla enerjisi yüksek, gerilimli farklılıklar elde etmiştir. Her şeyin estetikleştirildiği ve görselleştirildiği bir çağda yerleştirmenin gelişigüzel, özensiz yapılmış izlenimi uyandıran görünümüne karşın rahatsız eden, şaşırtan, şoke eden görünümüne yüklenen metaforik anlamlar zihinsel bir çabayı gerektirmekte ve bu yönüyle çağı yeniden düşünmeyi tetiklemektedir.
BAUDRILLARD, J. (2006) Sessiz Yığınların Gölgesinde (Çev. Oğuz Adanır), Doğu Batı Yayınları, Ankara
BAUDRILLARD, J. (2010) Kötülüğün Şeffaflığı: Aşırı Fenomenler Üzerine Bir Deneme içinde, (çev. Işık Ergüden), Ayrıntı Yayınları, İstanbul
CAUDWELL, C, (1974), Yanılsama ve Gerçeklik, (Çev. Mehmet, H. Doğan), Payel Yayınları, İstanbul
GASSET, J. O. Y, (2012), Sanatın İnsansızlaştırılması ve Roman Üstüne Düşünceler, (Çev. Neyyire Gül Işık), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
HORKHEIMER, M, (2010), Akıl Tutulması, (Çev. Orhan Koçak), Metis Yayınları, İstanbul
JACOB, M. J, (2012-2013), Sanatçının Eli, Magdalena Abakanowıcz İnsanlık Serüveni Sergi Kataloğu, Akbank Sanat, İstanbul
K. LANGER, S, (2012), Sanat Problemleri, (Çev. A. Feyzi Korur), Mitos-Boyut TEM Yayıncılık, İstanbul KELLEİN, T. (2006), louise Bourgeois. La Famille, Köln/Germany
KUÇURADİ, İ, (1999), Nietzsche ve İnsan, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara
MAY, Rollo. (1998), Yaratma Cesareti, (Çev. A. Oysal), Metis Yayınları, İstanbul
REICHARDT, Jasia. (1982), Magdalena Abakanowicz, Museum of Contemporary Art, Chicago, Abbeville Press, Publisher, New York
ARTNER, A. G, (2006), Provacative Achievement in Grand Park
ABAKANOWICZ, M, (2006 a), http://www.abakanowicz.art.pl/index.php (Erişim:10.05.2013)
ABAKANOWICZ, M, (2005), About Meaning of Sculpture http://www.abakanowicz.art.pl/about/statement.php (Erişim: 15.01.2014)
ZETOUNI, S, (2007), Agora, Art and Experience, Chicago Life Magazine http://www.chicagolife.net/content/art/Agora_ Art_and_Experience (Erişim: 15.05.2013)
BERES L. R. (2013), Crowds and The Slow Death of America, Arts and Opinion http://www.artsandopinion.com/2013_ v12_n1/beres-8cr.htm (Erişim: 20.01.2014)