BibTex RIS Kaynak Göster

Nâyi Osman Dede'nin Mevlevi Ayinlerinde Makam ve Usul Yapıları

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 199 - 225, 01.12.2015
https://doi.org/10.20488/austd.50424

Öz

Bu makalede, Nâyi Osman Dede’nin bestelediği üç Mevlevi âyini makam ve usul yapıları açısından incelenmiş ve yaşadığı XVIII. yüzyılın dönem özelliklerini bestelerine nasıl yansıttığı incelenmiştir.

İncelemeler sonucunda makam zenginliği açısından Osman Dede’nin âyinlerinin diğer
âyinlerden çok farklı bir yerde durmadığı ve usul kullanımı açısından ilk defa kendinden öncekilerden
farklı usulleri kullandığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ak, A. Ş. (2009). Türk Mûsikîsi Tarihi. Akçağ Yayınları: Ankara.
  • Çevikoğlu, T. (2010). Mevlevîhânelerin Faaliyette Olduğu Dönemde Bestelenmiş Mevlevî Âyinlerinin Usûl-Arûz Vezni İlişkisi Yönünden İncelenmesi, Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.
  • Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (2007). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Mevlevi Âyinleri, Hazırlayan Kosal, C. - Taşan, T. - Ortakale L. (2010). Türk Müzik Kültürü- nün Hafızası Nota Arşivi. AKB Ajansı: İstanbul: http://www.sanatmuziginotalari.com.
  • Kutluğ, F. (2000). Türk Mûsikîsinde Makamlar. Yapı Kredi Yayınları: İstanbul.
  • Özalp, N. (2000). Türk Mûsikîsi Tarihi. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları: İstanbul.

Makam and Usul Structures in Mevlevi Ceremonies which Composed by Nâyi Osman Dede

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 199 - 225, 01.12.2015
https://doi.org/10.20488/austd.50424

Öz









This research focuses on three of Nâyi Osman Dede’s compositions in Mevlevi Ayini form and
aims at understanding how XVIII. century music understanding were reflected in his composition
style, usage of makams and usuls.


According to the analysis results, his ayins were on the same path with other ayin composers in
his era in terms of makam diversity, but he largely diverged from the tradition in usul selections
and makam applications. 





Kaynakça

  • Ak, A. Ş. (2009). Türk Mûsikîsi Tarihi. Akçağ Yayınları: Ankara.
  • Çevikoğlu, T. (2010). Mevlevîhânelerin Faaliyette Olduğu Dönemde Bestelenmiş Mevlevî Âyinlerinin Usûl-Arûz Vezni İlişkisi Yönünden İncelenmesi, Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.
  • Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (2007). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Mevlevi Âyinleri, Hazırlayan Kosal, C. - Taşan, T. - Ortakale L. (2010). Türk Müzik Kültürü- nün Hafızası Nota Arşivi. AKB Ajansı: İstanbul: http://www.sanatmuziginotalari.com.
  • Kutluğ, F. (2000). Türk Mûsikîsinde Makamlar. Yapı Kredi Yayınları: İstanbul.
  • Özalp, N. (2000). Türk Mûsikîsi Tarihi. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları: İstanbul.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Avcı Akbel

Sercan Sahil Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Avcı Akbel, B., & Sahil, S. (2015). Nâyi Osman Dede’nin Mevlevi Ayinlerinde Makam ve Usul Yapıları. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 5(2), 199-225. https://doi.org/10.20488/austd.50424