BibTex RIS Kaynak Göster

Şamanistik İmgelerden Resimsel Dile

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 101 - 110, 01.11.2011

Öz

İmgeler, bir insanda içselleşen duyumlardır. Dünyaya ilişkin verilerin insan duyarlılığında yeniden faaliyete geçmesi durumudur. İnsan, ortada bir obje olmadığı halde, onun görüntüsünü zihninde yeniden canlandırıp görsel hale getirebilir. Bir sanatçı şamanistik bir iletiyi de söylencelerden yola çıkarak simgeler-semboller şeklinde ifade edebilir. Şamanın dünyası, doğal ve özgün gizemini hep koruduğu için sanatçılar bunu eserlerinde kullanma yoluna gitmişlerdir. Özellikle şamanın özgün, yaratıcı ve doğal dansı, içsel trans hali, coşkulu çalgı çalması, zengin hayal dünyası, tecrübeleri, ezoterik sözleri sanatçıların ilgisini çekmiştir. Bütün bunlar imgesel boyutta temel elaman haline gelebilmektedirler. 

Kaynakça

  • ATAKAN Nancy (1998). Arayışlar, YKY: İstanbul
  • BAYAT Fuzuli (2006). Türk Şamanlığı, Ötüken Yayınları: İstanbul
  • BEUYS ETKİNLİKLERİ (1992). a+U.P.S.D. Yayınları: İstanbul
  • BOZKURT Nejat (1992). Sanat ve Estetik Kuramları, Ara Yayınları: İstanbul
  • COMPTON Susan (1994). Marc Chagall, Prestel-Verlag: München
  • DRURY Nevill (1989). Şamanizm, Okyanus Yayınevi: İstanbul
  • ELİADE Mircea (2006). Şamanizm, İmge Yayınevi: Ankara
  • FREUD Sigmund (1991). Düşlerin Yorumu I-II, Payel Yayınları: İstanbul
  • GAARDER Jostein (1994). Sofinin Dünyası, Pan Yayınları: İstanbul
  • HİLAV Selahattin (1990). Felsefe El Kitabı, Gerçek Yayınevi: İstanbul
  • LYNTON Norbert (1982). Modern Sanatın Öyküsü (çev. Cevat Çapan, Sadi Öziş), Remzi Kitabevi: İstanbul
  • MAY Rollo (1992). Yaratma Cesareti, Metis Yayınları: İstanbul
  • YILMAZ Mehmet (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ütopya Yayınevi: Ankara

Abstract Pictorial Images in The Teaching of Shaman

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 101 - 110, 01.11.2011

Öz

Images could be regarded as internalized sensations. They stand for the state where outputs of the earth react in human sensitivity. One can visualise the image of an object in its absence and create its visual illustration. Artist can express shamanistic messages through myths in the form of symbols. Since shaman’s world conserve its natural and unique mystery ever, artists tend to employ it in their works. Particularly shaman’s unique, creative and natural dance, his inner trance state, ecstasic instrument playing, rich imagination, experiences and esoteric sayings arouse artists’s interest. All these aspects could be utilized as essential elements in the world of imagery. 

Kaynakça

  • ATAKAN Nancy (1998). Arayışlar, YKY: İstanbul
  • BAYAT Fuzuli (2006). Türk Şamanlığı, Ötüken Yayınları: İstanbul
  • BEUYS ETKİNLİKLERİ (1992). a+U.P.S.D. Yayınları: İstanbul
  • BOZKURT Nejat (1992). Sanat ve Estetik Kuramları, Ara Yayınları: İstanbul
  • COMPTON Susan (1994). Marc Chagall, Prestel-Verlag: München
  • DRURY Nevill (1989). Şamanizm, Okyanus Yayınevi: İstanbul
  • ELİADE Mircea (2006). Şamanizm, İmge Yayınevi: Ankara
  • FREUD Sigmund (1991). Düşlerin Yorumu I-II, Payel Yayınları: İstanbul
  • GAARDER Jostein (1994). Sofinin Dünyası, Pan Yayınları: İstanbul
  • HİLAV Selahattin (1990). Felsefe El Kitabı, Gerçek Yayınevi: İstanbul
  • LYNTON Norbert (1982). Modern Sanatın Öyküsü (çev. Cevat Çapan, Sadi Öziş), Remzi Kitabevi: İstanbul
  • MAY Rollo (1992). Yaratma Cesareti, Metis Yayınları: İstanbul
  • YILMAZ Mehmet (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ütopya Yayınevi: Ankara
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Kıran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kıran, H. (2011). Şamanistik İmgelerden Resimsel Dile. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(1), 101-110.