Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kentsel Alanda Heykel ve Çevre İlişkisi Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 92 - 109, 27.12.2016
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.292706

Öz









Tarih boyunca çeşitli uygarlıkların kültürel kimlikleri ve zenginlikleri, ulatıkları
meden
iyet seviyesi, sanatsal ve mimari deerlerle oluturulmukentlerle ölçülmütür.
Kentsel alanda çe
şitli olguların biimlendirici işlevi olmakla birlikte bu çalımada, alanın görsel ve duygusal biimlendiricisi olarak heykele yer verilmiştir Çalımada amaç,
heykel
in kentsel alanda var oluş şeklini deerlendirebilmektir. Bunun iin dünyaca tanınmıbirbirlerinden farklı anlatım dillerine sahip üç sanatçının birer yapıtı ele alınmıtır.
Böylel
ikle farklı formların, anlatım biimlerinin, farklı çevresel etkenlerle etkileşimini
deerlendirmenin konuyu zenginletireceği düünülmütür. Örnek olarak incelenen yapıtlar; Anish Kapoor’un “Bulut Kapısı”, Louise Bourgeois’nın “Anne” ve Richard Serra ‘nın
“ E
ğilmiş Yay” dır. Çalımalar, kentin bir çevresel faktör olarak insan davranılarını belirlediği, kişinin çevresiyle bütünletiği oranda kendini mutlu hissettiğini ortaya koymutur.
Kal
iteli bir kentsel yaam, eşitlik, salık, refah gibi sosyal bileenlere balı olduu kadar
kal
iteli kentsel mekanlarla da ilişkilidir. Estetik alanın önemsenmesinin, insanın bakı
açısını, dünyayı algılayıını ve çevresi ile ilişkisini değiştirdiği bilinmektedir. Kukusuz
estet
ik duyarlılıa sahip toplumların, çevrelerinde estetik alanlar oluturma eğiliminde
oldukları sonucuna da varab
iliriz. 





Kaynakça

  • Akay, Ali. (1997), Postmodern Görüntü, Bağlam Yayıncılık: İstanbul.
  • Atalay, Nevzat. (2005), “Heykelin Sanatsal Bir Olgu Olarak Kentsel Tasarım Unsurları İçindeki Önemi” Kocaeli Üniversite- si GSF, Günümüz Türk Heykel Sanatının Sorunları adlı Ulusal Heykel Sempozyumu bildiriler kitabı, sayfa: 35-42
  • Benedict, Ruth. (2000), Kültür Örüntüleri, (Çev. Mustafa Topal), Öteki Yayınevi: Ankara.
  • Berger, John. (2014), Görünüre Dair Küçük Bir Teoriye Doğru Adımlar, (Çev. Bülent Somay), Metis Yayınları: İstanbul.
  • Bukdahl, Else Marie (2014), “Embodied Creation and Perception in Visual Art” Practicing Pragmatist Aesthetics, Editör: Wojciech Malecki, Rodopi , sayfa: 143-152.
  • Burke, Peter. (2008), Afişten Heykele Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları, (Çev. Zeynep Yelçe), Kitapyayınevi: İstanbul.
  • Demirarslan D., Algan Ö., Yüce O. (2005), “Kentsel Mekan Tasarımında Fiziksel Çevre Kurucu Öğesi Olarak Heykel: Kocaeli Örneği” Kocaeli Üniversitesi GSF, Günümüz Türk Heykel Sanatının Sorunları adlı Ulusal Heykel Sempozyumu bildiriler kitabı, sayfa: 87-98.
  • Demirkalp, Mümtaz. (2008), “Şehirsel Çevre ve Heykel” Atatürk Üniversitesi GSF Dergisi, sayı 13, sayfa: 111-115.
  • Erman, Onur, BORAN Belgin (2015), “Kentsel Mekanda Heykel Yerleştirmelerinin Değerlendirilmesi: Semiyotik Bir Model Önerisi” Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı: 44(2), sayfa: 170-190
  • Erzen, Jale Nejdet. (2011), Çoğul Estetik, Metis Yayınları: İstanbul
  • Gürsoytrak, Hakan. (2003), “Sanat ve Çevre” Hacettepe Üniversitesi GSF 7. Ulusal Sanat Sempozyumu http://www.gur- soytrak.com/sanat-ve-cevre/, (erişim tarihi: 26.10.2016)
  • Habermas, Jürgen. (2009), Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (çev. Mithat Sancar ve Tanıl Bora), İletişim Yayınları, İstan- bul.
  • Herrington, Susan (2015), “Fraternally yours: the union architecture of Oskar Stonorov and Walter Reuther” Social History, sayı: 40 (3), sayfa: 360-384.
  • Hok-bun Ku, YAN-CHI Kwok (2008), “Making habitable space together with female Chinese immigrants to Hong Kong” Action Research, sayı: 6(3), sayfa: 279-301.
  • Huntürk, Özi (2011), Heykel ve Sanat Kuramları, Kitabevi: İstanbul.
  • Jacoby-garrett, Paula. (2015), “Using to Define Our Parks” Parks &Recreation, sayı: 50(9), sayfa: 58-63
  • Jarrasse, Dominique (1992), Rodin, Terrail.
  • Karaaslan, Suat (2005), “Heykel ve Mekan”Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı: 14(1), sayfa: 289-295.
  • Manchester, Elisabeth (2009), Tate Modern, http://www.tate.org.uk/art/artworks/bourgeois-maman-t12625/text- summary, (erişim tarihi: Ekim 2015)
  • McCarthy, John (2006), Regeneration of cultural quarters: public art for place image or place identity?. Journal of Urban Design, sayı: 11(2), sayfa: 243-262.
  • McCrae, Trisha (2010), “Louise Bourgeois. Maman: From the Outside In” art & education, http://www.artandeducation. net/paper/louise-bourgeois-maman-from-the-outside-in/ (Erişim tarihi: Ekim 2015).
  • O’Hagan, Sean (2008), The Interview: Richard Serra, The Guardian, http://www.theguardian.com/artanddesign/2008/ oct/05/serra.art (erişim tarihi: Kasım 2015)
  • Plagens, Peter (2008), “The Lady and the Ramp”, Newsweek, sayı: 151(24), sayfa: 50-51
  • Plehanov, Georgi Valentinovich (1987), Sanat ve Toplumsal Hayat, (Çev. Cenap Karakaya), Sosyal Yayınları: İstanbul.
  • Serra, Richard, SERRA Weyergraf C. (1980), Richard Serra, Interviews, Etc., 1970-1980, Hudson River Museum: New York.
  • Shusterman, Richard (2007), “Somaesthetics and the Revival of Aesthetics,” Filozofski Vestnik, sayı: 2, sayfa: 135-149.
  • Somay, Vedat (2007). “Sanat ve Çevre” http://www.cevreciyiz.com/makale-detay/795/sanat-ve-cevre, (erişim tarihi: 26.10.2016).
  • Tanilli, Server (2003). Uygarlık Tarihi, Adam Yayınları: İstanbul.
  • Yılmaz, Mehmet (2006), Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ütopya Yayınevi: Ankara.

Review on Relationship Between Sculpture and Environment in Urban Era

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 92 - 109, 27.12.2016
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.292706

Öz

Throughout history, the wealth and cultural identity of various civilizations was measured
with the artistic and architectural values of the cities. In this study have been stand
on the subject urban sculpture which formed the public space. Te aim is, interpreting
the existence of sculpture in public areas. Its including the evaluation of all possible environmental
factors. For this, discussed the work of world- renowned three artist with
different artistic language of expression. Thus, it was considered that the interaction of
different forms and environmental factors would be enriching the topic. Te Works of art
examined as an example are; Anish Kapoor’s “Cloud Gate”, Louise Bourgeois’s “Maman”
and Richard Serra’s “Tilted Arc”. Studies revealed that cities as an environmental factor,
determines the human behavior and where people are integrated with environment itself
feels happy. Quality urban living is related with equality, prosperity, health although with
quality urban spaces. It’s known that importance of aesthetic changes the relationship and
perception with the World. In the same way we can describe that societies with aesthetic
sensibilities tends much more aesthetic living areas. As a result, we can say that public
sculptures in public areas are providing the societies expectations and suitability of their
lives.

Kaynakça

  • Akay, Ali. (1997), Postmodern Görüntü, Bağlam Yayıncılık: İstanbul.
  • Atalay, Nevzat. (2005), “Heykelin Sanatsal Bir Olgu Olarak Kentsel Tasarım Unsurları İçindeki Önemi” Kocaeli Üniversite- si GSF, Günümüz Türk Heykel Sanatının Sorunları adlı Ulusal Heykel Sempozyumu bildiriler kitabı, sayfa: 35-42
  • Benedict, Ruth. (2000), Kültür Örüntüleri, (Çev. Mustafa Topal), Öteki Yayınevi: Ankara.
  • Berger, John. (2014), Görünüre Dair Küçük Bir Teoriye Doğru Adımlar, (Çev. Bülent Somay), Metis Yayınları: İstanbul.
  • Bukdahl, Else Marie (2014), “Embodied Creation and Perception in Visual Art” Practicing Pragmatist Aesthetics, Editör: Wojciech Malecki, Rodopi , sayfa: 143-152.
  • Burke, Peter. (2008), Afişten Heykele Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları, (Çev. Zeynep Yelçe), Kitapyayınevi: İstanbul.
  • Demirarslan D., Algan Ö., Yüce O. (2005), “Kentsel Mekan Tasarımında Fiziksel Çevre Kurucu Öğesi Olarak Heykel: Kocaeli Örneği” Kocaeli Üniversitesi GSF, Günümüz Türk Heykel Sanatının Sorunları adlı Ulusal Heykel Sempozyumu bildiriler kitabı, sayfa: 87-98.
  • Demirkalp, Mümtaz. (2008), “Şehirsel Çevre ve Heykel” Atatürk Üniversitesi GSF Dergisi, sayı 13, sayfa: 111-115.
  • Erman, Onur, BORAN Belgin (2015), “Kentsel Mekanda Heykel Yerleştirmelerinin Değerlendirilmesi: Semiyotik Bir Model Önerisi” Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı: 44(2), sayfa: 170-190
  • Erzen, Jale Nejdet. (2011), Çoğul Estetik, Metis Yayınları: İstanbul
  • Gürsoytrak, Hakan. (2003), “Sanat ve Çevre” Hacettepe Üniversitesi GSF 7. Ulusal Sanat Sempozyumu http://www.gur- soytrak.com/sanat-ve-cevre/, (erişim tarihi: 26.10.2016)
  • Habermas, Jürgen. (2009), Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (çev. Mithat Sancar ve Tanıl Bora), İletişim Yayınları, İstan- bul.
  • Herrington, Susan (2015), “Fraternally yours: the union architecture of Oskar Stonorov and Walter Reuther” Social History, sayı: 40 (3), sayfa: 360-384.
  • Hok-bun Ku, YAN-CHI Kwok (2008), “Making habitable space together with female Chinese immigrants to Hong Kong” Action Research, sayı: 6(3), sayfa: 279-301.
  • Huntürk, Özi (2011), Heykel ve Sanat Kuramları, Kitabevi: İstanbul.
  • Jacoby-garrett, Paula. (2015), “Using to Define Our Parks” Parks &Recreation, sayı: 50(9), sayfa: 58-63
  • Jarrasse, Dominique (1992), Rodin, Terrail.
  • Karaaslan, Suat (2005), “Heykel ve Mekan”Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı: 14(1), sayfa: 289-295.
  • Manchester, Elisabeth (2009), Tate Modern, http://www.tate.org.uk/art/artworks/bourgeois-maman-t12625/text- summary, (erişim tarihi: Ekim 2015)
  • McCarthy, John (2006), Regeneration of cultural quarters: public art for place image or place identity?. Journal of Urban Design, sayı: 11(2), sayfa: 243-262.
  • McCrae, Trisha (2010), “Louise Bourgeois. Maman: From the Outside In” art & education, http://www.artandeducation. net/paper/louise-bourgeois-maman-from-the-outside-in/ (Erişim tarihi: Ekim 2015).
  • O’Hagan, Sean (2008), The Interview: Richard Serra, The Guardian, http://www.theguardian.com/artanddesign/2008/ oct/05/serra.art (erişim tarihi: Kasım 2015)
  • Plagens, Peter (2008), “The Lady and the Ramp”, Newsweek, sayı: 151(24), sayfa: 50-51
  • Plehanov, Georgi Valentinovich (1987), Sanat ve Toplumsal Hayat, (Çev. Cenap Karakaya), Sosyal Yayınları: İstanbul.
  • Serra, Richard, SERRA Weyergraf C. (1980), Richard Serra, Interviews, Etc., 1970-1980, Hudson River Museum: New York.
  • Shusterman, Richard (2007), “Somaesthetics and the Revival of Aesthetics,” Filozofski Vestnik, sayı: 2, sayfa: 135-149.
  • Somay, Vedat (2007). “Sanat ve Çevre” http://www.cevreciyiz.com/makale-detay/795/sanat-ve-cevre, (erişim tarihi: 26.10.2016).
  • Tanilli, Server (2003). Uygarlık Tarihi, Adam Yayınları: İstanbul.
  • Yılmaz, Mehmet (2006), Modernizmden Postmodernizme Sanat, Ütopya Yayınevi: Ankara.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Şahan

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahan, M. (2016). Kentsel Alanda Heykel ve Çevre İlişkisi Üzerine Bir İnceleme. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(2), 92-109. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.292706