Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Debussy'nin Müziği ve Sembolist Şiir

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 150 - 178, 27.12.2016
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.292716

Öz









Debussy’nin müziğinde sembolist şiir ile empresyonist resmin etkisi, çadaı bestecilerin
etk
isinden daha belirgindir. Bestecinin sembolizmle ilişkisi kimi müziklerinde sembolist
şiirleri kullanmıolmasıyla sınırlı değildir; sembolist şiir ile Debussy’nin müziği arasında
b
ir yaklaım/tasarım benzerliği saptanır. Sembolist şiir ve Debussy’nin müziği, önkabullü
d
izgelerin taıdıı konvansiyonel anlamlardan sıyrılarak bir tür özerklik kazanmıe-
ler
in, öz niteliklerinden ve birbirleriyle ilişkilerinden doan bir estetik etki üzerine temellenir. Bu yazıda, sembolist şiirin, çaına göre devrimci sayılabilecek yaklaımlarının,
Debussy’n
in müzikal tasarımıyla benzetiği noktalar, her iki alanda da okuyucuyu yormayacak bir terminolojik derinlikle deerlendirilecektir. Yazının son bölümünde, yapılan
tesp
itler Debussy’nin seçilen yapıtları üzerinden örneklenecektir. 





Kaynakça

  • Abravanel, Cl. (1999). Symbolism and Performance. J. R. Briscoe (Ed.), Debussy in Performance içinde (s. 28-44). New Haven: Yale University Press.
  • Alkan, E. (2006). Sembolizm. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Antokoletz, E. (2004). Musical Symbolism in the Operas of Debussy and Bartók. New York: Oxford University Press.
  • Barthes, R. (2009). Yazının Sıfır Derecesi ~ Yeni Eleştirel Denemeler. (Çev: T. Yücel). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berk, İ. (2005). Poetika/Logos, İstanbul: Dünya Kitapları.
  • Boucourechliev, A. (1998). Debussy - la Revolution Subtile. Paris: Fayard.
  • Brown, M. (1993). Tonality and Form in Debussy’s ‘Prélude à l’après-midi d’un faune’. Music Theory Spectrum, 15 (2), 127-143.
  • Caplin, W. (1998) Classical Form. New York: Oxford University Press.
  • Çöloğlu, M. E. (2013). Debussy’nin Orkestra Yapıtlarında Tekrar Öğesi ve “Gelişen Çeşitleme” İlkesine Alternatif Parça Bütün Tasarımları, Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • Debussy, Cl. (1927). Editöre mektup. A. Durand (Ed.), Lettres de Claude Debussy à son Editeur içinde (s.55) Paris: Durand et fils.
  • DeVoto, M. (2003). The Debussy sound: Colour, Texture, Gesture. S. Trezise (Ed.), The Cambridge Companion to Debussy içinde (s. 179-196). Cambridge: Cambridge University Press.
  • DeVoto, M. (2004). Debussy and the Veil of Tonality: Essays on his Music. New York: Pendragon Press. Ergur, A. (2009), Müzikli Aklın Defteri, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Heredia, J. M. (1995). Unutuş. O. Ülkülü (Ed. ve Çev.), Fransızcada Çok Ünlü Şiirler içinde (s. 54-55). Ankara: Gürler Ofset.
  • Howat, R. (2009). Debussy’s Piano Music: Sources and Performance. R. L. Smith (Ed.), Debussy Studies içinde (s. 78-107). Cambridge: Cambridge University Press.
  • İnal, T. (Ocak 1981). Simgecilik. Türk Dili, (349), 168-218.
  • İnal, T. ve Kantel, S. (Ocak 1981). Sanat için Sanat ve Parnas Şiir Akımı. Türk Dili, (349), 84-96.
  • Kula, N. (1996). Fransız Şiirine yansıyan Evrensel İlkeleriyle Parnas. C. Ertem (Ed.), Littera Edebiyat Yazıları (Cilt:7) içinde (s. 121-170). Ankara: Ürün Yayınları.
  • Lederer, V. (2007). Debussy: The Quiet Revolutionary. New York: Amadeus Press.
  • Lesure, Fr. (2003). Claude Debussy. Paris: Fayard.
  • Mallarmé, St. (1987). Brise Marine. Ph. Greffet ve L. Porcher (Ed.), A vous de lire 3 içinde (s. 92). Paris: Hachette.
  • McCombie, E. (2003). Mallarmé and Debussy: Unheard Music, Unseen Text. Oxford: Oxford University Press.
  • Meyer, L. B. (1956). Emotion and Meaning in Music. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Ponting, Cl. (2011). Yeni bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi. (Çev: E. B. Özbilen). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Rimbaud, A. (2008). Illuminations. (Çev: C. Alkor). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Roberts, P. (2008). Claude Debussy. Londra: Phaidon.
  • Ruwet, N. (1972). Langage, Musique, Poésie. Paris: Edition du Seuil.
  • Verlaine, P. (1962). Art Poétique. Y. G. Le Dantec ve J. Borel (Ed.), Oeuvres complètes içinde (s. 326). Paris: Gallimard.
  • Verlaine, P. (1997). Şiir Sanatı. A. Behramoğlu ve Ö. İnce (Ed.), Dünya Şiiri Antolojisi içinde (s. 636). (Çev: S. Eyüboğlu ve M. C. Anday). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Yalçın, M. (2010). Şiirin Ortak Paydası – I. Şiirbilime Giriş. İstanbul: İkaros Yayınları. Yücel, T. (Ocak 1981). Fransız Coşumculuğu. Türk Dili, (349), 59-83. https://math.dartmouth.edu/~doyle/docs/coup/scan/coup.pdf (Erişim tarihi: 11.02.2016).

Debussy's Music and Symbolist Poetry

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 150 - 178, 27.12.2016
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.292716

Öz

The influence of the symbolist poetry and the impressionist painting on Debussy’s music
is stronger than the influence of the music of his era. This close relation is not limited to
the fact that Debussy composed many pieces on symbolic poems; there exists a similarity
of design between symbolist poetry and Debussy’s music. Both are craving to create their
aesthetic language with components that are freed from the conventional meaning of a
priori systems; they aim the aesthetic effect to be born out from the inner qualities of
the components and their relationships. In this essay, first, the revolutionary aspects of
symbolism will be elucidated using poetry analysis, and then the traces of these issues will
be examined in Debussy’s musical language. For the sake of non-professional readers, the
musical and poetic terminology used in the essay will be limited to a basic level. The last
part of the article is reserved for a survey of findings on the selected works by Debussy. 

Kaynakça

  • Abravanel, Cl. (1999). Symbolism and Performance. J. R. Briscoe (Ed.), Debussy in Performance içinde (s. 28-44). New Haven: Yale University Press.
  • Alkan, E. (2006). Sembolizm. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Antokoletz, E. (2004). Musical Symbolism in the Operas of Debussy and Bartók. New York: Oxford University Press.
  • Barthes, R. (2009). Yazının Sıfır Derecesi ~ Yeni Eleştirel Denemeler. (Çev: T. Yücel). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berk, İ. (2005). Poetika/Logos, İstanbul: Dünya Kitapları.
  • Boucourechliev, A. (1998). Debussy - la Revolution Subtile. Paris: Fayard.
  • Brown, M. (1993). Tonality and Form in Debussy’s ‘Prélude à l’après-midi d’un faune’. Music Theory Spectrum, 15 (2), 127-143.
  • Caplin, W. (1998) Classical Form. New York: Oxford University Press.
  • Çöloğlu, M. E. (2013). Debussy’nin Orkestra Yapıtlarında Tekrar Öğesi ve “Gelişen Çeşitleme” İlkesine Alternatif Parça Bütün Tasarımları, Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • Debussy, Cl. (1927). Editöre mektup. A. Durand (Ed.), Lettres de Claude Debussy à son Editeur içinde (s.55) Paris: Durand et fils.
  • DeVoto, M. (2003). The Debussy sound: Colour, Texture, Gesture. S. Trezise (Ed.), The Cambridge Companion to Debussy içinde (s. 179-196). Cambridge: Cambridge University Press.
  • DeVoto, M. (2004). Debussy and the Veil of Tonality: Essays on his Music. New York: Pendragon Press. Ergur, A. (2009), Müzikli Aklın Defteri, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Heredia, J. M. (1995). Unutuş. O. Ülkülü (Ed. ve Çev.), Fransızcada Çok Ünlü Şiirler içinde (s. 54-55). Ankara: Gürler Ofset.
  • Howat, R. (2009). Debussy’s Piano Music: Sources and Performance. R. L. Smith (Ed.), Debussy Studies içinde (s. 78-107). Cambridge: Cambridge University Press.
  • İnal, T. (Ocak 1981). Simgecilik. Türk Dili, (349), 168-218.
  • İnal, T. ve Kantel, S. (Ocak 1981). Sanat için Sanat ve Parnas Şiir Akımı. Türk Dili, (349), 84-96.
  • Kula, N. (1996). Fransız Şiirine yansıyan Evrensel İlkeleriyle Parnas. C. Ertem (Ed.), Littera Edebiyat Yazıları (Cilt:7) içinde (s. 121-170). Ankara: Ürün Yayınları.
  • Lederer, V. (2007). Debussy: The Quiet Revolutionary. New York: Amadeus Press.
  • Lesure, Fr. (2003). Claude Debussy. Paris: Fayard.
  • Mallarmé, St. (1987). Brise Marine. Ph. Greffet ve L. Porcher (Ed.), A vous de lire 3 içinde (s. 92). Paris: Hachette.
  • McCombie, E. (2003). Mallarmé and Debussy: Unheard Music, Unseen Text. Oxford: Oxford University Press.
  • Meyer, L. B. (1956). Emotion and Meaning in Music. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Ponting, Cl. (2011). Yeni bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi. (Çev: E. B. Özbilen). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Rimbaud, A. (2008). Illuminations. (Çev: C. Alkor). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Roberts, P. (2008). Claude Debussy. Londra: Phaidon.
  • Ruwet, N. (1972). Langage, Musique, Poésie. Paris: Edition du Seuil.
  • Verlaine, P. (1962). Art Poétique. Y. G. Le Dantec ve J. Borel (Ed.), Oeuvres complètes içinde (s. 326). Paris: Gallimard.
  • Verlaine, P. (1997). Şiir Sanatı. A. Behramoğlu ve Ö. İnce (Ed.), Dünya Şiiri Antolojisi içinde (s. 636). (Çev: S. Eyüboğlu ve M. C. Anday). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Yalçın, M. (2010). Şiirin Ortak Paydası – I. Şiirbilime Giriş. İstanbul: İkaros Yayınları. Yücel, T. (Ocak 1981). Fransız Coşumculuğu. Türk Dili, (349), 59-83. https://math.dartmouth.edu/~doyle/docs/coup/scan/coup.pdf (Erişim tarihi: 11.02.2016).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mesut Erdem Çöloğlu

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çöloğlu, M. E. (2016). Debussy’nin Müziği ve Sembolist Şiir. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(2), 150-178. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.292716