This article utilizing literature review model focuses on the breathing technique in singing and its contribution to singing technique.
Having a good breathing technique is crucial to sing beautifully and produce a good
quality of voice. Good breathing technique controls the quality of the sound, the tone, the intonation and the volume. Therefore, it is essential for singers to do breathing exercises in
order to breath efficiently and maintain breath control.
This article aims to provide guidance about the breathing techniques and its contribution to singing technique for singing teachers and for students at the opera department
at the conservatories.
Cevanşir, B.–Gürel, G. (1982). Foniatri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları,15.
Garcia, M. (1894). Hints on Singing, Ascherberg, Hopwood Crew Limited, New York, 4-5.
Bloem-Hubatka, D. (2012). The Old Italian School of Singing, McFarland&Company Publishers, North Carolina,38.
Linklater, K. (1976). Freeing the Natural Voice. New York: Drama Book Specialist
Miller, R. (2004). Solutions For Singers, Oxford University Press, 3,4,5,11,18,20,31.
Yıldırım, A. Ş., H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçkin Yayıncılık, 5. Basım, Ankara. Shakespear, W. (1898). The Art of Singing Londra, 11-15, 22.
Süner, L. (2014). Ses ve Oyuncu Dergipark Akademik, Cilt 18, Sayı 18, 5.
Türk Dil Kurumu Sözlüğü, Erişim Tarihi: 03/01/2017 Ankara.
American Academy of Otolaryngology–Head and Neck Surgery,2015. http://www.entnet.org/content/how-voice-works Erişim Tarihi: 9/01/2017.
Human voice production www.voicefoundation.org, Erişim Tarihi: 03/02/2017.
How do we breathe? (www.blf.org.uk, Erşim Tarihi: 12/01/2017).
Kaynak tarama modeli ile yapılan bu çalışmada şan tekniğinde doğru nefes almanın
önemi ve doğru nefes almanın şan tekniğine olan katkısı araştırılmaktadır.
Güzel şarkı söylemek ve kaliteli bir ses çıkarabilmek için iyi bir nefes tekniğine sahip
olmak gerekmektedir. İyi nefes kullanma tekniği, çıkarılan sesin kalitesini, tonunu, entonasyonunu ve gürlüğünü belirlemektedir. Doğru nefes almak ve bu nefesi kontrollü bir
biçimde sürdürebilmek için şancıların bu konuda çalışma ve egzersiz yapmaları büyük
önem taşımaktadır.
Kaynak tarama modeli ile yapılan bu çalışma, şan pedagoglarına ve şan eğitimi alan
öğrencilere nefes alma ve kullanma tekniklerinin, şan tekniğine olan katkıları açısından
yol gösterici olması amacı taşımaktadır.
Cevanşir, B.–Gürel, G. (1982). Foniatri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları,15.
Garcia, M. (1894). Hints on Singing, Ascherberg, Hopwood Crew Limited, New York, 4-5.
Bloem-Hubatka, D. (2012). The Old Italian School of Singing, McFarland&Company Publishers, North Carolina,38.
Linklater, K. (1976). Freeing the Natural Voice. New York: Drama Book Specialist
Miller, R. (2004). Solutions For Singers, Oxford University Press, 3,4,5,11,18,20,31.
Yıldırım, A. Ş., H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçkin Yayıncılık, 5. Basım, Ankara. Shakespear, W. (1898). The Art of Singing Londra, 11-15, 22.
Süner, L. (2014). Ses ve Oyuncu Dergipark Akademik, Cilt 18, Sayı 18, 5.
Türk Dil Kurumu Sözlüğü, Erişim Tarihi: 03/01/2017 Ankara.
American Academy of Otolaryngology–Head and Neck Surgery,2015. http://www.entnet.org/content/how-voice-works Erişim Tarihi: 9/01/2017.
Human voice production www.voicefoundation.org, Erişim Tarihi: 03/02/2017.
How do we breathe? (www.blf.org.uk, Erşim Tarihi: 12/01/2017).