There are various opinions on how and why art appeared. Among them stands out whether
human created art for basic instinct or to struggle with wild animals, or with the hope for more
abundance. At the very beginning, the inclination to art was the result of humans being helpless
and vulnarable as opposed to the power of nature. Now, this inclination to art continues with
different approaches to making art. For primitive people, art meant faith; on the other hand, for
contemporary artists, art is a way of self- expression.
Contemporary artists and primitive artists differ in aims; yet, they both look for the same thing in
the nature and reflect the same magic and aura through their art. Both cotemporary and primitive
artists contribute to nature and its meaning for human with their aim and faith. Primitive art
expresses the essence of life rahter than brilliancy of life. Contemporary artists are also inspired by
primitive art’s understanding of form, pureness and the way it reflects meaning. When compared,
the passion to make art are based on different instincts for contemporary and primitive art. Despite
these different reasons, pirimitive artists’ strong ability about form mentality, simplicity, and
abstraction have influenced contemporary artists.
Batur, E. (1997). Modernizm Serüveni. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
Berger, J. (1992). Picasso’nun Başarısı ve Başarısızlığı. İstanbul: Metis Yay.
Gell, A. (1998). Art and Agency. Oxford: Clarendon Prees
Gombrıch, E.(1996). The Primitive Value in Art. Phaidon Press
Kulaçoğlu, B. (1992). Tanrılar ve Tanrıçalar. İstanbul: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Yay. Storr, A. (1992). Yaratma Dürtüsü. İstanbul: Yayınevi Yay.
Strauss, L., C. (1995). Irk, Tarih ve Kültür. İstanbul: Metis Yay.
Tunalı, İ. (1983). Felsefenin Işığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitabevi
Wentıck, C. (1979). Modern and Primitive Art. Phadion Press Limited, Oxford, Great Britain Gadon, E. (1989). The Once and the Future Goddess: A Symbol Our Time. The
Aquarion Press Worringer, W.(1985). Soyutlama ve Özdeşleyim. İstanbul: Remzi Kitabevi
Sanatın nasıl ve neden ortaya çıktığı konusunda değişik görüşler vardır. İnsanların sanatı, içgüdüsel ihtiyaç ve istekleri için mi, vahşi hayvanlarla mücadele için mi yoksa bereket beklentisi için
mi yarattıkları görüşleri hâkimdir. İnsanın ilk olarak doğanın gücü karşısında korumasızlığından,
acizliğinden dolayı yöneldiği sanatsal çabalar, bugün günümüz sanatçısı tarafından farklı yaklaşımlar ile devam etmektedir. Bu yaratım, ilkel insanda tamamen inanç boyutunda iken, günümüz
sanatçısında kendini ifade etmenin bir ifadesidir
Günümüz sanatçısı ve Primitif dönem sanatçısı arasındaki amaç farkına rağmen, günümüz
sanatçısının doğada aradığı ve sanatında yansıttığı büyü ve aura ilkellerde gözlemlediğimiz etkiye
eş değerdedir. Her iki yorumlayıcı, kendi amaçları ve inançları doğrultusunda doğaya anlam katmışlardır. Primitif sanat yaşamın görkeminden çok insanın ve yaşamın özünü ifade eder. Biçim
anlayışı, anlamı yansıtma, yorumlama gücü ve yalınlığın hissettirdiği gerilim duygusu günümüz
sanatçısını da etkilemiştir. Günümüz sanatına ve ilkel toplum sanatına baktığımızda formu biçimleme tutkusunun farklı temellere dayandığını söyleyebiliriz. Temelde yatan sebeplerin farklılığına
rağmen ilkellerin biçim anlayışı, yakaladıkları sadelik ve soyutlama yeteneği bugünün sanatçısını
etkilemiştir.
Batur, E. (1997). Modernizm Serüveni. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
Berger, J. (1992). Picasso’nun Başarısı ve Başarısızlığı. İstanbul: Metis Yay.
Gell, A. (1998). Art and Agency. Oxford: Clarendon Prees
Gombrıch, E.(1996). The Primitive Value in Art. Phaidon Press
Kulaçoğlu, B. (1992). Tanrılar ve Tanrıçalar. İstanbul: Anadolu Medeniyetleri Müzesi Yay. Storr, A. (1992). Yaratma Dürtüsü. İstanbul: Yayınevi Yay.
Strauss, L., C. (1995). Irk, Tarih ve Kültür. İstanbul: Metis Yay.
Tunalı, İ. (1983). Felsefenin Işığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitabevi
Wentıck, C. (1979). Modern and Primitive Art. Phadion Press Limited, Oxford, Great Britain Gadon, E. (1989). The Once and the Future Goddess: A Symbol Our Time. The
Aquarion Press Worringer, W.(1985). Soyutlama ve Özdeşleyim. İstanbul: Remzi Kitabevi