Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞA-KENT-SANAT İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA EYMİR GÖLÜ'NDE ARAZİ SANATI UYGULAMALARI

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 378 - 394, 15.01.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.877375

Öz

Bu araştırma, doğa-kent-insan bütünleşmesini engelleyen sorunların sanat yoluyla fark edilmesine katkı sağlamayı, sanatın duyarlık geliştirmedeki etkisiyle çevre bilincinin artırılmasını desteklemeyi ve teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Doğa ve insan arasındaki organik ilişkinin güçlendirilmesinde yarar sağlayacağı düşüncesiyle farklı disiplinlerde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin katılımcı olduğu bir grupla arazi sanatı uygulamaları yapılmıştır. Uygulamalar, son yıllarda gelişme adı altında hızla artan kentsel büyümenin, doğal alanları işgal ettiği konusunda endişelere neden olan Ankara’ya en yakın doğal mekânlardan biri olarak bilinen ve arazisi Orta Doğu Teknik Üniversitesi’ne ait olan Eymir Gölü’nde gerçekleştirilmiştir. Uygulamalar, ODTÜ Mezunlar Derneği’nin Eymir Doğasını Koruma Komisyonu’nun düzenlediği “Eymir Doğal Kalsın” etkinlikleri kapsamında planlanmıştır. Katılımcıların doğayı, çevreyi temsil eden imgeler yerine, doğal malzemeleri kullanarak ve doğal süreçleri gözlemleyerek doğayı doğrudan deneyimlemelerine olanak sağlanmıştır. Ortaya çıkan çalışmalarda katılımcıların, doğa-insan-sanat-kent ilişkisi açısından, doğal yaşamın önemini kavrayışları ve bunu arazi sanatının öğretici olmadan, yaratıcı ve açık uçlu okumalara olanak sağlayan özelliği ile yansıtılabildikleri görülmektedir. Fotoğraflanarak kaydedilen uygulamalar bir sergi ile, daha çok kişiyi konuya duyarlı olmaya yöneltmek ve önlemler alınması için toplumsal dirençler oluşturmaya katkı sağlamak düşüncesiyle, izleyicilerle de paylaşılmıştır.

Kaynakça

  • • Akay, A. (2015). Açık Ekran 2011 2014, İstanbul: Şekerbank T.A.Ş Yayınları
  • • Bard, A. , Söderqovist J. (2015a). Küresel İmparatorluk, (Çev: M. Tümen), İzmir: Karakalem Yayınları
  • • Bard, A., Söderqovist, J. (2015b). Netokratlar, (Çev: G. E. Yılmaz), İzmir: Karakalem Yayınları
  • • Bookchin, M. (1996). Ekolojik Bir Topluma Doğru, (Çev. A. Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • • Bourriaud, N. (2019). Yedinci Kıta, İksv ve Yapı Kredi Yayınları
  • • Brown, A. (2014). Güncel Sanat ve Ekoloji, (Çev: E. Gözgü- Y. Adam), İstanbul: Lal Yayınları
  • • Foster, J. B. (2012). Marksist Ekoloji, (Çev: B. Baysal), İstanbul: Kalkedon Yayınları
  • • Harrison, C. ve Wood, P. (2011). Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi (Çev. S. Gürses), İstanbul: Küre Yayınları
  • • Kovel, J. (2017). Doğanın Düşmanı, (Çev: G. Koca), İstanbul: Metis Yayınları
  • • Radkau, j. (2017). Doğa ve İktidar Global Bir Çevre Tarihi, (N. Güder), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • • Zerzan, J. (2004). Gelecekteki İlkel, (Çev: C. Atila), İstanbul: Kaos Yayınları

LAND ART APLICATIONS IN EYMIR LAKE IN THE CONTEXT OF THE RELATION OF NATURE AND CITY

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 378 - 394, 15.01.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.877375

Öz

This research aims to raise awareness about the problems that prevent the combination of the nature-human integration through art, and to support and encourage the realization of environment awareness with the effect of the development of artistic sensitiveness. Land Art applications have been done with a group of students from different disciplines with the thought of the reinforcement of the organic interaction between the human and nature. The applications have been realized in Eymir Lake which is under the management of Middle East Technical University in Ankara, carrying the worries of being under the pressure of the growth of urbanization as a natural environment. The applications have been planned under the organization of the commission of ‘Eymir and The Conversation of METU Nature’ of METU Alumni Organization under the events of ‘Let Eymir be Natural’. The participants are provided with opportunities to experience, observe and use the original natural elements instead of the representative images of nature and environment. The end products show the conceptual importance of life and the representation through the readings of creative land art, which provides a view of relation between nature-human-art-city. The applications were recorded by photographing to share with the observers and encourage more sensitiveness on the subject and take precautions with the provision of societal resistance.

Kaynakça

  • • Akay, A. (2015). Açık Ekran 2011 2014, İstanbul: Şekerbank T.A.Ş Yayınları
  • • Bard, A. , Söderqovist J. (2015a). Küresel İmparatorluk, (Çev: M. Tümen), İzmir: Karakalem Yayınları
  • • Bard, A., Söderqovist, J. (2015b). Netokratlar, (Çev: G. E. Yılmaz), İzmir: Karakalem Yayınları
  • • Bookchin, M. (1996). Ekolojik Bir Topluma Doğru, (Çev. A. Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • • Bourriaud, N. (2019). Yedinci Kıta, İksv ve Yapı Kredi Yayınları
  • • Brown, A. (2014). Güncel Sanat ve Ekoloji, (Çev: E. Gözgü- Y. Adam), İstanbul: Lal Yayınları
  • • Foster, J. B. (2012). Marksist Ekoloji, (Çev: B. Baysal), İstanbul: Kalkedon Yayınları
  • • Harrison, C. ve Wood, P. (2011). Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi (Çev. S. Gürses), İstanbul: Küre Yayınları
  • • Kovel, J. (2017). Doğanın Düşmanı, (Çev: G. Koca), İstanbul: Metis Yayınları
  • • Radkau, j. (2017). Doğa ve İktidar Global Bir Çevre Tarihi, (N. Güder), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • • Zerzan, J. (2004). Gelecekteki İlkel, (Çev: C. Atila), İstanbul: Kaos Yayınları
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Bilir Bu kişi benim 0000-0003-4748-0067

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bilir, A. (2021). DOĞA-KENT-SANAT İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA EYMİR GÖLÜ’NDE ARAZİ SANATI UYGULAMALARI. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 10(2), 378-394. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.877375

Cited By