Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAZI TASARIMINI ÖNEMSEYEN VE SAHİP ÇIKAN BİR KUŞAĞIN TEMSİLCİSİ: MUSTAFA EREN

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 140 - 157, 09.07.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.971041

Öz

Bu çalışma; Mustafa Eren’in tasarımcı kimliğini ve görünürlüğünü temel alarak, Eren’i sanat ve tasarım aksında incelemeyi amaçlamıştır. Makalenin hedefi; Mustafa Eren’in tasarım eğitimi, profesyonel yaşamı, özellikle de yazı tasarımı ve kaligrafi çalışmalarını kapsamlı bir biçimde aktarmak; mevcut bilinirliğinin ötesine geçerek onu daha iyi tanıtmak, anlatmak ve hatırlatmaktır. Çalışmada, Eren ile bir dönemin nabzını tutan birebir görüşmeler ve röportajlar gerçekleştirilmiş; grafik tasarım alanında geçmişten bugüne yetkin olan isimlerden dinlenip Eren’e farklı açılardan bakılması sağlanmaya çalışılmıştır. Elde edilen bilgiler, araştırmalar ve ortaya çıkan değerlendirmeler ile birlikte Mustafa Eren hakkında tasarım tarihine detaylı bir not düşülmüştür. Tasarımcı kimliğinin sadece zaman ve mekâna sıkışmayan ölçekte bir üretim alanı olduğu gözler önüne serilmiş, geniş bir perspektifte ele alınmıştır. Araştırmanın sonucunda; tasarımcının geçmişten günümüze üretimleri dönemsel altyapıları irdelenmiş ve değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme üzerine, Mustafa Eren’in yazı tasarımları ve kaligrafik düzenlemeleriyle tipografiye sağladığı katkılar ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • • Becer, E. (2009) “İletişim ve Grafik Tasarım”, Dost Kitapevi Yayınları, Ankara.
  • • Bilge, İ. (Konuşmacı). (06.04.2019). Video Kayıt, Tanıtım Grafik Atölyesi, İstanbul: Beşiktaş.
  • • Durmaz, Ö. (Konuşmacı). (03.05.2019), Video Kayıt, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Bölümü, İzmir: Narlıdere.
  • • Durmaz, Ö. (2010). “İstanbul’ un 100 Grafik Tasarımcısı ve İllüstratörü- İstanbul’un Yüzleri Serisi, 29”, İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları, İstanbul.
  • • Eren, M. (Konuşmacı). (02.04.2019) Video Kayıt, Hurma Kafe, İstanbul: Çengelköy.
  • • Ertürk, M. (2018). “Sakarya’nın Fırça Tabela Ressamı: Enver Yücebalkan” Kütahya Dumlupınar Üniversitesi 1. Uluslararası Ahmet Yakupoğlu Şehir, Sanat ve Tasarım Sempozyum Bildiri Kitabı.
  • • Ertürk, M. (2014). “Türkiye’de Tipografi Eğitimi Üzerine” Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları Dergisi, Sayı:30, Ankara.
  • • Uçar, T. F. (Konuşmacı). (19.04.2019) Video Kayıt, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Tasarım Bölümü, Eskişehir.
  • • Kirişcan, B. (2015). “Ekranlar İçin Sayısal Tipografi” Mecra İlişkisi Bağlamında Sayısal Ortamda Tipografi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Grafik Tasarım Ana Sanat dalı Grafik Tasarım Programı, Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul
  • • Özaltan, Z. (2016). “Sanat Eleştirisi Kültürünün Türkiye’de Gelişimi 1880-1980” Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • • Uçar, T. F. (2004) “Görsel İletişim ve Grafik Tasarım”, İnkılap Kitapevi Yayın Sanayi ve Ticaret A.Ş, İstanbul.
  • • Sarıkavak, N.K. (2005) “Sayısal Tipografi 2 Batı’da ve Ülkemizde Sayısal Harf / Font Tasarımcıları” Başkent Yayınları, Ankara.
  • • Sarıkavak, N.K. (2014) “Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar” Grafik Kitaplığı- Grafik Tasarım Yayıncılık, İstanbul. Turan, İ. (2017) “Nesillerin Hocası Tasarımcı, Tanık İlhami Turan” Alternatif Yayıncılık, İstanbul.

REPRESENTATIVE OF A GENERATION THAT MINDED AND ADOPTED TYPEFACE DESIGN: MUSTAFA EREN

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 140 - 157, 09.07.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.971041

Öz

This study aims to assess Mustafa Eren in the art and design axis based on his designer identity and visibility. The goal of the article is to convey Mustafa Eren’s design education, professional life, and especially his typeface design and calligraphy works comprehensively, to better introduce him by going beyond his current recognition, explain and remind him. In the study, one-to-one meetings and interviews were held with Eren, which kept fingers on the pulse of an era, competent names from the past to present in the field of graphic design were listened to, and views of Eren from different perspectives were trialed. With the obtained information, the research and emerging evaluations, a detailed note has been recorded about Mustafa Eren in the history of graphic design. It has been revealed and discussed in a broad perspective that his designer identity is a production area that does not get stuck in only time and space. As a result of the research, the periodic infrastructures of the designer’s past to present productions were examined and evaluated. Upon this evaluation, Mustafa Eren’s contributions to typography with his writing designs and calligraphic arrangements were revealed.

Kaynakça

  • • Becer, E. (2009) “İletişim ve Grafik Tasarım”, Dost Kitapevi Yayınları, Ankara.
  • • Bilge, İ. (Konuşmacı). (06.04.2019). Video Kayıt, Tanıtım Grafik Atölyesi, İstanbul: Beşiktaş.
  • • Durmaz, Ö. (Konuşmacı). (03.05.2019), Video Kayıt, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Bölümü, İzmir: Narlıdere.
  • • Durmaz, Ö. (2010). “İstanbul’ un 100 Grafik Tasarımcısı ve İllüstratörü- İstanbul’un Yüzleri Serisi, 29”, İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları, İstanbul.
  • • Eren, M. (Konuşmacı). (02.04.2019) Video Kayıt, Hurma Kafe, İstanbul: Çengelköy.
  • • Ertürk, M. (2018). “Sakarya’nın Fırça Tabela Ressamı: Enver Yücebalkan” Kütahya Dumlupınar Üniversitesi 1. Uluslararası Ahmet Yakupoğlu Şehir, Sanat ve Tasarım Sempozyum Bildiri Kitabı.
  • • Ertürk, M. (2014). “Türkiye’de Tipografi Eğitimi Üzerine” Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları Dergisi, Sayı:30, Ankara.
  • • Uçar, T. F. (Konuşmacı). (19.04.2019) Video Kayıt, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Tasarım Bölümü, Eskişehir.
  • • Kirişcan, B. (2015). “Ekranlar İçin Sayısal Tipografi” Mecra İlişkisi Bağlamında Sayısal Ortamda Tipografi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Grafik Tasarım Ana Sanat dalı Grafik Tasarım Programı, Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul
  • • Özaltan, Z. (2016). “Sanat Eleştirisi Kültürünün Türkiye’de Gelişimi 1880-1980” Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • • Uçar, T. F. (2004) “Görsel İletişim ve Grafik Tasarım”, İnkılap Kitapevi Yayın Sanayi ve Ticaret A.Ş, İstanbul.
  • • Sarıkavak, N.K. (2005) “Sayısal Tipografi 2 Batı’da ve Ülkemizde Sayısal Harf / Font Tasarımcıları” Başkent Yayınları, Ankara.
  • • Sarıkavak, N.K. (2014) “Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar” Grafik Kitaplığı- Grafik Tasarım Yayıncılık, İstanbul. Turan, İ. (2017) “Nesillerin Hocası Tasarımcı, Tanık İlhami Turan” Alternatif Yayıncılık, İstanbul.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dicle Yıldırım 0000-0003-1115-8017

Yayımlanma Tarihi 9 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, D. (2021). YAZI TASARIMINI ÖNEMSEYEN VE SAHİP ÇIKAN BİR KUŞAĞIN TEMSİLCİSİ: MUSTAFA EREN. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 11(1), 140-157. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.971041