The aim of this study is to investigate the origin of the concept of site-specifity, which has become
one of the determining elements of sculpture since the second half of the 20th century
and is considered as a fundamental issue in the context of Richard Serra’s sculptures. In the
research, it is revealed that there is a relationship between some constructivist sculptures
that follow the path opened by Picasso’s Guitar sculpture and the historical development
of site-specific art. In this context, it has been tried to express that Constructivist sculpture,
which is often associated with the Guitar sculpture, especially Vladimir Tatlin’s Corner
Counter-Reliefs, played an important role in the emergence of site-specific art, unlike the
widespread view in art history and criticism that site-specific art began with the minimalism
movement. The issue of site-specificity, which gains weight in Richard Serra’s art, where
we clearly observe the influence of Constructivism, is discussed in the context of Jacques
Derrida’s concepts of deconstruction, ergon and parergon. In general, this study sheds light
on the historical development of site-specific art and the importance of this development
in Serra’s sculptures. In order to achieve this, a new perspective on site-specific sculpture is
presented by grounding the origin of the concept of site-specificity in the art of sculpture
within the framework of the corner space.
Bu çalışmanın amacı 20. Yüzyılın ikinci yarısından itibaren heykel sanatının belirleyici
unsurlarından biri haline gelen ve Richard Serra’nın heykelleri bağlamında temel bir mesele
olarak düşünülen mekâna-özgülük kavramının kökenini araştırmaktır. Araştırmada,
Picasso’nun Gitar heykelinin açtığı yoldan ilerleyen bazı konstrüktivist heykeller ile mekâna-
özgü sanatın tarihsel gelişimi arasında bir ilişki olduğu ortaya konulmuştur. Bu bağlamda,
sanat tarihi ve eleştirisinde yaygın olarak mekâna-özgü sanatın minimalizm akımı
ile başladığı görüşünden farklı olarak Gitar heykeli ile sıklıkla ilişkilendirilen Konstrüktivist
heykelin, özellikle de Vladimir Tatlin’in Köşe Karşı-Rölyefleri’nin mekâna özgü sanatın
ortaya çıkışında önemli bir rol oynadığı ifade edilmeye çalışılmıştır. Konstrüktivizmin etkisini
açıkça gözlemlediğimiz Richard Serra’nın sanatında ağırlık kazanan mekâna-özgülük
meselesi ise Jacques Derrida’nın dekonstruksiyon kavramlarından olan ergon ve parergon
bağlamında ele alınmıştır. Genel olarak bu çalışma, mekâna-özgü sanatın tarihsel gelişimine
ve bu gelişimin Serra’nın heykellerindeki önemine ışık tutmaktadır. Bunu başarmak için
heykel sanatında mekâna-özgülük kavramının kökenini köşe uzamı çerçevesinde temellendirerek
mekâna özgü heykele yeni bir bakış açısı sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Heykel |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |