Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HİPER-SÜRREALİZM VE EDDY STEVENS

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 686 - 707, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506597

Öz

Bilinçaltının bilinmeyen yönlerini keşfetme arzusu Sürrealizm akımı dâhilinde çalışan
sanatçıların başlıca ilgi alanı olmuştur. Gerçek sanatın yalnızca bilinç dışı bir durum ile
ortaya çıkabileceğini belirten Sürrealist sanatçılar bilinçaltını serbest bırakmanın çeşitli
yollarını aramışlardır. Fotoğrafı resmin ana konusu olarak ele almak ise pop eğilimli sanatçılardan
sonra gerçekleşmiştir. Objektif lensinden çıkan görüntüye birebir sadık kalarak
kendi duygu durumlarını reddeden Fotorealist ve Hiperrealist sanatçılar sadece fotoğraf
görüntüsünü çalışmalarına taşımışlardır. Bu iki yaklaşımdan yola çıkan Eddy Stevens olağanüstü
durumları fotoğraf gerçekçiliğine yakın bir dilde ele alarak Sürrealist yaklaşıma
yeni bir soluk getirmiştir. Sanatçının geliştirmiş olduğu bu yeni tekniğin tanımlanması ve
geleneksel Sürrealizm akımına getirmiş olduğu yenilikçi yaklaşımın tartışılması bu araştırmanın
temel problemini oluşturmaktadır. Fotoğraf gerçekliğine yakın olan fırça sürüşleri
ve köklerinin Belçika Sürrealizm’ine dayanması sanatçının bu araştırma içerisinde örneklem
olarak seçilmesinde etkili olmuştur. Betimsel analiz yöntemi çerçevesinde gerçekleştirilen
araştırmada, Eddy Stevens’ın sanat anlayışı ve yapıtları ile ilgili literatür taraması
yapılmıştır. Sürrealist ve Hiperrealist etkiler gösteren çalışmalarından ilk dönem üç eserine
odaklanılmıştır. Aynı zamanda araştırma içerisinde sanatçının çalışmaları Sürrealizm
akımında bulunan bazı ressamların çalışmaları ile karşılaştırılmıştır. Sanatçı eserlerinde
ele aldığı rüya ve doğaüstü konularını fotoğraf gerçekliğinde bir teknik ile uygulamıştır. Bu
bağlamda Sürrealist ve Hiperrealist üsluplarına yeni bir soluk getirmiştir.

Kaynakça

  • Aktan, G. (2018). Dada, Sürrealizm ve Bilinçaltı. the Journal of Academic Social Sciences, 74(74), 545-554.
  • Antmen, A. (2010). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (3. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Barrett, T. (2014). Sanatı Eleştirmek, Günceli Anlamak (Çev: G. Metin). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Dolcerocca, Ö. N. (2017). “Bu Kadar Alegori Yeter!”: Hayvan, Dil ve Mülksüzlük Üzerine. Cogito. 87, 185-197.
  • Germaner, S. (1997). 1960 Sonrasında Sanat; Akımlar, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Gombrich, E. (2013). Sanatın Öyküsü (Çev: E. Erduran ve Ö. Erduran). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Göğebakan, Y, Kılınç, E. (2020). Empresyonizm, Kübizm, Sürrealizm ve Ekspresyonizm’de Tarz Olarak Soyutlama. Sanat Dergisi, (35), 19-31.
  • Gökduman, D. (2014). Keskin Odak Gerçekçiliği (Sharp Focus Realism). Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları.
  • Göktepe, M. (2020). Romantizm Sanat Akımı ve Sanatçıları Üzerine Bir Değerlendirme. Journal of Arts, 3 (1), 45-66. https://doi.org/10.31566/arts.3.005
  • İrak, M. (2019). Hyreniomus Bosch’un ‘Yeryüzü Zevkleri Bahçesi’ Resmi: Gerçeküstücülüğü Yeniden Okuma. Sanat Dergisi, 33, 39-46.
  • Kolosnichenko, М. V., Krotova, T. F., Remeneva, T. V., Prykhodko-Kononenko, І. A., Chetverik, A. R. (2021). Salvador Dali’s Artistic Experiments in the Art of Jewelry and Their Impact on Contemporary Design. Art and Design, 4(16), 9-19.
  • Lerena, M. J. (2013). Hyperrealism in Words: Lisa Moore and the Ethics of Intensity. I., Medina Barco, (Ed.), Literature and Interarts: Critical Essays içinde (s. 99-128), La Rioja Üniversitesi.
  • Little, S. (2008). …İzmler, Sanatı Anlamak (2. Baskı). (Çev: D. N. Özer). İstanbul: YEM Yayın.
  • Mansuroğlu, A. (2022). Dadaizm’den Sürrealizm’e: Aykırı Bir Görüşü Üretime Dönüştüren Sürrealizm Akımının İncelenmesi. STAR - Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 3(5), 78-92.
  • McKiernan, M. (2014). René Magritte, Golconda 1953. Occupational Medicine, 64(2), 76–77. https://doi.org/10.1093/occmed/kqu006
  • Meisel, L. K. (1980). Photorealism. Harry N. Abrams Inc.
  • Murray, C. (2009). Yirminci Yüzyılda Sanatı Okuyanlar (Çev: S. Öncü). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Passeron, R. (1990). Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi (Çev: S. Tansuğ,). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Read, H. (2020). Modern Sanatın Felsefesi (Çev. E. Kök ve H. Orgun). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Sarı, K. (2022). Sürrealist Kadın ressamlar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Edirne: Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Stremmel, K. (2006). Realism. Köln: Taschen.

HYPER-SURREALISM AND EDDY STEVENS

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 686 - 707, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506597

Öz

The desire to explore the emerging attraction of the subconscious has been the main interest
of the artists working within the Surrealism movement. Stating that real art can only
emerge with an unconscious situation, Surrealist artists sought various ways to release the
subconscious. Taking the photograph as the main subject of the painting was realized after
the pop artists. Photorealist and Hiperrrealist artists, who rejected their own emotional
states by being faithful to the image coming out of the objective lens, only carried the photographic
image to their work. Based on these two approaches, Eddy Stevens brought a new
breath to the Surrealist approach by handling extraordinary situations in a manner close to
photographic realism. tDefining this new technique developed by the artist and discussing
the innovative approach he brought to the traditional Surrealism movement constitute the
main problem of this research. His brush strokes, which are close to photographic reality,
and his roots in Belgian Surrealism, were effective in choosing the artist as a sample in this
research. In the research carried out within the framework of the descriptive analysis method,
a literature review was conducted regarding Eddy Stevens’ understanding of art and
his works. Focus is on three of his early works, which show Surrealist and Hyperrealist influences.
At the same time, the artist’s works were compared with the works of some painters
in the Surrealism movement. The artist applied a photorealistic technique to the dream and
supernatural subjects he addressed in his works. In this context, he brought a new breath to
the Surrealist and Hyperrealist styles.

Kaynakça

  • Aktan, G. (2018). Dada, Sürrealizm ve Bilinçaltı. the Journal of Academic Social Sciences, 74(74), 545-554.
  • Antmen, A. (2010). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (3. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Barrett, T. (2014). Sanatı Eleştirmek, Günceli Anlamak (Çev: G. Metin). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Dolcerocca, Ö. N. (2017). “Bu Kadar Alegori Yeter!”: Hayvan, Dil ve Mülksüzlük Üzerine. Cogito. 87, 185-197.
  • Germaner, S. (1997). 1960 Sonrasında Sanat; Akımlar, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Gombrich, E. (2013). Sanatın Öyküsü (Çev: E. Erduran ve Ö. Erduran). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Göğebakan, Y, Kılınç, E. (2020). Empresyonizm, Kübizm, Sürrealizm ve Ekspresyonizm’de Tarz Olarak Soyutlama. Sanat Dergisi, (35), 19-31.
  • Gökduman, D. (2014). Keskin Odak Gerçekçiliği (Sharp Focus Realism). Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları.
  • Göktepe, M. (2020). Romantizm Sanat Akımı ve Sanatçıları Üzerine Bir Değerlendirme. Journal of Arts, 3 (1), 45-66. https://doi.org/10.31566/arts.3.005
  • İrak, M. (2019). Hyreniomus Bosch’un ‘Yeryüzü Zevkleri Bahçesi’ Resmi: Gerçeküstücülüğü Yeniden Okuma. Sanat Dergisi, 33, 39-46.
  • Kolosnichenko, М. V., Krotova, T. F., Remeneva, T. V., Prykhodko-Kononenko, І. A., Chetverik, A. R. (2021). Salvador Dali’s Artistic Experiments in the Art of Jewelry and Their Impact on Contemporary Design. Art and Design, 4(16), 9-19.
  • Lerena, M. J. (2013). Hyperrealism in Words: Lisa Moore and the Ethics of Intensity. I., Medina Barco, (Ed.), Literature and Interarts: Critical Essays içinde (s. 99-128), La Rioja Üniversitesi.
  • Little, S. (2008). …İzmler, Sanatı Anlamak (2. Baskı). (Çev: D. N. Özer). İstanbul: YEM Yayın.
  • Mansuroğlu, A. (2022). Dadaizm’den Sürrealizm’e: Aykırı Bir Görüşü Üretime Dönüştüren Sürrealizm Akımının İncelenmesi. STAR - Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 3(5), 78-92.
  • McKiernan, M. (2014). René Magritte, Golconda 1953. Occupational Medicine, 64(2), 76–77. https://doi.org/10.1093/occmed/kqu006
  • Meisel, L. K. (1980). Photorealism. Harry N. Abrams Inc.
  • Murray, C. (2009). Yirminci Yüzyılda Sanatı Okuyanlar (Çev: S. Öncü). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Passeron, R. (1990). Sürrealizm Sanat Ansiklopedisi (Çev: S. Tansuğ,). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Read, H. (2020). Modern Sanatın Felsefesi (Çev. E. Kök ve H. Orgun). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Sarı, K. (2022). Sürrealist Kadın ressamlar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Edirne: Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Stremmel, K. (2006). Realism. Köln: Taschen.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Gümülcine 0000-0001-5434-4405

Necla Coşkun 0000-0002-7687-0630

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gümülcine, A., & Coşkun, N. (2024). HİPER-SÜRREALİZM VE EDDY STEVENS. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(1), 686-707. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506597