Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RESEARCH OF LOGO DESIGN OF EFELER WAY CULTURE ROUTE

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 23 - 48, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602326

Öz

The main purpose of this study is to present the logo design research of the Efeler Way Culture Route by employing scientific research methods and incorporating the perspectives of local residents to reflect the region’s unique identity and values. In the study, a qualitative research method was adopted to prepare logo designs specific to the villages by utilising the opinions of local people living in Efeler Way destination villages. Purposeful sampling was used to select participants, and interviews served as the primary data collection tool. In this direction, 40 separate focus interviews were conducted in 28 different villages and data were collected from 360 people. Qualitative data obtained from focus group interviews were analysed using content analysis. The findings revealed a wide variety of themes highlighting the region’s diversity, including its historical and architectural identity, natural environment, agricultural products and intangible cultural heritage. As a result of these findings, the logo design process began with the creation of the Efeler Way logo, followed by village-specific logos. These designs aim to establish a cohesive visual identity for the Efeler Way while celebrating the cultural and historical richness of the region.

Kaynakça

  • Akbayır, Z. ve Kılıç Taran, B. (2021). Görsel Marka Kimliğinin Instagram’daki Yansıması. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 4581-4618. https:// doi.org/10.26466/opus.891515
  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2019). Yaratıcı Tasarımın Temelleri (Çev; A. Tepecik ve M. Atılgan) İstanbul: Literatr Yayınları.
  • Becer, E. (2002). . Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Berg, B. ve Lune, H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Çev; H. Aydın). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (Çev. Ed; M. Btn ve S.B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ÇEKÜL (2015). Kltr Rotaları - Planlama Rehberi. Çekl Vakfı – Tarihi Kentler Birliği Yayınları.
  • Dndar, F. N. (2013). Görsel Kimliğin Kurum İmajına Etkileri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 91-101.
  • Evamy, M. (2007). Logo. London: Laurence King.
  • Forman, J. ve Damschroder, L. (2008). Qualitative Content Analysis. Advances in Bioethics, 11, 39-62.
  • Karsak, B.B. (2004). Görsel Kimlik Göstergeleri Açısından “Arçelik” Firması Web Sayfası İncelemesi. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (1), 99-114.
  • Karagöl, R. (2022). Üniversite Birim Logolarının Görsel Kimlik Bağlamında Değerlendirilmesi. Yıldız Journal of Art and Design, 9(2), 127-137.
  • Krippendorff, K. (1980). Content Analysis an Introduction to its Methodology. London: Sage Publications.
  • Malterud, K., Siersma, V. D. ve Guassora, A. D. (2016). Sample Size in Qualitative Interview Studies: Guided by Information Power. Qualitative Health Research, 26(13), 1753–1760.
  • Mason, J. (2002). Qualitative Researching. London: Sage Publications.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Qualitative Social Research, 1(2), Art. 20.
  • Neuendorf, K.A. (2002). The Content Analysis Guidebook. California: Sage Publications.
  • Patton, M.Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. Ed; M. Btün ve S.B. Demir). 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pehlivan, S. (2020). Devlet Kurumlarında Görsel Kimlik: Trkiye Cumhuriyeti Bakanlık Logolarında Dönşm. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 2191-2203.
  • Punch, K.F. (2020). Sosyal Araştırmalara Giriş Nicel ve Nitel Yaklaşımlar (Çev; D. Bayrak, B. Arslan ve Z. Akyz). Ankara: Siyasal Kitabevi. Sarıkavak, N.K. (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Schreier, M. (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sezgin, M. (2008). İletişim Biçimi ve Ortamı Olarak Görsel Kimlik. Selçuk İletişim, 5(2), 61-67.
  • Şentrk Kara, E. (2021). A’dan Z’ye Görşme Nitel Araştırmalarda Veri Toplama Yöntemi Teori-Uygulama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Teker, U. (2002). Grafik Tasarım ve Reklam. İzmir: Dokuz Eyll Yayınları.
  • Toktaş, Y. (2021). Kurumsal Kimlik Bağlamında Otel Logolarının Göstergebilimsel Çözmlemesi. International Journal of Contemporary Tourism Research, Prof. Dr. Özlem Ipekgil Doğan’ı Anma Özel Sayısı, 1-18.
  • İnternet Kaynakları
  • htttp 1. https://www.efeleryolu.com/ (Erişim 10.07.2023)

EFELER YOLU KÜLTÜR ROTASI’NIN LOGO TASARIM ARAŞTIRMASI

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 23 - 48, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602326

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, Efeler Yolu Kültür Rotası’nın logo tasarımı araştırmasını, bilimsel araştırma yöntemleri ışığında, bölgenin yerel kimliği ve değerleriyle örtüşen biçimde yöre halkının görüş ve düşünceleri dikkate alınarak ortaya koymaktır. Çalışmada Efeler Yolu destinasyon köylerinde yaşayan yöre halkının görüşlerinden faydalanarak köylere özgü logo tasarımlarının hazırlanması amacından hareketle nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Örneklemin tespitinde ise amaçlı örnekleme tekniğine başvurulmuş ve veri toplama aracı olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu doğrultuda 28 ayrı köyde toplamda 40 ayrı odak görüşmesi gerçekleştirilmiş ve 360 kişiden veri toplanmıştır. Odak grup görüşmelerinden elde edilen nitel veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz neticesinde Efeler Yolu Kültür Rotası’nın geçtiği bölgenin zenginliğini ortaya koyan çok çeşitli temalar tespit edilmiştir. Yöre halkı kimi zaman köyün tarihsel veya mimari kimliğini, kimi zaman doğasını ve tarımsal üretim ürünlerini, kimi zamansa somut olmayan kültürel mirasını ön plana çıkartmıştır. Bu bulgular neticesinde, Efeler Yolu’nun görsel kimliğinin önemli bir parçası olan logo tasarımlarına ilişkin tasarım süreçlerine başlanılmış; öncelikle Efeler Yolu logosu tasarlanmış ve ardından Efeler Yolu köy logoları, Efeler Yolu logosunun biçimsel kurgusunu destekleyici ve bölgenin zengin değerlerini yansıtıcı şekilde tasarlanmıştır.

Kaynakça

  • Akbayır, Z. ve Kılıç Taran, B. (2021). Görsel Marka Kimliğinin Instagram’daki Yansıması. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 4581-4618. https:// doi.org/10.26466/opus.891515
  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2019). Yaratıcı Tasarımın Temelleri (Çev; A. Tepecik ve M. Atılgan) İstanbul: Literatr Yayınları.
  • Becer, E. (2002). . Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Berg, B. ve Lune, H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Çev; H. Aydın). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (Çev. Ed; M. Btn ve S.B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ÇEKÜL (2015). Kltr Rotaları - Planlama Rehberi. Çekl Vakfı – Tarihi Kentler Birliği Yayınları.
  • Dndar, F. N. (2013). Görsel Kimliğin Kurum İmajına Etkileri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 91-101.
  • Evamy, M. (2007). Logo. London: Laurence King.
  • Forman, J. ve Damschroder, L. (2008). Qualitative Content Analysis. Advances in Bioethics, 11, 39-62.
  • Karsak, B.B. (2004). Görsel Kimlik Göstergeleri Açısından “Arçelik” Firması Web Sayfası İncelemesi. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (1), 99-114.
  • Karagöl, R. (2022). Üniversite Birim Logolarının Görsel Kimlik Bağlamında Değerlendirilmesi. Yıldız Journal of Art and Design, 9(2), 127-137.
  • Krippendorff, K. (1980). Content Analysis an Introduction to its Methodology. London: Sage Publications.
  • Malterud, K., Siersma, V. D. ve Guassora, A. D. (2016). Sample Size in Qualitative Interview Studies: Guided by Information Power. Qualitative Health Research, 26(13), 1753–1760.
  • Mason, J. (2002). Qualitative Researching. London: Sage Publications.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Qualitative Social Research, 1(2), Art. 20.
  • Neuendorf, K.A. (2002). The Content Analysis Guidebook. California: Sage Publications.
  • Patton, M.Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. Ed; M. Btün ve S.B. Demir). 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pehlivan, S. (2020). Devlet Kurumlarında Görsel Kimlik: Trkiye Cumhuriyeti Bakanlık Logolarında Dönşm. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 2191-2203.
  • Punch, K.F. (2020). Sosyal Araştırmalara Giriş Nicel ve Nitel Yaklaşımlar (Çev; D. Bayrak, B. Arslan ve Z. Akyz). Ankara: Siyasal Kitabevi. Sarıkavak, N.K. (2009). Çağdaş Tipografinin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Schreier, M. (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sezgin, M. (2008). İletişim Biçimi ve Ortamı Olarak Görsel Kimlik. Selçuk İletişim, 5(2), 61-67.
  • Şentrk Kara, E. (2021). A’dan Z’ye Görşme Nitel Araştırmalarda Veri Toplama Yöntemi Teori-Uygulama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Teker, U. (2002). Grafik Tasarım ve Reklam. İzmir: Dokuz Eyll Yayınları.
  • Toktaş, Y. (2021). Kurumsal Kimlik Bağlamında Otel Logolarının Göstergebilimsel Çözmlemesi. International Journal of Contemporary Tourism Research, Prof. Dr. Özlem Ipekgil Doğan’ı Anma Özel Sayısı, 1-18.
  • İnternet Kaynakları
  • htttp 1. https://www.efeleryolu.com/ (Erişim 10.07.2023)
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ekin Boztaş 0000-0003-1886-4272

Elçin As 0000-0001-8838-291X

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Boztaş, E., & As, E. (2024). EFELER YOLU KÜLTÜR ROTASI’NIN LOGO TASARIM ARAŞTIRMASI. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(2), 23-48. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602326