İçinde bulunulan yüzyılın çok sesli, demokratik, sosyal ve etkileşimli ortamının bir yansıması olarak sanatta yaşanan değişim ve dönüşümün sonuçlarından biri olan etkileşimli sanat, sanatçılar kadar izleyicilerin de sanat eserinin parçası olmasına imkân vermiştir. Böylece; sanat eserleri, izleyici için alışılagelmiş durağan formundan uzaklaşmış, dinamikleşmiş, temas edilebilen, duyusal ve fiziksel deneyim fırsatına dönüşebilen etkileşimlerin oluşmasını mümkün kılmıştır. Bu çalışmada ilk olarak; geleneksel sanat anlayışı ile etkileşimli sanat kavramının alan yazında farklı şekillerde yorumlandığı vurgulanmaktadır. Değişen sanat anlayışı ve teknolojik gelişmelerden hareketle, bu çalışmanın ana temasının, izleyicinin katılımcı rolüne bürünmesi olduğu ifade edilebilir. İkinci olarak; etkileşimli sanat kavramından ve bu bağlamda yapılmış sanat örneklerinden bahsedilmektedir. Üçüncü olarak ise; seramik malzemeyi etkileşimli sanat eserlerinin öznesi konumuna getiren sanatçılardan Cecil Kemperink ve sanatçının etkileşimli seramik çalışmalarına odaklanılmıştır. Sanatçı, hareketle bütünleşik sesi sunduğu ve hangi yöne gideceğine kendisi karar veren çalışmalarının rastgele ve beklenmedik hallerinin kabulünü arayan etkileşimli seramik çalışmalarının izleyicisinin deneyimlenmesini incelemekte, seramik malzemenin sınırlarını, kurallarını sorgulayan izleyiciyle birlikte değişen hallerini ortaya koyan yeni bir tavra dikkat çekmeye çalışmaktadır. Bu bağlamda; çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup veri toplama yöntemi olarak da “Doküman İncelemesi” kullanılmıştır. Alanda konu ile ilgili herhangi bir çalışma olmadığından Cecile Kemperink’in eserlerinden faydalanılarak oluşturulan bu metnin, literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Etkileşimli Sanat Cecil Kemperink Etkileşimli Seramik İzleyici Katılımcı
Interactive art, a consequence of art-based changes and transformations reflecting today’s multi-perspective, democratic, social and interactional environment, has enabled both artists and viewers to engage more deeply with artworks. Therefore, artworks have created more dynamic and tangible interactions which are diverted from their conventional static forms and might provide emotional and physical experience opportunities. This paper first highlights that traditional art mentality and interactive art concept are approached differently in the literature. Considering the changing art mentality and current technological developments, the study mainly dwells on viewers’ assuming a participatory role. Secondly, the study introduces “interactive art” and its representative samples. Thirdly, it focuses on interactive ceramic sculptures of Cecil Kemperink. It also examines how interactive ceramic sculptures, synchronizing sound and movement and deciding which way as reaction to this movement, are experienced by viewers for this random and unexpected movement experience. Finally, it aims to showcase a new perspective exhibiting the boundaries of ceramic material capabilities and its transformation in collaboration with viewers who challenge its conventional rules. To achieve these purposes, the study employed qualitative research methodology and “Document Analyses” for data collection. This paper is expected to contribute to contribute to the literature addressing the lack of studies on this issue.
Interactive Art Cecil Kemperink Interactive Ceramic Sculpture Viewer Participant.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Seramik Tasarımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |