Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ETKİLEŞİMLİ SANAT VE CECIL KEMPERINK’İN SERAMİKLERİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 306 - 325, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602628

Öz

İçinde bulunulan yüzyılın çok sesli, demokratik, sosyal ve etkileşimli ortamının bir yansıması olarak sanatta yaşanan değişim ve dönüşümün sonuçlarından biri olan etkileşimli sanat, sanatçılar kadar izleyicilerin de sanat eserinin parçası olmasına imkân vermiştir. Böylece; sanat eserleri, izleyici için alışılagelmiş durağan formundan uzaklaşmış, dinamikleşmiş, temas edilebilen, duyusal ve fiziksel deneyim fırsatına dönüşebilen etkileşimlerin oluşmasını mümkün kılmıştır. Bu çalışmada ilk olarak; geleneksel sanat anlayışı ile etkileşimli sanat kavramının alan yazında farklı şekillerde yorumlandığı vurgulanmaktadır. Değişen sanat anlayışı ve teknolojik gelişmelerden hareketle, bu çalışmanın ana temasının, izleyicinin katılımcı rolüne bürünmesi olduğu ifade edilebilir. İkinci olarak; etkileşimli sanat kavramından ve bu bağlamda yapılmış sanat örneklerinden bahsedilmektedir. Üçüncü olarak ise; seramik malzemeyi etkileşimli sanat eserlerinin öznesi konumuna getiren sanatçılardan Cecil Kemperink ve sanatçının etkileşimli seramik çalışmalarına odaklanılmıştır. Sanatçı, hareketle bütünleşik sesi sunduğu ve hangi yöne gideceğine kendisi karar veren çalışmalarının rastgele ve beklenmedik hallerinin kabulünü arayan etkileşimli seramik çalışmalarının izleyicisinin deneyimlenmesini incelemekte, seramik malzemenin sınırlarını, kurallarını sorgulayan izleyiciyle birlikte değişen hallerini ortaya koyan yeni bir tavra dikkat çekmeye çalışmaktadır. Bu bağlamda; çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup veri toplama yöntemi olarak da “Doküman İncelemesi” kullanılmıştır. Alanda konu ile ilgili herhangi bir çalışma olmadığından Cecile Kemperink’in eserlerinden faydalanılarak oluşturulan bu metnin, literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alış, S. (2022). Yerleştirme Sanatında Seramik Malzemenin Kavramsal Bağlamda Yorumlanışı ve Bir Sergi. Dokuz Eylül Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Baratali, S. (2012). 1980 sonrasında sanatta deneysel yaklaşımlar. MS thesis. Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Bishop, C. (2015). Yapay cehennemler. Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Dahn, J. (2015). New Directions in Ceramics: From Spectacle to Trace, Bloomsbury Academic Publication.
  • Dimanche, J. M. (2023). Dossier: Bijou, Céline Blanc la Questıon du Corps, Revue de la Céramique et du Verre, N 250, Mai- Juin 2023, (50-51).
  • Hancox S. (2012). Art, activism and the geopolitical imagination: Ai Weiwei’s ‘Sunflower Seeds’, Journal of Media Practice, 12:3, 279-290, DOI: 10.1386/jmpr.12.3.279_1.
  • Karaca, G. (2018). Etkileşimli ve Katılımcı Sanat Bağlamında Sanat ve Ekoloji İlişkisi. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildiri Kitabı, 3(7), 231-242.
  • Karatay, A. (2019). Duygulardan Algılarla Kodlanan Sanat: İnteraktif Enstalasyon Sanatı, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 7(39), 511-518.
  • Kluszczynski, R. W. (2010). Strategies of interactive art. Journal of Aesthetics & Culture, 2(1), 1.
  • Krzyzaniak, M., Erdem, Ç. ve Glette, K. (2021). What makes interactive art engaging?. 1(1).
  • Logan, L. (2023). Ceramic Sounds Cecil Kemperink, Uppercase. 56, 112-119.
  • Martin, B. (2013). Asılı Adam Ai Weiwei’nin Tutuklanışı, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Paul, C., (2003). Digital Art, Thames & Hudson Inc, 67
  • Peters, T. (2018). The history and development of the Ceramic Research Centre – UK, at Humanism Symposium, Clayarch Gimhae Museum. Erişim: http://westminsterresearch.wmin.ac.uk/, Erişim tarihi: 3.11.2023
  • Ruşen, F. (2022). Etkileşimli Ortam İçerisinde Seyircinin Katılımı ve Aura Kavramı, Tykhe, 7(13),182-196.
  • Savaş, E. B., Verwijmeren, T. ve Lier, R. V. (2021). Aesthetic Experience and Creativity in Interactive Art. Art & Perception 9, 167-198.
  • Soler-Adillon, J. (2015). The intangible material of interactive art: agency, behavior and emergence”. Artnodes (16).
  • Twomey, C. (2018). Ceramics Collections-Exploring Object Engagement Beyond The Known Historic Models of Clay Practice. Westminster Üniversitesi Doktora Tezi
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları, Ankara.
  • İnternet Kaynakları:
  • http 1. https://www.itsliquid.com/rain-room.html (Erişim tarihi: 26.10.2023)
  • http 2. https://www.standard.co.uk/culture/exhibitions/random-international-rain-room-review-8199483.html (Erişim tarihi: 26.10.2023)
  • http 3. https://bigumigu.com/haber/daniel-rozinin-kinetik-aynalari/ (Erişim tarihi: 26.10.2023)
  • http 4. https://www.artsy.net/artwork/daniel-rozin-wooden-mirror-1 (Erişim tarihi: 26.10.2023)
  • http 5. https://interactchina.wordpress.com/2018/02/22/not-just-sunflower-seeds-hidden-culture-behind-china-contemporary-arts-by-ai-weiwei/ (Erişim tarihi: 26.10.2023)
  • http 6. http://www.claretwomey.com/projects_-_trophy.html (Erişim tarihi: 03.11.2023)
  • http 7. https://womencreate.com/what/cecil-kemperink/ (Erişim tarihi: 15.10.2023)
  • http 8. https://www.museoceramicamondovi.it/upload/343_1/CECILK1.pdf (Erişim tarihi: 15.11.2023)
  • http 9. https://through-objects.com/blog/ceramic-series-by-cecil-kemperink/ (Erişim tarihi:15.11.2023)
  • http 10. https://cecilkemperink.nl/en/portfolio-en/the-making-of-en.html (Erişim tarihi:16.11.2023).
  • http 11. https://www.thisiscolossal.com/2022/08/cecil-kemperink-linked-ceramic-sculptures/ (Erişim tarihi: 18.11.2023).
  • http 12. https://www.cecilkemperink.nl/en/biography.html (Erişim tarihi:16.11.2023).
  • http 13. https://www.ceramicsnow.org/artworks/cecil-kemperink-reshaping-process/ (Erişim tarihi:16.11.2023).
  • http 14: https://www.studiomercado.com/post/seramik-hareketi-cecil-kemperik (Erişim tarihi:11.11.2023).
  • http 15. https://www.instagram.com/p/BM_JpFTBOhB/ (Erişim tarihi: 3.4.2024)
  • http 16. https://www.instagram.com/p/BVe4LbbFDAd/ (Erişim tarihi: 3.4.2024)
  • http 17. https://www.instagram.com/p/BJ9zW5ljy9n/ (Erişim tarihi: 3.4.2024)
  • http 18. https://www.studiomercado.com/post/seramik-hareketi-cecil-kemperik (Erişim tarihi:11.11.2023).
  • http 19. https://www.instagram.com/p/BUQ7Bq5gM8C/ (Erişim tarihi: 3.4.2024)

INTERACTIVE ART AND CECIL KEMPERINK’S CERAMICS

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 306 - 325, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602628

Öz

Interactive art, a consequence of art-based changes and transformations reflecting today’s multi-perspective, democratic, social and interactional environment, has enabled both artists and viewers to engage more deeply with artworks. Therefore, artworks have created more dynamic and tangible interactions which are diverted from their conventional static forms and might provide emotional and physical experience opportunities. This paper first highlights that traditional art mentality and interactive art concept are approached differently in the literature. Considering the changing art mentality and current technological developments, the study mainly dwells on viewers’ assuming a participatory role. Secondly, the study introduces “interactive art” and its representative samples. Thirdly, it focuses on interactive ceramic sculptures of Cecil Kemperink. It also examines how interactive ceramic sculptures, synchronizing sound and movement and deciding which way as reaction to this movement, are experienced by viewers for this random and unexpected movement experience. Finally, it aims to showcase a new perspective exhibiting the boundaries of ceramic material capabilities and its transformation in collaboration with viewers who challenge its conventional rules. To achieve these purposes, the study employed qualitative research methodology and “Document Analyses” for data collection. This paper is expected to contribute to contribute to the literature addressing the lack of studies on this issue.

Kaynakça

  • Alış, S. (2022). Yerleştirme Sanatında Seramik Malzemenin Kavramsal Bağlamda Yorumlanışı ve Bir Sergi. Dokuz Eylül Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Baratali, S. (2012). 1980 sonrasında sanatta deneysel yaklaşımlar. MS thesis. Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Bishop, C. (2015). Yapay cehennemler. Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Dahn, J. (2015). New Directions in Ceramics: From Spectacle to Trace, Bloomsbury Academic Publication.
  • Dimanche, J. M. (2023). Dossier: Bijou, Céline Blanc la Questıon du Corps, Revue de la Céramique et du Verre, N 250, Mai- Juin 2023, (50-51).
  • Hancox S. (2012). Art, activism and the geopolitical imagination: Ai Weiwei’s ‘Sunflower Seeds’, Journal of Media Practice, 12:3, 279-290, DOI: 10.1386/jmpr.12.3.279_1.
  • Karaca, G. (2018). Etkileşimli ve Katılımcı Sanat Bağlamında Sanat ve Ekoloji İlişkisi. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildiri Kitabı, 3(7), 231-242.
  • Karatay, A. (2019). Duygulardan Algılarla Kodlanan Sanat: İnteraktif Enstalasyon Sanatı, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 7(39), 511-518.
  • Kluszczynski, R. W. (2010). Strategies of interactive art. Journal of Aesthetics & Culture, 2(1), 1.
  • Krzyzaniak, M., Erdem, Ç. ve Glette, K. (2021). What makes interactive art engaging?. 1(1).
  • Logan, L. (2023). Ceramic Sounds Cecil Kemperink, Uppercase. 56, 112-119.
  • Martin, B. (2013). Asılı Adam Ai Weiwei’nin Tutuklanışı, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Paul, C., (2003). Digital Art, Thames & Hudson Inc, 67
  • Peters, T. (2018). The history and development of the Ceramic Research Centre – UK, at Humanism Symposium, Clayarch Gimhae Museum. Erişim: http://westminsterresearch.wmin.ac.uk/, Erişim tarihi: 3.11.2023
  • Ruşen, F. (2022). Etkileşimli Ortam İçerisinde Seyircinin Katılımı ve Aura Kavramı, Tykhe, 7(13),182-196.
  • Savaş, E. B., Verwijmeren, T. ve Lier, R. V. (2021). Aesthetic Experience and Creativity in Interactive Art. Art & Perception 9, 167-198.
  • Soler-Adillon, J. (2015). The intangible material of interactive art: agency, behavior and emergence”. Artnodes (16).
  • Twomey, C. (2018). Ceramics Collections-Exploring Object Engagement Beyond The Known Historic Models of Clay Practice. Westminster Üniversitesi Doktora Tezi
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları, Ankara.
  • İnternet Kaynakları:
  • http 1. https://www.itsliquid.com/rain-room.html (Erişim tarihi: 26.10.2023)
  • http 2. https://www.standard.co.uk/culture/exhibitions/random-international-rain-room-review-8199483.html (Erişim tarihi: 26.10.2023)
  • http 3. https://bigumigu.com/haber/daniel-rozinin-kinetik-aynalari/ (Erişim tarihi: 26.10.2023)
  • http 4. https://www.artsy.net/artwork/daniel-rozin-wooden-mirror-1 (Erişim tarihi: 26.10.2023)
  • http 5. https://interactchina.wordpress.com/2018/02/22/not-just-sunflower-seeds-hidden-culture-behind-china-contemporary-arts-by-ai-weiwei/ (Erişim tarihi: 26.10.2023)
  • http 6. http://www.claretwomey.com/projects_-_trophy.html (Erişim tarihi: 03.11.2023)
  • http 7. https://womencreate.com/what/cecil-kemperink/ (Erişim tarihi: 15.10.2023)
  • http 8. https://www.museoceramicamondovi.it/upload/343_1/CECILK1.pdf (Erişim tarihi: 15.11.2023)
  • http 9. https://through-objects.com/blog/ceramic-series-by-cecil-kemperink/ (Erişim tarihi:15.11.2023)
  • http 10. https://cecilkemperink.nl/en/portfolio-en/the-making-of-en.html (Erişim tarihi:16.11.2023).
  • http 11. https://www.thisiscolossal.com/2022/08/cecil-kemperink-linked-ceramic-sculptures/ (Erişim tarihi: 18.11.2023).
  • http 12. https://www.cecilkemperink.nl/en/biography.html (Erişim tarihi:16.11.2023).
  • http 13. https://www.ceramicsnow.org/artworks/cecil-kemperink-reshaping-process/ (Erişim tarihi:16.11.2023).
  • http 14: https://www.studiomercado.com/post/seramik-hareketi-cecil-kemperik (Erişim tarihi:11.11.2023).
  • http 15. https://www.instagram.com/p/BM_JpFTBOhB/ (Erişim tarihi: 3.4.2024)
  • http 16. https://www.instagram.com/p/BVe4LbbFDAd/ (Erişim tarihi: 3.4.2024)
  • http 17. https://www.instagram.com/p/BJ9zW5ljy9n/ (Erişim tarihi: 3.4.2024)
  • http 18. https://www.studiomercado.com/post/seramik-hareketi-cecil-kemperik (Erişim tarihi:11.11.2023).
  • http 19. https://www.instagram.com/p/BUQ7Bq5gM8C/ (Erişim tarihi: 3.4.2024)
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Seramik Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selen Gültekin 0000-0002-5241-6521

Elif Ağatekin 0000-0003-4193-6246

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2024
Kabul Tarihi 24 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gültekin, S., & Ağatekin, E. (2024). ETKİLEŞİMLİ SANAT VE CECIL KEMPERINK’İN SERAMİKLERİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(2), 306-325. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602628