Artistic practices have evolved from the readymades of modern times to various forms of performative art, intangible symbols, and even live animal exhibitions, showcasing a diverse range of examples. This research examines works born from the collaboration between artists and other living beings, particularly focusing on the ethical, political, and artistic connections that arise from the manipulation and representation of living beings in art, with reference to animal examples. The manipulation of non-human beings, imbalance in production and consumption, and the deepening discord between humans and nature are critically reflected in art. Considering the continuous interaction among living beings, the ‘manipulation’ by artists through their selection of elements from the world of other
living beings, especially in contemporary art, is among the topics of discussion. Within the scope of the research, artworks involving live animals presented in different contexts are considered. The possibilities of collaborative art with a non-speaking species are examined with a focus on the principles of ‘equality’, rights-oriented, and ecocritical perspectives. The subject is discussed through four examples of ‘human-centric’ manipulated engagement with beings other than humans. Additionally, an example believed to approach each living being within the framework of the utilitarian ‘equality principle’ in the context of ecosystem discussions is included to contribute to the dilemma of the topic.
Modernden günümüze hazır nesneden her türlü performatif sanata, fiziki olarak algılanamayacak imgelere, canlı hayvan sergilerine kadar çok çeşitli sanat örnekleri deneyimlenmektedir. Bu araştırma, sanatçıların diğer canlılarla olan iş birliğinden doğan eserleri irdelerken, özellikle hayvan örneklerinden referansla sanatta canlı manipülasyonu ve canlı hayvan temsiliyetinin ahlaki, siyasi ve sanatla kurulabilecek bağlantılarından yola çıkmaktadır. İnsanın kendi dışındaki canlılar üzerindeki manipülasyonu, üretim ve tüketimdeki dengesizlik, insan ve doğa arasındaki derinleşen uyumsuzluk, sanata da eleştirel veya manipülasyon boyutlarıyla yansımaktadır. Canlıların sürekli birbirleriyle etkileşimde olduğu düşünülürse, sanatçının diğer canlılar dünyasından seçtikleri üzerinden yaptıkları ‘manipülasyon’, özellikle çağdaş sanatın tartışma konuları arasındadır. Araştırma kapsamında, birbirinden farklı bağlamlarla ortaya konulmuş canlı hayvanların dahil olduğu sanat eserleri ele alınmıştır. Konuşamayan bir türle iş birlikli sanatın olasılıkları, ‘eşitlik ilkesi’, hak odaklı ve ekoeleştirel bir bakışla incelenmiştir. Konu, insan dışındaki canlılara karşı ‘insan merkezci’ manipüle edilmiş dört örnek üzerinden tartışılmıştır. Öte yandan ekosistem tartışmaları kapsamında her canlıya faydacı ‘eşitlik ilkesi’ çerçevesinde yaklaşıldığı düşünülen bir örnek de konunun ikilemine katkı sunması amacıyla dahil edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |